door quichot » 29 Jul 2019, 10:31
Goed.
Er is dus één startaccu van 120Ah, en één huishoudaccu van 120Ah. En dan is er kennelijk ook nog een derde accu, maar die heeft met dit verhaal niks mee te maken. Begrijp ik het zo goed?
Maar dan zeg je dat die startaccu en die huishoudaccu zijn doorverbonden. Hoe dan?
Zijn ze echt letterlijk doorverbonden, dus plus aan plus en min aan min? Anders gezegd: staan die parallel? Of bedoel je dat beide worden gevoed door dezelfde alternator via een splitter?
In het laatste geval, via zo'n splitter dus, zou ik het paneel rechtstreeks op de huishoudaccu aansluiten. Want, nogmaals, die wordt stilliggend leeggetrokken. De startaccu, mits gezond, blijft wel vol tot de volgende startbeurt. Gewoon pluspool accu aan plus accu-aansluitkant regelaar en min accu aan min accu-aansluitkant regelaar.
Want weet ik niet hoe het precies zit met die diodes in zo'n splitter, mocht je het paneel daarop willen aansluiten. Aan de laadkant (de alternatorkant bedoel ik) van de splitter moet namelijk accuspanning staan, en volgens mij verhinderen de diodes dat. De paneelregelaar moet namelijk onder accuspanning staan vóór je het paneel daarop aansluit.
Overigens is het geen enkel probleem dat er meerdere stroombronnen aan dezelfde accu zijn aangesloten. Bij stilliggen laadt alleen het paneel, bij varen de stroombron die op dat moment de meeste stroom opwekt. Dat bijt elkaar niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido