Den helder <> Texel

Den helder <> Texel

Berichtdoor Atlas » 15 Mei 2020, 10:16

Goeiemorgen :)

Wij zijn al geruime tijd in het bezit van een Bellus 580 Sloep met een 2 cylinder diesel inboard met 16 pk.
Deze zomer zouden we graag 10 dagen met de sloep op vakantie willen en Texel staat eigenlijk nog hoog op de planning.
Na het eea gelezen te hebben heb ik toch nog een aantal vragen:
[*] Is het uberhaupt verantwoord te doen met een boot van 5m80?
[*] Is een Marifoon verplicht?
[*] Nog andere tips behalve niet harder dan windkracht 3 en letten op de stroming? :)

Vaarbewijs 1 en 2 moet ik nog even halen, maar dat gaat wel lukken.
Ervaring met 'buitenwater' hebben wij alleen op het haringvliet, spui, oude en nieuwe Maas. Motor heeft net wel een beurt gehad.

Bedankt!
Atlas
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Mei 2020, 10:04
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor quichot » 15 Mei 2020, 11:07

Ervaring op de Nieuwe Maas is al een redelijke vuurdoop, vind ik. Dat wil zeggen: als je het daar zonder kleerscheuren van afgebracht hebt! :lol:

Vaarbewijs 2 is verstandig. De lesstof gaat behoorlijk diep in op betonning en getijstroming.
Bedenk wel dat Texel niet aan de overkant is. Dat is het alleen voor de veerboten. Jij moet naar Oudeschild. En bedenk ook, als je daar veilig bent aangekomen, dat het weer kan omslaan, en dat je met een beetje pech een dag of tien verwaaid ligt. Dus de terugreis is een stuk ongewisser dan de heenreis.

Voor de rest snap je het zelf ook wel: kies er met een open sloep een mooie zomerse dag voor uit, met weinig wind, en zorg voor een door- en door betrouwbare voorstuwing. Schone brandstoftank! 70% van knrm-assistenties betreft jachten die stilvallen door vuil in de brandstoffilters dat van de tankbodem loskomt door het voortdurende schommelen. Babbel even in de sluis Den Helder met jachtschippers die ook die kant opgaan, en spreek af dat je een beetje op elkaar let.

En met het oog daarop is een marifoon, hoewel niet verplicht, wel heel raadzaam. Zonder ben je echt moederziel alleen als je in de problemen komt. Dus als je toch in de studieboeken duikt...
Laatst gewijzigd door quichot op 15 Mei 2020, 11:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor pascall » 15 Mei 2020, 11:10

Lengte speelt geen rol.
Wind is afhankelijk van de stroming, windkracht 3 wind met de stroom mee is een spiegeltje.
Windkracht 3 wind tegen de stroom in kan het behoorlijk ruw zijn!
Marifoon is niet verplicht.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Amersfow » 15 Mei 2020, 12:38

Speelt hier CE categorie een rol? Ik heb nu een CE-D RIB-je en dat is toch wel te merken in de golven. Je moet denk ik wel minimaal een C hebben

Categorie A: ontworpen voor lange reizen waarbij de windkracht meer dan 8 op de schaal van Beaufort kan bedragen en de golfhoogte meer dan 4 meter kan zijn zonder dat het schip daardoor in de problemen kan komen, bijvoorbeeld op de oceanen.

Categorie B: ontworpen voor zeereizen tot windkracht 8 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 4 meter, bijvoorbeeld op zee.

Categorie C: ontworpen voor het varen in kustwateren, riviermondingen, baaien, meren en rivieren tot en met windkracht 6 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 2 meter, bijvoorbeeld beperkte kustvaart.

Categorie D: ontworpen voor de vaart in beschutte wateren tot windkracht 4 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van zo’n 0,3 tot 0,5 meter, bijvoorbeeld binnenwateren. Het noemen van een vaargebied (zonder de bijbehorende wind- en golfkarakteristieken) is riskant, omdat de omstandigheden op het Amsterdam-Rijnkanaal (toegestaan voor de lichtste categorie) wel eens zwaarder kunnen zijn dan op de Noordzee (de op één na zwaarste categorie).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor jaccomiranda » 15 Mei 2020, 13:02

Dat stukje al vele malen gevaren.

Ik blijf meestal 1 of 2 dagen in Den Helder en ga altijd even bij de pont kijken hoe het water is. Dan zie je al genoeg.
Vaar met stroom mee. Wij varen dan aan het begin of eind van de stroming. Voor de ingang van Oudeschild loopt een behoorlijke neer, en aan het begin/eind van de stroming heb je daar bijna geen last van.
Het is maar een half uurtje varen, en de ander adviezen van schone filters, enz zijn belangrijk.
Marifoon is praktisch, rond Den Helder is het soms druk met grote schepen die afwijkende vaarroutes hebben. Ik meld me altijd even. Ook varen bij Oudeschild vaak snelle visboten en grote trawlers, is wel even handig dat je weet of ze de haven uitkomen. Zo breed is Oudeschild nu ook weer niet als de TX20 een tochtje gaat doen.
Texel erg leuk om te zijn, wij gaan er elk jaar wel heen, daarna altijd nog even de andere eilanden aandoen.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor pascall » 15 Mei 2020, 13:29

Amersfow schreef:Speelt hier CE categorie een rol? Ik heb nu een CE-D RIB-je en dat is toch wel te merken in de golven. Je moet denk ik wel minimaal een C hebben

Categorie A: ontworpen voor lange reizen waarbij de windkracht meer dan 8 op de schaal van Beaufort kan bedragen en de golfhoogte meer dan 4 meter kan zijn zonder dat het schip daardoor in de problemen kan komen, bijvoorbeeld op de oceanen.

Categorie B: ontworpen voor zeereizen tot windkracht 8 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 4 meter, bijvoorbeeld op zee.

Categorie C: ontworpen voor het varen in kustwateren, riviermondingen, baaien, meren en rivieren tot en met windkracht 6 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 2 meter, bijvoorbeeld beperkte kustvaart.

Categorie D: ontworpen voor de vaart in beschutte wateren tot windkracht 4 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van zo’n 0,3 tot 0,5 meter, bijvoorbeeld binnenwateren. Het noemen van een vaargebied (zonder de bijbehorende wind- en golfkarakteristieken) is riskant, omdat de omstandigheden op het Amsterdam-Rijnkanaal (toegestaan voor de lichtste categorie) wel eens zwaarder kunnen zijn dan op de Noordzee (de op één na zwaarste categorie).


CE normering is een grote kolder als het over zeewaardigheid gaat!!!

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Marie Christina » 15 Mei 2020, 14:05

pascall schreef:CE normering is een grote kolder als het over zeewaardigheid gaat!!!

Mvg,

Pascal

Ik denk te begrijpen dat je bedoelt dat een schip net zo zeewaardig is als haar bemanning?
Dat is een waarheid als een koe.

Maar al ben ik als schipper zo zeewaardig als wat, als ik met mijn CE-D Pikmeertje in windkracht 6 op de Waddenzee belandt mag ik Onze Lieve Heer aardig bedanken als dat goed gaat.
Eén klappie water op het achterschip uit de goede richting en mijn kuip, en daarmee de roef, en daarmee het schip, staat blank.
Nog een paar van die klappies erbij en de diepgang neemt in onaangename mate toe, als u bedoelt wat ik begrijp.
Dat zal je met een CE-A niet overkomen.

Om te beginnen heeft die een rompvorm en vrijboord waarbij dit niet zo snel zal gebeuren.
Hij heeft een zelflozende kuip.
Een waterdichte deur naar de accommodatie.
Etc.


Dus in zoverre heeft die klasse toch wel degelijk met zeewaardigheid te maken.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Mei 2020, 17:08

pascall schreef:CE normering is een grote kolder als het over zeewaardigheid gaat!!!

Dat ligt eraan wat je onder 'zeewaardig' bestempelt ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Mei 2020, 17:08

Ik ga in hoge mate met Marie mee ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor pascall » 15 Mei 2020, 17:17

Zoals omschreven in de CE normering.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten