heuvels schreef:er zit een wormwiel aan het staafje dus het is de bedoeling dat het ding gaat draaien en dan de schijf laat draaien.
Dacht ik ook. Maar zolang het asje draait, blijft het meterschijfje ronddraaien. Het kent dus geen ruststand dat een toerental aangeeft. Dan moet je daar een stopwatch bijnemen, en kijken hoe hoog de meterstand is na 10 seconden. Maar zelfs bij een tergend traag lopende motor, zeg 20 rpm, dan is dat metertje na 20 omwentelingen al 2000 verder.
Aan de andere kant van het asje zit een sleutelvleugel waarmee je dat asje kunt ronddraaien. Het metertje schuift precies 100 op bij één volledige omwenteling. Is het de bedoeling dat het instrumentje mechanisch wordt aangedreven door de punt? Of met de hand door dat vleugeltje?
De punt van het asje lijkt op dat van een ouderwetse elektrische soldeerbout, maar dat is het uiteraard niet. Vraag is dus, waartoe die wat onbeholpen schroevendraaierpunt dient. Als je daarmee een stelschroef moet afregelen verwacht je toch een wat minder lompe punt.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido