van alles wat en nog geen oplossing

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor quichot » 13 Jul 2019, 09:49

Amersfow schreef:Waterstof zal het voor mobiele spullen de 1e 30 jaar nog wel niet worden, heeft zo'n dramatisch rendement; https://www.youtube.com/watch?v=k7JRIUPhSJE

'Computers voor persoonlijk gebruik? Daar gaan we er wereldwijd hooguit 6 a 7 van afzetten' (topman IBM in de jaren 60)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor quichot » 13 Jul 2019, 10:10

Marie Christina schreef:Wij krijgen komend schooljaar een waterstof aangedreven bootje op de zeevaartschool.
Dit om toekomstige brandstofsystemen te kunnen aanbieden.
Benieuwd wat dat wordt.

Zeker!
Waterstof voor mobiliteit zit nu nog in de pioniersfase, waarin sceptici zich vastklampen aan wat zij zien als onoverkomelijke problemen.
Zo is het in het verleden altijd gegaan met baanbrekende nieuwe technologieën.
Zoiets gaat uiteraard met vallen en opstaan, maar altijd stond het menselijk vernuft één keer vaker op, dan dat het viel.

Juist voor schepen is deze ontwikkeling overigens interessant, omdat die in verhouding tot auto's veel meer tankruimte ter beschikking hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Amersfow » 13 Jul 2019, 11:12

Tuurlijk, maar van stoom naar diesel duurde ook 30 jaar ofzo, dus we moeten wachten op een market breaker (Tesla 2) of electra kosten rijzen de pan uit zodat het wel moet (als US en China lekker blijven kiften)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Popeye » 13 Jul 2019, 15:15

Marie Christina schreef:Wij krijgen komend schooljaar een waterstof aangedreven bootje op de zeevaartschool.
Dit om toekomstige brandstofsystemen te kunnen aanbieden.
Benieuwd wat dat wordt.

Wordt in Delfzijl geproduceerd toch, waterstof?
In Hoogeveen gaat volgens plan een hele nieuwe wijk van waterstof worden voorzien voor verwarming!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jul 2019, 17:08

Popeye schreef:Wordt in Delfzijl geproduceerd toch, waterstof?

Groet, Jack.

Klopt Jack, het is ook in samenwerking met dat bedrijf dat we dat project gaan opzetten.
Zitten ook stageplekken aan vast.
We gaan steeds meer samenwerken met lokale bedrijven.
De opleiding is niet meer beperkt tot de school.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Roelof » 13 Jul 2019, 21:01

Even een beetje terug on topic :mrgreen:

Ik sluit mij zonder meer aan bij Quichot en MC dat koken op gas geen enkel gevaar hoeft op te leveren mits de installatie correct is aangelegd en onderhouden wordt.
Verder ben ik van mening dat op kleinere boten elektrisch koken bijna ondoenlijk is tenzij je wilt investeren in een grote accu voorraad aangevuld met een generator, indien je niet afhankelijk wilt zijn van regelmatig gebruik van een wal aansluiting.

Op onze voormalige kruiser hadden we een (absorptie) koelkast aangesloten op de boegschroef accu 120 Ah, een huishoud accu van 120 Ah, en een start accu van 75 Ah en 2 zonnepanelen om de accu's te voeden via een "Victron laad verdeler". Tijdens de vaart werden alle accu's opgeladen dmv de dynamo op de motor.
Met ons vaargedrag ( nooit langer dan 3 dagen zonder te varen) hebben we nooit een probleem gehad als gevolg van ontladen accu's.

We kookten wel op gas ! ( en op de "nieuwe" boot ook).
Gas is niet gevaarlijk, dit hangt volledig af van de manier waarop de installatie wordt aangelegd en onderhouden wordt!

Koken dmv spiritus brander(s) zoals Popeye doet kan ook en is ook veilig, maar ook hierbij staat of valt de veiligheid bij het correcte gebruik.

Succes,
Roelof

Edit:
Ik heb overwogen om af te stappen van gas en een diesel gestookte kookplaat te monteren. Schijn goed te werken maar de afkoelingsperiode (ca 15 minuten) tussen het uitdraaien van de brander en de mogelijkheid om de brander het weer te kunnen starten heeft mij weerhouden.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor quichot » 14 Jul 2019, 13:24

Roelof schreef: Ik heb overwogen om af te stappen van gas en een diesel gestookte kookplaat te monteren. Schijn goed te werken maar de afkoelingsperiode (ca 15 minuten) tussen het uitdraaien van de brander en de mogelijkheid om de brander het weer te kunnen starten heeft mij weerhouden.

Dat grote voordeel van gas is hier nog niet eens benoemd: het gebruiksgemak. Zeker in combinatie met zo'n waakvlamloos geisertje voor warm water. Eenmaal aangelegd heb je er totaal geen omkijken meer naar.

@Amersfow, dieseltechniek is niet 30 jaar bezig geweest om het stoomtijdperk te verdringen. De verbrandingsmotor ontwikkelde zich niet ter vervanging, maar naast stoomaandrijving, dat zich juist tegen het einde van het stoomtijdperk ontwikkelde tot cutting edge technolology. De verbrandingsmotor, en dan met name de bezinemotor, zorgde al na relatief korte ontwikkelingstijd voor een explosieve groei van weg- en luchtverkeer. In de scheepvaart en op het spoor heeft stoom het veel langer volgehouden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jul 2019, 16:41

Amersfow schreef:Waterstof zal het voor mobiele spullen de 1e 30 jaar nog wel niet worden, heeft zo'n dramatisch rendement; https://www.youtube.com/watch?v=k7JRIUPhSJE

Ik zou daar maar geen weddenschap op aangaan, want de eerste treinstellen op waterstof komen er aan . . . .
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/ ... -duitsland

En ook NL kijkt hier naar . . . . .
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/ ... eeuwarden/
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jul 2019, 16:44

quichot schreef:Waterstof voor mobiliteit zit nu nog in de pioniersfase, waarin sceptici zich vastklampen aan wat zij zien als onoverkomelijke problemen.

Klopt, mijn dealer is er zo één . . . .
Blijft maar geloven in die ouderwetse, inefficiënte, op en neer gaande armen en benen onder de motorkap.
En zeuren over de actieradius, maar 300 km . . . . Ofwel genoeg voor 99% van de Nederlanders
Het enige wat mij nog tegen houdt om een E-Auto te kopen is de aanschafprijs
Betere tractie dan E-Tractie is er niet, stoom buiten beschouwing gelaten dan :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor quichot » 15 Jul 2019, 12:31

Nu we toch definitief off topic zijn :lol:, ik zou best elektrisch willen varen, en ik kijk uit naar de dag dat zoiets voor scheepjes als het mijne haalbaar is.
Denk je eens in, een brandschone en olievrije 'machinekamer', en wat een stilte in de stuurhut, waarin je ook bij volle kracht vooruit de vogeltjes buiten kunt horen fluiten! Mooi hoor, scheepsmotoren, echt, maar ik ben wat dat betreft bepaald niet zo'n echte dieselhead die het liefst naast z'n motor slaapt.

Ik heb een paar jaar terug hermotorisering overwogen, maar ik ben daar om twee redenen van teruggekomen: ten eerste omdat er waarschijnlijk emissienormen op ons afkomen, en ik niet wil riskeren dat mijn gloednieuwe motor dan niet aan die normen voldoet, en ten tweede omdat E-techniek zich veel sneller lijkt te ontwikkelen dan iemand kon voorzien. Hermotoriseren kost ook een klauw geld, en dat steek ik dan liever in E-aandrijving.

Ik volg de ontwikkelingen op de voet, en ik hoop dat ik het tot dat omslagpunt kan uitzingen met mijn ouwe trouwe 575, want tjonge, wat loopt dat karretje nog steeds mooi!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten