Aanpassen buizen cabrio kap

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor elrenegado » 07 Okt 2019, 11:10

De buizen van de cabrio kap op onze boot staan eigenlijk een beetje heel ongelukkig.
Je moet je best in een rare bocht wringen om in en uit te stappen.

Ik heb wat zitten denken en puzzelen, ik kan 3 opties bedenken.
Belangrijkste is natuurlijk het verkrijgen van meer instapruimte, maar de kap moet ook strak blijven staan.

Optie 1, we plaatsen de lange hoger, op het schuine stuk.
Bevesiting onderin kan dmv snelsluiting gedaan worden, zodat je makkelijk de kap met buizen zo naar achteren schuift op de AK
Afbeelding

Optie 2, we spiegelen de buizen, dus achterzijde word nu omhoog gehouden door korte stuk
Bevesiting onderin kan dmv snelsluiting gedaan worden, zodat je makkelijk de kap met buizen zo naar achteren schuift op de AK
Afbeelding

optie3, we zetten 2 aparte staanders, met ieder een eigen steun paaltje
Deze lijkt me het minst wenselijk, want je kan de buizen niet makkelijk wegklappen.
Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor henkvd » 07 Okt 2019, 13:57

In ieder geval nadenken hoe je uitkomt als je de kap zou laten zakken, dat maakt welke mogelijkheden je hebt met de buizen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor elrenegado » 07 Okt 2019, 14:21

kap mag van mij gewoon naar achter vallen, en dan met zo'n pin met veer (zoals bimini's ook vaak hebben) die je los kan halen om het geheel verder naar achter de schuiven.
linksom/rechtsom als je hem naar achter klapt, valt hij op de AK, maar dan zouden wij hem graag verder naar achter plaatsen als je helemaal open vaart.
oftewel, 2 bevestingingen lossen vinden we niet zo'n ramp.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor henkvd » 07 Okt 2019, 14:24

Dan heb je voldoende mogelijkheden, gelukkig maar want voor weg klappen heb je een lastige kuip vorm als je het niet demontabel maakt.
Zou ik voor optie 2 gaan en de eerste verticale, langs de voorste rits laten lopen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor elrenegado » 07 Okt 2019, 18:49

bedoel je dan dat bij optie 2 de staander rechtop staat precies achter de rits, en dan een beugel haaks erop naar achterste hoek ?
Zou die overspanning dan niet te groot worden ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2019, 07:31

Ik zou in ieder geval zorgen dat die neergeklapt uit de weg, precies op de rand valt. Bij ons is dat niet zo, die ligt dan halverwege de kuip, daarom doen we dat alleen maar tijdelijk en meestal rollen alleen de zijkanten op. BTW; we gaan altijd via de achterkant naar binnen, via de zijkant is maar onhandig. Onze kap; https://photos.app.goo.gl/xfxVeTpCqfjzNYJm7
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor henkvd » 08 Okt 2019, 09:10

De voorste langs de rits en dan die naar achteren kan je dan daarop zetten, het bevestigings punt kan je dan ergens halverwege zetten, dan is het grootste gedeelte van de instap vrij.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor elrenegado » 08 Okt 2019, 10:20

Zou dat niet ten koste gaan van de stevigheid ?
Dan is dit wellicht wat steviger ... en ook meer instap.
Afbeelding

Of een hele kleine aanpassing, zodat je net iets meer ruimte hebt.
Ik denk dat dit het minste afbreuk doet aan de stevigheid, of heb ik dat mis ?
Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor henkvd » 08 Okt 2019, 10:23

En als je het bevestiging punt van foto 2 gebruikt voor foto 1.
Geeft je ook nog de mogelijkheid om te spelen met het deel naar achteren, als je de instap te krap vindt.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aanpassen buizen cabrio kap

Berichtdoor elrenegado » 08 Okt 2019, 10:29

dan krijg je dit..

Het lijkt mij dat de overspanning naar de hoek rechtsboven te groot word, en daardoor niet stevig genoeg.
Is wel mooier natuurlijk een buis achter de rits.... maar wil geen problemen als ik er eens tegenaan leun, of bij harde wind.

Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten