uitbouw diesel inboard

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Tinus80 » 12 Sep 2019, 13:03

Goedemiddag,

Momenteel ben ik bezig met de renovatie van een houten sloep die nu ongeveer 2 jaar op droge ligt. Hierbij is het handig dat ik tijdelijk de inboard diesel er uit haal, zodat ik er beter bij kan en ook meer plekken van de boot kan zien. Volgens jachthaven is dit een kleine klus, echter kan er niet veel info over vinden. Hebben jullie nog advies/ aandachtpunten voordat ik hier aan ga beginnen?

Het betreft een ruggerini RM90 inboard.

Groet Martin
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Davidos » 12 Sep 2019, 14:01

Voor een haven is dit meestal een kleine klus.

Als het compleet voor je willen uitvoeren heb je er weinig omkijken naar.

De motor en de vaste as (aanname) uitlijnen moet waarschijnlijk wel na inbouw, en ook weer als de sloep weer in het water ligt. Maar dat moest toch al (moet altijd gecontroleerd, als je boot de kant op is geweest, als je een starre verbinding hebt tussen as en motor).
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Tinus80 » 12 Sep 2019, 16:03

Davidos schreef:Voor een haven is dit meestal een kleine klus.

Als het compleet voor je willen uitvoeren heb je er weinig omkijken naar.

De motor en de vaste as (aanname) uitlijnen moet waarschijnlijk wel na inbouw, en ook weer als de sloep weer in het water ligt. Maar dat moest toch al (moet altijd gecontroleerd, als je boot de kant op is geweest, als je een starre verbinding hebt tussen as en motor).


Ik zou het uitbouwen graag zelf willen doen, is daar een soort stappenplan voor? Het uitlijnen bij het terugzetten laat ik aan de profesionnals over.
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor henkvd » 12 Sep 2019, 16:08

Alles los electra, brandstof,bedieningskabels, motorsteunen en schroefas en je pakt hem er zo uit, zo zwaar is die RM90 niet.
En ff documenteren evt voor je zelf hoe het zat , foto's maken dus.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Marie Christina » 12 Sep 2019, 17:17

Voor draden en kabels raad ik clipjes aan die om een broodzak zitten.
Daar schrijf je met een stift op waar hij zat en samen met een foto zet je alles zo weer terug.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Blacktoppie » 12 Sep 2019, 22:29

Marie Christina schreef:Voor draden en kabels raad ik clipjes aan die om een broodzak zitten.
Daar schrijf je met een stift op waar hij zat en samen met een foto zet je alles zo weer terug.



Schilderstape werkt ook goed., kan er ook niet afvallen.
Aan de andere kant past alles vaak maar op 1 plek, en met een beetje logisch nadenken is het wel groter maar absoluut niet moeilijker dan een lego pakketje van 10 euro
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Tinus80 » 15 Sep 2019, 12:32

Thanx voor de tips iedereen. Wat kan ik het beste doen met Olie/Benzine toevoer? Aan de kant van de motor loshalen en dan afdichten? Of direct laten leeglopen?
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor broekerhaven » 15 Sep 2019, 13:31

Leeg laten lopen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Blacktoppie » 15 Sep 2019, 21:53

Sowieso zorgen dat je je brandstof tank af kan sluiten zodat je niet alle bende onderin hebt.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor FKZ » 16 Sep 2019, 12:02

Er uit halen is gaat ongeveer in deze volgorde:

Alle omkasting etc er om weg halen.
Brandstof toevoer sluiten (als er nog bruikbare brandstof in zit deze in je auto grasmaaier of iets anders gebruiken) (meestal is diesel en benzine na een jaar oid niet meer goed dus kan je het beter gebruiken als het nog fris is. Is het al ouder weggooien.
Foto;s maken van de aansluitingen en deze labelen met name die van de electrisch aan twee kanten labelen.
elektrisch alles los koppelen. Begin met de start accu zowel van de dynamo als de start motor, dan staat er geen spanning meer op het blok. Dan de rest van de elektra boel instrumenten paneel
bediening Keerkoppeling los nemen je gas en koppel handel.
Alle koel toe en afvoer leidingen losmaken. Hier hoort meestal ook een watergekoelde uitlaat bij. Als de slangen oud zijn kan je ze ook los snijden en bij her montage nieuwe plaatsen. Soms is snijden makkelijker dan de slangen klemmen los maken.
Als dat los is de schroefas los koppelen van de Keerkoppeling. Hiervoor moet vaak de schroefas iets naar achter geschoven worden.
Vaak heeft een motor een hijs punt. Heeft deze dat niet leg dan 1 hijsband om de KK en 1 om de motor bij de voorste motor steunen.
een visuele controle of alles los op de bouten van de trillingsdempers na en dan die los draaien. Nu kan met een heftruck kraan of met wat vrienden de motor uit de boot getild worden. Soms moet je wat wrikken bij de motor steunen.
Zorg dat er een pallet oid klaar staat om de motor op de zetten.
Als je alles makkelijk los krijgt en rustig werkt is het 1,5 tot 2 uur werk voor 1 persoon.

Na het er uithalen kan je olie aftappen en verse olie er instoppen ter conservering. Als je aan de motor wilt werken dan is het wellicht handig om de motor op een palet met 2 balken te zetten op de motor steunen dan heb je wat meer ruimte om te sleutelen
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten