Beste allemaal, dit is mijn eerste post op het forum dus wellicht had ik me eerst moeten voorstellen Ik heb ook geen FAQ of uitleg gelezen, alvast mijn excuus.
Om met de deur in huis te vallen, wij hebben een motorboot van ongeveer 11,50m en 3,20m breed. Het is al een oudje, maar vaart perfect. Alleen de elektronica lijkt mij erg onveilig.
De boot is van staal en is een zelfbouw, voor zover wij weten in duitsland gemaakt en bouwjaar ergens rond 1974.
Voor de elektronica:
- Twee goed werkende Volvo Penta MD32A motoren, waarvan wij er een volledig hebben (laten) reviseren.
- Twee dynamo's Iskra 14V 70A
- Twee startaccu's (nieuw, vorig jaar gekocht) Dynac 12 volt 135 ah Type SHD 63539
- Een huishoudaccu (leeftijd onbekend, is eigenlijk ook een startaccu!?) VMF VMF165M Sportline SMF 12V 165Ah Multi Function Accu 506x212x210x230 mm
- Een groepenkast voor 230v met:
1 nieuwe Aardlekschakelaar/zekeringautomaat 2-polig 16 A 230 V Eaton 236948
Enkle ouderwetse kleine zekeringen
- Een schakelkastje met automatische zekeringen voor 12v in 2 rijen.
- Een hoofdschakkelaar voor 12v
Huidige situatie
- Geen acculader (alleen een druppellader als we aan wal liggen)
- Geen omvormer
- Geen galvanische isolatie of scheidingstransformator
- Geen hoofdschakkelaar voor 230v (alleen dus die aardlek)'
- Een startaccu parallel verbonden (zonder scheidingsrelais, anodes of FET) met de huishoudaccu
- Een startaccu geheel los voor de 2e motor
- Huishoudaccu op bijna 2 meter afstand van de startaccu's, meterkast en hoofdschakelaar
- Enorme kabel bende, veel dikke zwarte 50mm kabels die ook voor de + worden gebruikt. Diverse kabels die rechtstreeks aan de accu zijn aangesloten en naar het dashboard toe gaan.
De huidige situatie lijkt mij onveilig en/of voor corrosie dankzij corroderende stroom slecht voor de anodes.
Tevens vind ik dat de huishoudaccu los moet staan van de startaccu's.
Gewenste situatie
Altijd volle startaccu's, dus de huishoudaccu losgekoppeld van de startaccu's, maar wel geladen zou moeten worden door een of twee dynamo's.
230v aan boord, bij zowel aan wal als we niet aan wal. Goed genoeg voor een tv en tv ontvanger, maar ook stofzuiger, magnetron, koffiezetter (desnoods senseo) en waterkoker
Veilig met duidelijke kabels en netjes weggewerkt
Inmiddels heb ik mezelf redelijk wat kennis wijsgemaakt. Daaruit heb ik het volgende al geregeld:
- Gekocht: Victron Phoenix Multiplus 12v / 800VA / 30A (op marktplaats gekocht, maar ik wacht tot er een 1600VA te koop is en dan verkoop ik deze weer)
- Besteld: Victron Isolation Transformer 2000W 115/230V (galvanische scheidingstransformator) (deze 550 euro dure uitgave vanwege veiligheid, ik had ook een veel goedkopere Isolator kunnen kopen)
Verder heb ik het volgende in gedachte om te bestellen:
- 2x Victron Cyrix-ct 12v-120A accuscheiders
- 50mm rode kabel met een aantal kabelschoenen (pers tang heb ik)
- 3x Victron Fuse holder voor MIDI fuses (eentje van 100A tussen de multiplus en HH accu en een van 30A voor elke dynamo (2x dus) naar de accuscheider die vervolgens naar de huishoud accu gaat)
Op termijn:
- Victron Accu monitor BMV712
- Betere huishoudaccu (AGM van 200Ah of meer)
- Zonnepanelen
Heeft iemand tips? Vergeet ik misschien iets of zou ik het totaal anders moeten doen?
Andere ideeén? Ik sta volledig open en kan nu nog vele kanten op.
Ik heb feitelijk de volgende vragen:
- Kunnen twee dynamo's wel op deze manier worden gekoppeld, of hadden ze beter parallel aan een elkaar gekunt (kan dat uberhaubt?) aan een FET met 3 accu uitgangen?
- Zijn de kabels dik genoeg? Is het misschien verstandiger om 70mm te gebruiken voor 1600VA?
- Is het verstandiger om de HH accu direct onder de lader te plaatsen of maakt het met 50mm of 70mm kabel weinig uit?
- Is een hoofdschakkelaar nodig voor de multiplus of na de multiplus?