Erik, (en Stefan)
De BMV meet gedurende het op en ontaleden van de accu welke stroom er door de shunt gaat, zo kan hij nauwkeurig bijhouden wat de ladingsgraad is op elk moment omdat bij installatie is aangegeven wat de capaciteit van de aangesloten accu is.
Om een ijkpunt te krijgen synchroniseert de BMV op het moment dat de accu volledig is geladen, ( of beter, de BMV aanneemt dat de accu volledig is geladen)
Het bepalen van een volle accu gaat op basis van 3 parameters, spanning stroom en tijd.
Simpel gezegd, als de BMV gedurende x tijd een x spanning of hoger ziet en een stroom die lager is als x dan beschouwd de BMV de accu als volledig geladen.
Standaard zijn deze parameters voor een 12V installatie: >13,2V / < 4% van de accucapaciteit / 3 minuten.
Deze parameters heten "charged voltage" , "tailcurrent" en "charged detection time" (menu's 2,3 en 4)
Wat er bij jouw aan boord is gebeurt is dat je de installatie waarschijnlijk hebt verlaten met een spanning net onder die 13,2V, met het "opveren" van de accuspanning is waarschijnlijk de minimale spanning behaald terwijl er geen stroom liep langer als 3 minuten.
De batterijmonitor synchroniseert dan en zet de SOC op 100%.
Als je hier last van houdt kun je de "charged voltage (menu 2) verhogen.
Dan Stefan zijn toevoeging, het laden met een zonnepaneel kan er voor zorgen dat de minimale laadspanning allang gehaald is en er nog een flinke laadstroom loopt omdat de accu nog lang niet vol is, als nu echter de zon wegvalt zakt de stroom.
Als die stoom langere tijd wegblijft denkt de BMV dat de accu vol is en synchroniseerd.
Onderstaand een YT video waarin Claire uitlegt wat daar aan te doen is, dit scheelt het lezen van de handleiding (Stefan)
EDIT, invoegen van de YT video werkt niet ...helaas, hieronder de link naar de video:
https://www.youtube.com/watch?v=4ReljfO3k6M&t=3sSuc6