Iets met de marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor bas » 12 Jun 2019, 06:56

Was eigenlijk in de veronderstelling dat voor typegoedkeuring het hoge zendvermogen, DW functie en DSC knop automatisch uitgeschakeld moeten worden zodra de ATIS code geprogrammeerd word.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2019, 08:54

bas schreef:Was eigenlijk in de veronderstelling dat voor typegoedkeuring het hoge zendvermogen, DW functie en DSC knop automatisch uitgeschakeld moeten worden zodra de ATIS code geprogrammeerd word.

Zo simpel ligt het volgens mij niet, maar in de praktijk komt het daar wel op neer.
Alleen staat DSC er volgens mij buiten, dat werkt alleen als er een MMSI nummer is ingesteld, maar het zou zomaar kunnen, dat het apparaat afhankelijk is.

Ik heb zelf een combi met een "River" (= binnen) en "Int" (= buiten) stand en de keuze van een van deze standen bepaalt wat er op dat moment wel/niet kan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor kajoe » 12 Jun 2019, 15:39

houd wel in de gaten dat de meeste marifoons maar op een half watt werken en zeker de kanalen voor het melden van bruggen en sluizen ,de borden staan niet voor niets op max 2 km van het object ,heel soms is het ietsje meer ,bij verkeers posten en dergelijke is het zendvermogen hoger ,zoookbij ons maar heel soms trokken we het filter er tussen uit en gelijk had je rond 15 km zend vermogen tja en als meneer telecom je zou schaken ben je ook op de sluis of brug je marifoon een bepaalde tijd kwijt .
ik ben al blij dat het niet eer is zoals vroeger met 25 watt dan had je geauwehoer uit Vlissingen hier in Friesland of verder ,hand marifoons zenden vaak op een half watt uit ,maar ook daar kan je aan sleutelen ik had bv voorheen twee bark 88 marifoon,s en bij de keuring vertelde de man er gelijk even bij hoe je ev alles naar hoog vermogen kon laten werken maaar ook wat de consequenties konden zijn als je uitgepeilt werd ,dus voor het zekere niet gedaan .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2019, 20:30

kajoe schreef:houd wel in de gaten dat de meeste marifoons maar op een half watt werken en zeker de kanalen voor het melden van bruggen

Volgens mij zenden alleen porto's op 0.5W, vaste zitten volgens mij allemaal op 1W
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 12 Jun 2019, 20:32

Mijn handmarifoon zou volgens de beschrijving 1 watt moeten zenden op laag vermogen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor henkvd » 12 Jun 2019, 21:53

Hooveld960 schreef:Mijn handmarifoon zou volgens de beschrijving 1 watt moeten zenden op laag vermogen.


Dat is prima 1 watt laag vermogen.


Het voorbeeld van Kajoe is een beetje gedateerd, al en heel tijdje gelden er voor bruggen en sluizen wat andere regels, hoe gek het ook klinkt een gewone marifoon mogen ze niet hebben,
die hebben een landmobiel setje met alleen het werkkanaal wat ze toegewezen hebben ( dat blauwe bord met het kanaal wat er op staat ) ter beschikking.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor kajoe » 13 Jun 2019, 09:06

nou dat er andere regels gelden is waar maar dat men niet op andere kanalen kan is niet helemaal juist ,er zijn objecten die een marifoon of hand set hebben die bij uitzondering alle kanalen hebben en dus ook de zelfde functies die de vaste sets hebben dus duplex en simplex functies ,en daar bij ook nog de 30 en 40 serie kanalen voor overheid boten hebben dus overal kan een uitzondering op gemaakt worden als de veiligheid daar om vraagt .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2019, 09:40

henkvd schreef:hoe gek het ook klinkt een gewone marifoon mogen ze niet hebben

Ik denk niet dat het een 'mogen' kwestie is, ze hebben er niets aan . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor kajoe » 13 Jun 2019, 10:39

gelijk in principe heeft en daar niets aan dan alleen het eigen object alles wat meer is lijd je alleen maar af van je werk ,als je in een gebied zit waar meerdere van de zelfde kanalen bezet zijn word je gek van het geauwehoer aar dart is ook het geval op de schip schip kanalen dus zetten velen dat ding het geluid heel zacht immers men kijkt op het scherm en ziet via ais wat er in de buurt vaart en indien nodig neemt men contact op op 10 ,daarbij komt dat men voor onderling slap lullen contact steeds meer het mobieltje gebruikt .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten