Lage compressie mercury 6 pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor micha » 09 Okt 2019, 15:39

Beste,

Ik heb een mecury 6 pk 2 cilinder 2 takt. Motor loopt niet stationair. Hij valt uit bij lage toeren. Nu heb ik compressie gemeten, op beide cilinder 6.5 bar. Niet heel veel in mijn optiek.
Nu heb ik de uitlaat plaat eraf gehaald om te kijken of ik schade aan de zuigers of cilinder wand kon zien. Hier zag ik via de uitlaat poort in de bovenste cilinder dat de bovenste ring een opening had ( zie fotos)

https://pasteboard.co/IBb15DP.jpg

Nu leek het mij een onlogische plek dat de opening in de zuigerveer precies bij een uitlaat poort zit dus ik heb een vermoeden dat ik minsten een gebroken ring heb, klopt dit?
Ik had gevonden dat mensen met deze compressie nummers ook n prima lopende motor hebben dus weer nog niet zeker of ik hem op basis van een vermoeden uit elkara ga halen.

Daarnaast zijn de membraan plaatjes doorgeroest, wat ook kan zorgen voor slecht stationair lopen.

Wat is jullie advies? Motor helemaal uit elkaar halen en controleren of membraam plaatje kopen en daarna weer testen?

Motor is verder netjes en is wel de moeite waard om op te knappen.

Foto's : https://imgur.com/a/7F3b2XY

Gr, Micha
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor henkvd » 09 Okt 2019, 15:51

De zuiger vind ik zo lastig te beoordelen, zeker met het 2e setje foto,s is het nu goed of niet goed !
Wat de compressie test ook wel laat zien, beide cilinders gelijk, gasklep open gezet tijdens de test ? dat is nodig, waardes worden ook hoger, choke "uit" zodat er minimale beperking in het inlaat circuit is, 110 psi (7.5 bar)zou je toch wel willen zien.
Membraan laat geen twijfel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor micha » 09 Okt 2019, 16:20

Henk, bedankt voor je reactie.

Fotos zijn niet heel duidelijk, ik zal proberen betere te maken als ik weer in de gelegenheid ben.

Ik vond het in eerste instantie raar dat ik op de bovenste zuiger een opening zag in de zuiger veer ter hoogte van de middelste uitlaat poort. Op de onderste zuiger zie ik dit zeer zeker niet. Het lijkt me dat die gelijk moeten zijn waar de opening zit.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor broekie » 09 Okt 2019, 19:07

Als je alles los krijgt zou ik er een pakkingset aan besteden en de boel uit elkaar halen.
Kun je ook de koeling schoonmaken.
Eerst voorzichtig de boutjes proberen, eventueel eerst inspuiten en losweken.

Anders de kapotte inlaat repareren en kijken of hij weer behoorlijk wil draaien.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor Leotje » 09 Okt 2019, 21:57

6,5 bar voor een tweetakt is helemaal geen rare waarde. Vergeet niet dat een tweetakt pas compressiedruk op gaat bouwen als de zuiger voorbij de uitlaatpoort omhoog gaat.
Bij de Yamaha's gingen we ons pas zorgen maken als de compressiedruk lager dan 6 bar was.
Ik zie op de foto geen leksporen onder de bovenste zuigerveer (de bruine verkleuring op de zuiger) dus het lijkt me stug dat er iets met de bovenste veer aan de hand is. Ik weet niet precies hoe het bij Mercury zit maar ik heb wel vaker het slotje over een poort zien lopen. Het is ook niet zo'n groot gat waar de veer overheen loopt.
Ik zou de motor zeker (nog) niet uit elkaar halen. De membraanplaatjes vervangen is zinvol. Zorg ervoor dat carburateur en ontsteking in orde zijn en probeer het nog eens.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor Leotje » 09 Okt 2019, 22:01

micha schreef:
Ik vond het in eerste instantie raar dat ik op de bovenste zuiger een opening zag in de zuiger veer ter hoogte van de middelste uitlaat poort. Op de onderste zuiger zie ik dit zeer zeker niet. Het lijkt me dat die gelijk moeten zijn waar de opening zit.

Zuigerveerslotjes zitten altijd versprongen. Dat verkleint de kans van lekken langs de zuiger.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor micha » 10 Okt 2019, 09:15

Bedankt voor jullie reacties.

Ik doelde er op dat ik op zuiger nummer 1 ( de bovenste) de opening wel ,door de uitlaat poort, zag in de zuiger veer van de bovenste zuiger veer.
Op de andere zuiger zag ik dit dus niet. Nu heb ik ook niet gecontroleerd of de opening van de uitlaat poort op dezelfde plek zat maar ik zou het raar vinden alsde zuigers niet gelijk zouden zijn en dus de openingen in de zuigerveren niet op de zelfde plek zouden zitten.
Echer, beide cilinders gelijk op 6.5 bar vond ik ook wel weer netjes, ook de ziugers zijn netjes. Ik ga het nog een keer goed controleren en ga voor een nieuw membraam shoppen.

Edit: Ik heb ook een reactie gekregen op een amerikaans forum waar ze zeggen dat de opening in de zuiger veer niet mag / hoort te zitten bij een uitlaat poort dus ik haal m uit elkaar. Ik zal jullie op de hoogte houden.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor micha » 24 Okt 2019, 15:27

Heb van de week het blok open gemaakt maar bleek toch geen gebroken zuiger veren te hebben. Wand van de cilinder zag er ook goed uit. De zuiger heeft geen slots dus de opening in de zuiger veren kunnen gewoon overal zitten. Zo ken ik het niet maar het zag er verder goed uit dus ik bouw hem weer in elkaar en vervang de membraam kleppen. Hou jullie op de hoogte
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor henkvd » 24 Okt 2019, 16:12

IK had al m'n twijfels.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lage compressie mercury 6 pk

Berichtdoor micha » 28 Nov 2019, 15:49

Membraam kleppen zijn vervangen en motor loopt wel nu maar wil alleen lopen als ik de 'choke' er op hou. Hij wil ook wel lage toeren lopen nu.
Het 'choke' mechanisme is zo dat je extra benzine inspuit door een klein pompje aan de zijkant van de carburateur, zie fotos in onderstaande link:

https://www.ebay.com/itm/Carburetor-Mer ... SwEhldjP4Z

Ik denk dat er nog iets niet goed zit in de carb maar ik kom langzaam in de buurt van een goed lopend motortje. Ik verwacht dat er iets van water in de vlotterbak zit of een verstopping in het lage toeren circuit.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten