Dag 11, 2-7-2018.
Met zo'n tochtje voor de boeg over zee, slaap ik toch niet zo vast.
ook nu lig ik regelmatig wakker en te luisteren naar de wind, 2 uur nachts en de wind huilt nog door het wand, en de verstaging/ vallen, van de rond ons liggende zeilschepen, laten goed van zich horen.
De voorspelling was afnemende wind, met rond 1.00 uur variabele wind, windkracht 1 a 2 Beaufort, echter, nu is hij nog steeds 5 uit zuid/oost, GRRRRRR.
De bedoeling is om langst de westzijde van Wangerooge de zee op te gaan, om voldoende water onder de kiel in het zeegat, willen we vertrekken om 5.00 uur.
5.00 uur los, dat betekend om circa 6.00 uur op de droogte, hoogwater Wangeroog, 4.16 uur, dus circa 2.00 uur na hoogwater, ofwel 4.00 uur voor laagwater.
Door de oosten wind is er een verlaging van 40 cm, al bij al moet er nog voldoende water staan om de ondiepte veilig te passeren.
5.00 uur, de wind is iets afgenomen, maar nog altijd OZO 4, maar we twijfelen nog, en de tijd dringt want het tij wacht niet.
Dan horen we een boot voorbij varen, we steken de koppen boven (water) en zie een type, Nederlandse motorkruiser, varen, deze kan eigenlijk maar een kant op gaan en dat is naar buiten!
Het is nu of nooit, anders moeten we 4 uur wachten en over het wantij, aan de oostzijde van het eiland, onze route vervolgen.
Maar met zo'n ver vooruit varende dieptemeter wordt het ons dit keer wel heel gemakkelijk gemaakt, inmiddels zijn we een uur achter op schema.
Snel losgooien en de achtervolging inzetten, zichtbaar lopen we in, en als een trouwe hond blijven we op een paar honderd meter achtervolgen.
Zo'n type boot heeft minstens de zelfde diepgang als ons en dat bedraagt een meter, hij moet nu ongeveer boven de banken zitten, ook wij zien de dieptemeter gestaagd terug lopen.
Het water wordt knobbelig, golven en stroomrafels komen van alle kanten, de dieptemeter loopt terug naar 80 cm onder de kiel en daar blijft het bij, even later neemt de diepte weer toe en keert de rust terug in het water, we zijn er over!
Als toetje op de taart valt de wind weg, zoals voorspelt, de zon schijnt overvloedig en de zee wordt een spiegel.
Eerste 3 uur varen we op 1800 PRM, dit om de tegenstroom enigszins te compenseren, snelheid door het water, 15 KM/H, daarna nemen we wat toeren terug omdat ook de stroom iets afneemt, 1700 PRM, 14 KM/h.
11.45 uur, de kentering van het getij, 12.30 uur merkbaar stroom mee en passeren we ook Cuxhaven.
15.30 uur liggen we voor sluis Brunsbuttele, 17.30 uur, vast gemaakt op km 20.5 op het Kieler-kanaal, wat een schitterende dag!
Mvg,
Pascal