nieuwe tanks plaatsen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

nieuwe tanks plaatsen

Berichtdoor laserdevil » 08 Mei 2020, 02:42

Beste forumleden,
Ben al een hele tijd eruit geweest , domweg omdat ik geen problemen had , en ik niet echt zelf iemand kon helpen hier.
Maar , het is dan nu zover.
Ik heb 2 stalen tanks van ieder 108 liter , die met elkaar verbonden zijn , en samen een ontluchting delen.
Ze hebben elk een eigen vulnippel en 1 tank heeft een aanzuigleiding.
Vanmiddag tanks open gemaakt om te reinigen en een buisvlotter te installeren.
Er was al wat roest in de tank ontstaan en er zat een flinke laag drap in de tanks.
Hier had ik dus geen zin meer in en ben naar huis gereden.
Ben op het internet op zoek gegaan naar kunststof tanks , en kwam ze tegen van allpa.
De 102 liter of als er plaats is de 120 liter versie x2 ga ik plaatsen.
Met de recipro en decoupeerzaag ga ik de zij , voor en bovenkant wegzagen van de oude tanks.
Dan schoon maken van wat over is en dan goed volspuiten met hammerite.
Daaroverheen rubbermatten , tanks erop en ieder 2 oneindige spanbanden , natuurlijk in de kleur van de tanks , om het goedje in het gareel te houden op de woeste baren.
Voordeel bij schoon maken van tanks zijn deze makkelijk uit de boot te halen.
Nu de kant waar ik over twijfel.
1 of 2 filters met vochtafscheider met 3weg kogelkraan l-boring?
Deze komen waarscijnlijk wat hoger te hangen dan het niveau in de tanks.
Hoe te ontluchten bij wissel van de filters dat de diesel toch bij de filter komt?
Wel of geen terugslagklepjes in leiding , en zo ja , waar te plaatsen?
Wel of geen vacuummeter achter de filter met waterafscheider?
Ik wil met slang gaan werken.
Moet deze voorzien zijn van rvs bewapening , of hoeft dit niet?
De oude CAV fijnfilter wil ik weg doen en daar voor in de plaats een dubbele fijnfilter zetten met ook weer een3weg kogelkraan met l-boring.
In principe wil ik bij de tanks kraantjes op de aanzuigslangen zetten , zodat ik voor korte tripjes 1 tank gebruik en voor vakanties beide inschakel.
Zitten hier bezwaren aan.
Tevens zou ik graag willen weten waar ik de retourleiding van de oude fijnfilter moet laten , daar de nieuwe filterhouders geen aansluiting voor hebben , en zoals ik gelezen heb , voor problremen kunnen zorgen.
Weet ook niet of de allpa tanks de retour op de tankflensen ook ern dipleiding hebben gegeven , zodat de retour ook in de diesel blijft staan.
Ik weet , een lang verhaal , maar ik kan het nu goed aanpakken , en dan moet je ook geen fouten maken.
Het bereft een daf 475 motor en weet ook niet hoe dik de slangen moeten zijn om een goede doorstroming te garanderen.
Tips en evt. schetsen ter verduideliking zijn meer dan welkom.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: nieuwe tanks plaatsen

Berichtdoor pascall » 08 Mei 2020, 06:00

Hoi,

Mijn mening, ik zou uit beide tanks de diesel betrekken, dit om veroudering van de diesel tegen te gaan, dit maakt ook de installatie eenvoudiger.
Hoe eenvoudiger de installatie hoe minder kans op lucht in de leidingen, dus hoe makkelijker het systeem te ontluchten.
Ik zou voor een ( bijvoorbeeld) Separ 2000 dubbel filter kiezen, deze is van de fabriek uit opgebouwd met twee drieweg kranen, het geheel is compact, betrouwbaar en degelijk.
De retourleiding gaat bij mij rechtstreeks in de dieseltank.
Op de aanvoerleiding van de tank een afsluiter en meer zou ik er niet aan doen.
Ik weet het niet uit het hoofd maar dacht dat het een 6 of 8mm leiding moet zijn, zou ik even na moeten meten, dan praat ik over een vermogen van 100 pk.
Toe ik mijn setje Separfiters kocht zaten hier slangen bij met aangeperste haakse koppelingen en voorzien van een RvS mantel.
Je kan ook kunststoftanks op maat laten maken en laten voorzien van een (man) gat, dan kan je ze later makkelijk reinigen zonder deze er uit te hoeven kalen, ook kan je ze dan perfect op maat/model laten maken.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: nieuwe tanks plaatsen

Berichtdoor varg » 08 Mei 2020, 10:23

doe er gelijk een vacuummeter bij, liefst een afleesbaar op het dashboard. Dat geeft een tijdige waarschuwing als je filter vol mocht lopen. http://dieselmade.nl/product-categorie/appendage/ heeft dit, maar op het www is ook alles te vinden natuurlijk.
Ik kijk ook wel eens jaloers naar niet maritieme systemen...veel mogelijkheden en bescheiden prijs. Dit bijv: Afbeelding https://www.heiz24.de/index.php/nl/Flo- ... xLEALw_wcB is voorzien van een automatisch ontluchtingssysteem (werkt op lager gelegen tanks!) en gebruikt goedkope filters. Capaciteit lijkt meer dan voldoende voor een DAF. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: nieuwe tanks plaatsen

Berichtdoor Rob Art » 08 Mei 2020, 23:28

Hoi Chrit,

Dat is een tijd geleden 8-)
De door Pascal voorgestelde Separ filter is een echte aanrader. Heb m zelf ook en gebruik filters van 5mu (standaard is 10mu).
Het is gebruikelijk om de retourleiding onder in de tank te laten eindigen.
Succes met de ombouw.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: nieuwe tanks plaatsen

Berichtdoor laserdevil » 12 Mei 2020, 20:12

Dan moet ik kijken als ik de tanks bestel , en binnen krijg , of de aansluiting door loopt tot bijna bij de bodem , anders verleng ik het zelf.
Is het trouwens ook aan te bevelen om een terugslagklep inline te zetten , en zo ja , waar?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: nieuwe tanks plaatsen

Berichtdoor laserdevil » 27 Jun 2020, 22:28

Beste forumleden,
Vandaag de motor gestart en alles is weer helemaal in orde.
Bij deze kan deze afgesloten worden.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten