stuuruitslag buitenboordmotor

stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor hellwig » 25 Mei 2019, 22:45

hi folks
ik heb een hellwig electra met een 60 pk 2 tact evinrude nu kan ik over stuurboord bijna haaks om stuuren in de vaart maar over bakboord heb ik bijn ade hele vaart nodig en in een haven is keren geen optie en bloedirritant.
ik heb vandaag de alu buis in de huiddoorvooer verder naar binnen gezet maar ik heb het idee dat het niet echt heeft geholpen .[nog niet gevaren ermee]

of is dit verder af te stellen achter het stuur?
hellwig
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 Apr 2019, 21:35
ligplaats: Biddinghuizen
info: hellwig german craft . hellwig elektra met 60 pk 2cil 2 tact

Re: stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 25 Mei 2019, 23:07

Om te beginnen, slagen tellen die het stuurwiel van de ene kant naar de andere kant maakt, haal de stuurstang los van de motor zodat deze de zaak niet kan beïnvloeden.
Vervolgens is de helft van het aantal slagen het midden en dan eens kijken wat je moet bijstellen om de motor weer aangesloten te krijgen zodat alles in het midden blijft.

** als de motor niet exact in het midden hangt heeft dat ook nog een beetje invloed op de draaicirkel grote BB v SB.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor hellwig » 25 Mei 2019, 23:16

thnxs alvast ga dat eens doen ,maar wat zijn mijn stelmogelijkheden van de stuurinrichting?
hellwig
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 Apr 2019, 21:35
ligplaats: Biddinghuizen
info: hellwig german craft . hellwig elektra met 60 pk 2cil 2 tact

Re: stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 25 Mei 2019, 23:23

Door het midden van het stuursysteem op te zoeken, kan je de buis stellen zodat als het stuur in het midden staat, de motor ook in het midden staat.
Dan zou de stuuruitslag beide kant op zo goed als gelijk moeten zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor hellwig » 25 Mei 2019, 23:28

kijk ik ga dat proberen ,morgen eerst proefvaardag van suzuki
hellwig
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 Apr 2019, 21:35
ligplaats: Biddinghuizen
info: hellwig german craft . hellwig elektra met 60 pk 2cil 2 tact

Re: stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor hellwig » 13 Jun 2019, 20:46

nou even aan het stoeien geweest motor los ,midden op gezocht ,is wel heel iets beter maar nog niet naar mijn zin.hij kan niet verder als dat de stuuras in de alumnium stuurkoker schuift.
moet hier dan een andere monokabel op??
hellwig
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 Apr 2019, 21:35
ligplaats: Biddinghuizen
info: hellwig german craft . hellwig elektra met 60 pk 2cil 2 tact

Re: stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 13 Jun 2019, 21:21

Nee, die zijn allemaal het zelfde, zit er een origineel verbindingsstuk tussen monokabel en motor ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor hellwig » 19 Jun 2019, 19:43

nou toch weer even aan het stoeien geweest en weer los en weer het midden opgezocht .........blijkbaar toch iets verkeerd gedaan....vorige keer want hoe het nu is vind ik het wel acceptabel .
thanks voor de adviezen van een blijde watersporter
hellwig
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 Apr 2019, 21:35
ligplaats: Biddinghuizen
info: hellwig german craft . hellwig elektra met 60 pk 2cil 2 tact

Re: stuuruitslag buitenboordmotor

Berichtdoor Thinlanet » 02 Apr 2020, 14:38

Ik tref hetzelfde probleem aan als Hellwig. Ik heb een zelfbouw stuursysteem (twee kabels, katrollen en stuurarm) vervangen door een monokabel All-Star/Teleflex. De oude opstelling kon de BBM gezien de lange stuurarm zover mogelijk draaien als er in de bun ruimte was.

Met de nieuwe opstelling lukt dat helaas niet. De arm tussen het oog van de monokabel en de bevestiging aan de motor zou er één zijn voor Yamaha F4 9.9's voor 1993 (de mijne is van 1988). Bij montage aan de motor merkte ik dat de scharnierkoker voor de originele tiller-arm in de weg zit. Door het montage punt aan de motor van de motor af te plaatsten heb ik zozeer geen last van de scharnierkoker, maar wordt hiermee de stuur-radius van de BBM verkleind. Ik zou de arm tussen monokabel en motor dichter naar de motor willen plaatsen om zo de radius te vergroten. De scharnierkoker is onderdeel van het montage punt en zou ik deze er tussenuit moeten slijpen. Of de arm tussen monokabel en motor is toch niet de juiste.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten