nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor henkvd » 10 Feb 2020, 19:21

acc uit, is accessoires uit, ( dashboard verlichting, motor alarmen etc. )
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2020, 09:39

Helder. Dank(u)!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Feb 2020, 16:13

heb eens zitten kijken voor zekering automaten. zoals met alles te veel verschillende.

wie kan er wat meer advies over geven?
koop ik ze die de nul ook af schakelen en welk afschakel type B C etc.
10 ampere genoeg of gewoon 16 ampere zoals thuis ?

bv deze? https://www.vekto.nl/installatieautomaa ... iek-b-10ka
greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Feb 2020, 16:18

Henk zoals jij de aansluiting voor het contactslot noemt is ok
of moet het nu zoals aquanaut het zegt?
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 17 Feb 2020, 12:08

Aat,
Als je geen hulpstart relais hebt of serie parallel relais....
En je hebt ook geen dieselmotor welke spanning nodig heeft om te blijven lopen maakt het niet uit of je de startplus op 50a of 17 zet.

Over zekering automaten:
Als je AC (230V) gaat zekeren werk je met dubbelpolige (of beter 1 polig + 0) automaten, van het type uit je link, de B of C staat voor de karakteristiek oftewel hoe snel de automaat uitschakelt bij overbelasting of kortsluiting.

Zekeringen voor DC (12V/24v) mogen enkelpolig worden uitgevoerd, wel heb je hiervoor automaten nodig welke geschikt zijn voor DC gelijkstroom.
Een AC automaat zal niet (volledig) functioneren in de DC systeem en je hebt de kans dat als ze een keer moeten aanspreken ze direct kapot zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Feb 2020, 17:30

dank je Aquanaut, is 12V afzekeren met automaten nodig? gebruik 12v alleen voor dashboard
waterpomp voor kraan en navigatie verlichting en die zijn afgezekerd via het schakelpaneel en een zekeringskastje
de rest gaat allemaal op 230V via walstroom of omvormer. enige wat in de boot komt is een verlichting koelkast en
een magnetron. in de toekomst nog een tv om F1 te kunnen kijken. de automaten in mijn link zijn dus goed om te gebruiken?

voor de motor zat er een startrelais een gloeirelais en een scheidingsrelais in meer niet. zat me
al af te vragen of een regulator nodig was, waarschijnlijk niet want er zat er ook geen in. ben meer
bekent met motorfiets techniek maar aldoende leert men.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 22 Feb 2020, 08:21

Vraagje,

op mijn aardlekautomaat staan de aanduidingen load en line. ik ga er dus van uit dat deze
automaat maar op een manier aangesloten kan worden. maar wat is de ingaande en wat is de uitgaande
kant? via google krijg ik niet veel duidelijkheid.

mijn omvormer heeft 2 stekker uitgangen om apparaten aan te sluiten. nu wil ik de omvormer vast in het stroomnet hebben.
daar ik een scheidingstrafo heb komt na de trafo aarde van het sterpunt op de N om nieuwe aarde te maken. verder heb ik een
omschakelkasje https://www.4campers.nl/installatie-mat ... -paal.html
hoe kan ik dat het beste op elkaar aansluiten? als ik het goed begrijp moet de N van de omvormer (uitgaande kant)voor het schakelkastje ook
aan de aarde.

greetzz aat.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 26 Feb 2020, 13:39

Aat,
Ik kan geen antwoord geven op je eerste vraag of afzekeren van 12V met automaten nodig is.
Je opperde zelf de automaten, het ging mij er alleen om je te waarschuwen dat er een verschil is tussen DC en AC automaten.
Uiteraard moet je wel zekeringen toepassen in je 12V systeem maar natuurlijk hoeven dat geen automaten te zijn.

Op je aardlek schakelaar (of aardlekautomaat , let op dit is wat anders) zit een ingang en een uitgang.
De "line" kant is de ingang en de "load" kant is de belasting zijde.

Als je besluit om na je trafo een scheepsaarde aan te leggen koppel je zowel de N van de trafo (uitgang) als de N van de omvormer aan deze scheepsaarde.
In principe hoef je geen scheepsaarde te maken aangezien je met een compleet zwevend systeem werkt!
Let op dat bij de meeste omvormers de N uitgang al aan de aarde is verbonden en dat dit niet bij alle omvormers is te veranderen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor varg » 26 Feb 2020, 21:27

Hoi Aat, ik weet niet of ik al eerder het advies gegeven heb om de site van wijlen Henk Bos nog eens rustig over te lezen. https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 37;_38.pdf
vooral het stukje over veiligheid en zwerfstromen is denk ik belangrijk voor je keuze voor een aard-systeem. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 29 Feb 2020, 06:21

Dank voor de uitleg,

wat betreft mijn omvormer heb ik kontakt gehad met de TD van xenteq. volgens hun uitleg hebben
xenteq omvormers, en de meeste andere, een zwevende uitgang (230v kant) en kun je een van de
twee uitgaande draden nemen om aan de N te leggen om zo fase en nul te maken. aangezien de fase
in stekkers normaler wijze links zit wilde ik de rechtse draad aan de aarde monteren.

uit mijn mail van xenteq;
Geachte heer vingerhoets

De ES inverter heeft zoals bijna alle inverters een zwevende uitgang. De inverter heeft dus standaard geen Fase of nul. Indien het nodig is om wel een fase en een nul te hebben, kan men zelf een draad aan aarde verbinden. Dit wordt dan de nul.

de pdf van Henk Bos heb ik uiteraard op mijn pc staan en veelvuldig doorgelezen.

ik zal even een schema maken van het 230v systeem.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten