BPR

algemene discussies

BPR

Berichtdoor pascall » 10 Feb 2019, 16:34

Het staat mij zo voor ogen dat ik ooit geleerd heb, een gele ruit onder een brug, aanbevolen doorgang, tegen moet komend verkeer mogelijk.
Twee gele ruiten, sterk aanbevolen doorgang, verkeer van andere zijde verboden.

Alleen in de huidige reglementen kom ik het woordje sterk niet meer tegen, heb ik het ooit verkeerd geleerd of is er een wijziging geweest?

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: BPR

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Feb 2019, 17:20

pascall schreef:Het staat mij zo voor ogen dat ik ooit geleerd heb, een gele ruit onder een brug, aanbevolen doorgang, tegen moet komend verkeer mogelijk.
Twee gele ruiten, sterk aanbevolen doorgang, verkeer van andere zijde verboden.

Alleen in de huidige reglementen kom ik het woordje sterk niet meer tegen, heb ik het ooit verkeerd geleerd of is er een wijziging geweest?

Mvg,

Pascal

Ik ben het woord 'sterk' nooit tegengekomen . . . .

Gele ruit of gele lamp (heeft dezelfde betekenis) betekent niets meer dan 'Doorvaart toegestaan'.
1 Enkel: Tegenvaart toegestaan/mogelijk
2 Dubbel: Tegenvaart niet toegestaan, maar nog steeds mogelijk :mrgreen:
Het enige bijzondere aan een gele lamp is, dat die in tegenstelling tot de meeste andere regels, "zwaarder" weegt dan een rode.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: BPR

Berichtdoor kajoe » 10 Feb 2019, 17:46

er zijn wel eens vaker onduidelijk heden omdat het reglement steeds weer veranderd ,waarschijnlijk heeft het in een vrij oud wel gestaan .zo heb ik al vaker een aanvaring gehad over de uitdrukking sleepboot ,in het laatste uitgave is dat geschrapt van wege dat veel schippers die nu met recreatie sleepbootjes veren beweerden dat ze beroeps vaart waren en ook die rechten hadden .en zo zijn er wel meer dingen die veranderen ,ik geef de mensen ook de raad lees in de wintertijd is het regelement door of meerdere keren per jaar .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: BPR

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Feb 2019, 21:28

kajoe schreef:er zijn wel eens vaker onduidelijk heden omdat het reglement steeds weer veranderd

Ik zie het anders: Er zijn geen onduidelijkheden omdat het reglement steeds veranderd, het reglement verandert omdat er onduidelijkheden naar boven komen.

kajoe schreef:.zo heb ik al vaker een aanvaring gehad over de uitdrukking sleepboot ,in het laatste uitgave is dat geschrapt van wege dat veel schippers die nu met recreatie sleepbootjes veren beweerden dat ze beroeps vaart waren en ook die rechten hadden.

Wat op zich al vreemd is, want in het BPR komt de kreet 'beroeps' niet eens voor . . . .
Dat kent alleen 'groot' en 'klein' . . . .
En dus is een sleper onder de 20m gewoon klein, of hij nu beroepsmatig of recreatief gebruikt wordt.
Idem kleine veerpont (voetveer).
Daarom is een sleper alleen 'groot' als hij daadwerkelijk sleept en voert een voetveer een 'gele ruit' wat hem groot maakt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: BPR

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2019, 09:40

Wetteksten komen mede daarom zo vormelijk over, doordat termen uit het normale taalgebruik niet sluitend genoeg zijn waar het waterdichte bewijslast betreft. Zo'n term als 'sterk' bijvoorbeeld laat, net als 'veel', juridisch gezien teveel ruimte voor interpretatie. Je zou het bijvoorbeeld kunnen opvatten als: we raden dat weliswaar sterk af, maar het mag wel. Of: teveel boten tegelijk is niet toegestaan.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat 'sterk' ooit in het bpr heeft gestaan. Wellicht dat het betreffende artikel zo werd uitgelegd in de toelichtingen bij het bpr, of in leerboeken en voorlichtingsfolders.
Maar misschien dat iemand nog ergens een oud exemplaar heeft liggen waar dat nog wel zo wordt geformuleerd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: BPR

Berichtdoor Popeye » 11 Feb 2019, 11:35

Hoe reageren jullie trouwens wanneer het gele licht uitgaat vanwege een opening voor een klein zeiljacht van de andere kant?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: BPR

Berichtdoor Marie Christina » 11 Feb 2019, 12:24

Dan wacht ik even.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: BPR

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Feb 2019, 16:51

Popeye schreef:Hoe reageren jullie trouwens wanneer het gele licht uitgaat vanwege een opening voor een klein zeiljacht van de andere kant?

Er van uit gaande dat de lichten op rood blijven staan, wacht ik gewoon even . . . . . zoals het hoort . . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: BPR

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2019, 17:16

Ik zou dan wachten. En volgens mij moet dat ook.
Ik ben wel eens een doorgevaren toen aan mijn kant een motorjacht voor een brug wachtte waar hij niet, en ik wél onderdoor kon. Ik was hem al bijna voorbij toen dat gele licht uit ging.
Tja.. formeel had ik moeten afstoppen, maar omdat ik kon zien dat er niks aan de andere kant lag, ben ik toch maar doorgevaren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: BPR

Berichtdoor Wolf1 » 11 Feb 2019, 20:33

Dat hangt van de combinatie van lichten af !
Rood enkel of dubbel doorgang verboden.
Rood incombinatie met geel als je er onderdoor kunt mag je door varen.
Tegenwoordig sinds kort zijn er i.v.m. de hinder voor het verkeer bruggen waar het gele licht tijdens het openen blijft branden, dit houd in dat warneer jij een brug opening aanvraagt, alles wat qua hoogte er eerder onderdoor kan, mag gaan.
Dus voor je toeren bij geeft, eerst achter en opzij kijken!
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten