oude kielkoeling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

oude kielkoeling

Berichtdoor broekie » 22 Mrt 2019, 18:47

In onze kotter zit een kielkoeling die niet in gebruik is.
De cascobouwer wilde de motor op kielkoeling, uiteindelijk is het een motor met een warmtewisselaar en gekoelde uitlaat geworden.
De kiel is gevuld met koelvloeistof en de buizen op een hogere plaats afgeslepen.

Nu zegt iets in mij dat ik niet wil varen met een hoeveelheid vloeistof die ik niet ken en niet gebruik.
Dus ik ben vandaag de kiel gaan leegzuigen.
Er kwam ca. 65 liter water met een kleurtje (groen/blauw) uit. Ik denk een koelvloeistof, of water met een antivries. Wel schoon.
Ik weet niet of dit alles is omdat ik een gaatje heb geboord in een van de buizen en daar een zuigpomp slang zo diep mogelijk in heb gestoken.

In april ga ik uit het water en zou op het laagste punt een gat kunnen boren om alles eruit te laten lopen.

Maar dan? leeg laten? 10 liter lijnolie erin tegen roesten?
Opvullen met koelvloeistof zoals het was en wat ik eigenlijk niet wil.
Opvullen met afgewerkte olie?

Wie kan hier iets over zeggen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: oude kielkoeling

Berichtdoor Roelof » 22 Mrt 2019, 21:45

Opvullen met afgewerkte olie zou ik zeker NIET doen, deze is vervuild met oa zwavel, dit vreet op lange termijn in op het staal.
Wat is er tegen op koelvloeistof? Hierin zitten anti oxidanten welke corrosie voorkomen.

Persoonlijk (maar dat is mede veroorzaakt door onze voorkeur voor vaargebied (prutsloten en kleine wateren)) zou ik overwegen om om te bouwen naar kielkoeling. Voordelen in mijn ogen:
- 1 buitenboord afsluiter minder
- geen kans op een verstopt buitenboord filter / koelers

In elk geval zou ik het afgesloten (kiel)koel systeem gevuld houden met koelvloeistof met een hoog gehaalte antivries.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: oude kielkoeling

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Mrt 2019, 22:58

broekie schreef:In april ga ik uit het water en zou op het laagste punt een gat kunnen boren om alles eruit te laten lopen.
Maar dan? leeg laten? 10 liter lijnolie erin tegen roesten?
Opvullen met koelvloeistof zoals het was en wat ik eigenlijk niet wil.
Opvullen met afgewerkte olie?
Wie kan hier iets over zeggen?

Ik zou er geen gat in gaan boren.Nergens voor nodig.
Je wilt het niet gebruiken als kielkoeling,schrijf je.
Opvullen met afgewerkte olie?
Niet doen, Roelof waarschuwde je er ook al voor.
Ik zou het koelvloeistof er weer in doen,als dat 100% koelvloeistof is.
Maar als je dat niet vertrouwd, dan er 100% MPG of 100% MEG in doen.
Dat is in feite ook koelvloeistof,maar dan in de zuiverste vorm,en weet je ook dat het niet gemengd is met water.
MEG = Mono Ethyleen Glycol,en is licht giftig.
https://www.huchem.nl/ethyleen-glycol-100.html
of
MPG = Mono Propyleen Glycol,en is NIET giftig.
https://www.huchem.nl/propyleen-glycol-25l.html
Noordvaarder
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten