aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor Tijs » 10 Apr 2019, 10:43

Ik heb een vraag over de aarding van de walstroom. Ik heb een dubbelpolige zekeringautomaat en aardlekschakelaar en daarna komt een Victron Galvanische isolator VDI-16 die ik ga aarden aan mijn stalen bootje.
(De walstroom wordt voornamelijk gebruikt door de acculader Victron Blue Power 12/15 IP67 (om de accu op te laden en de verlichting in de kajuit te voeden) en om incidenteel een schuurmachine o.i.d. aan te sluiten.)

Nu is standaard de min van de 12 volt gelijkstroom op het motorblok aangesloten, dus in wezen ligt de min van het 12 volt netwerkje daardoor aan de hele stalen boot .

Maar ook ligt de aarde van de 230 volt walstroom aan diezelfde 12 Volt massa. Dat lijkt me niet helemaal kloppen. Volgens mij kan ik dan niet gelijktijdig de walstroom aansluiting gebruiken en het 12 volt netwerkje (alleen voor 2 lampjes en een usb laadpunt).

Klopt dit, en hoe moet ik dit oplossen?
Gebruikers-avatar
Tijs
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Apr 2019, 10:38
ligplaats: Baarn
info: Gippon Grundel 665, wegens fysieke beperkingen september 2018 omgebouwd naar MotorGrundel!

Re: aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor aadbloem » 10 Apr 2019, 13:22

Tijs schreef:Maar ook ligt de aarde van de 230 volt walstroom aan diezelfde 12 Volt massa. Dat lijkt me niet helemaal kloppen. Volgens mij kan ik dan niet gelijktijdig de walstroom aansluiting gebruiken en het 12 volt netwerkje (alleen voor 2 lampjes en een usb laadpunt).


De veiligheidsaarde van de walstroom hoort niet aan het schip. Met name helemaal niet wanneer je een galvanische scheiding hebt (scheidingstrafo???).
Wel de eigen veiligheidsaarde van de 220v installatie aan boord aan het schip.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor Tijs » 10 Apr 2019, 19:32

@aadbloem:
de aarde van de walstroom en van het 230 boordnet is toch automatisch hetzelfde als de walstroomkabel is aangesloten? En voor de galvanische scheiding komt een Victron isolator, hierop sluit je de walstroom aarde aan en vervolgens de Victron isolator aan de huid van de boot.

Maar dan nog snap ik niet hoe het kan dat de aarde van het 230Volt netwerk en de min van het 12 Volt netwerkje aan dezelfde huid van het schip kunnen zitten zodat dit geen problemen geeft. Zal wel iets te maken hebben met AC en DC stroom, maar daar heb ik weinig verstand van, vandaar mijn vraag.
Gebruikers-avatar
Tijs
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Apr 2019, 10:38
ligplaats: Baarn
info: Gippon Grundel 665, wegens fysieke beperkingen september 2018 omgebouwd naar MotorGrundel!

Re: aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Apr 2019, 21:26

Als de walaarde aan de scheepshuid ligt, heeft die isolator geen zin meer, sterker nog, daarmee doe je de werking volledig te niet.

Walaarde moet alleen op de isolator worden aangesloten, idem die van je boordnet.
In dat ding zitten gewoon een paar anti-parallel geschakelde diode's die voor een spanningsval van een paar volt zorgen.
Genoeg om corrosie te voorkomen, maar toch bescherming middels randaarde te bieden.

Zo wordt het ook beschreven in de handleiding/installatie doc.

Ik heb zelf een scheidingstrafo en daarin loopt de walaarde gewoon dood ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor varg » 10 Apr 2019, 23:10

Beste Tijs, scheepsaarde is een ingewikkelde zaak. Als je er (nog) geen verstand van hebt kun je je het beste inlezen...dat maakt het stellen van vragen ook makkelijker. Ik heb zelf het stuk van wijlen Henk Bos (ja...ik ben een grote fan van hem) het meest informatief en simpel gevonden: https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 37;_38.pdf
Succes met je studie! Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor aquanaut » 11 Apr 2019, 09:00

Hallo Tijs,
Er is niets mis met het gegeven dat min, aan massa, aan scheepsaarde ligt.
Dit is in de meeste gevallen niet te voorkomen en in principe ook geen probleem.
Omdat het bijna onoverkomelijk is, is het advies ook om dit bewust zo te maken op een centraal aardpunt.
Hier breng je bijvoorbeeld ook de massa van zend en ontvangstapparatuur naartoe.
(de uitzondering is het geval van een aluminium romp, hierbij moet de huid te allen tijde galvanisch gescheiden blijven van alles (geen min aan de huid en zeker geen aarde aan de huid)
Bij een aluminium romp ben je dus aangewezen op een scheidingstrafo.

Wat wel al eerder aangedragen is, als je een galvanisch isolator gebruikt mag de walaarde niet in verbinding staan met de scheepshuid (dus aan de scheepsmassa en de min).
Hiermee overbrug je namelijk de isolator.
Heb je geen trafo of isolator, dan MOET de walaarde aan de scheepshuid worden gezet voor de veiligheid aan boord.

Wat je wel moet veranderen is de volgorde van zekering/aardlek/isolator
Vanaf de wal bekeken moet eerst de galvanisch isolator worden gepasseerd dan de aardlekschakelaar en als laatste de automaat.
De aardlek is eigenlijk helemaal niet nodig, je walaansluiting hoort door de aanbieder van een aardlek te zijn voorzien.

Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor Tijs » 11 Apr 2019, 16:36

@aquanaut: hartelijk dank, een duidelijke uitleg.
Dus èèn centraal punt maken wat zowel aarde als min/massa is
De min van de dynamo va het motorblok zit rechtstreeks aan het metaal van het blok. Is het verstandig om vanaf dat punt van de motor nog een kabel naar de nog te maken centrale min/massa van de boot te brengen?
Gebruikers-avatar
Tijs
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Apr 2019, 10:38
ligplaats: Baarn
info: Gippon Grundel 665, wegens fysieke beperkingen september 2018 omgebouwd naar MotorGrundel!

Re: aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor aquanaut » 12 Apr 2019, 10:08

Kort en bondig: Ja
Vaak als volgt uitgevoerd:
Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: aarding walstroom en massa 12 volt aan romp

Berichtdoor Tijs » 12 Apr 2019, 16:07

Top, bedankt!
Gebruikers-avatar
Tijs
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Apr 2019, 10:38
ligplaats: Baarn
info: Gippon Grundel 665, wegens fysieke beperkingen september 2018 omgebouwd naar MotorGrundel!


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten