Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Aug 2016, 15:01

Ik heb de MSDS er maar even bij gezocht,maar ik vermoed dat zijn sensor is overleden,als die van aluminium is gemaakt,en hij het onverdund heeft gebruikt.
En het lijkt me beter dergelijk spul ook maar niet in open water te gebruiken.
Citaat uit de MSDS:
6.2 Milieuvoorzorgsmaatregelen
Niet in de grond/bodem terecht laten komen. Niet in de riolering of open wateren lozen. Zorg ervoor dat lekkages kunnen worden opgevangen (bijv. opvangbak of opvangbereik). Bij het uittreden van gas of het binnendringen in wateren, bodem of kanalisatie verantwoordelijke instanties daarvan op de hoogte brengen.

Hier de volledige MSDS(MaterialSafetyDataSheet):
http://www.americol.nl/modules/Producte ... fix_NL.pdf

En het is nou niet echt een produkt,om dat nou even met je blote handen te hanteren. :mrgreen: :mrgreen:
Nitril handschoenen en een veiligheidsbril lijkt me geen overbodige luxe bij dat spul. :lol:
Noordvaarder
 

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Sunny » 02 Aug 2016, 13:15

Dat hoeft niet zo te zijn.Als je meter op het dashboard pas bij 65 a 70 graden begint, slaat het niet uit als de motor te koud blijft.

Ik kan de motor overal gewoon met de hand aanraken als deze op temperatuur is....na 4 seconde wordt dat echter toch wel te warm.
Dan is de motor niet op temperatuur,want je had je vingers al eerder gebrand.
Blok blijft te koud.
Thermostaat blijft open staan.

En wat vuuren je al eerder aangaf,witte rook uit de schoorsteen, duidt op water,dat uit de verbrandings ruimte komt.
Lekke koppakking?
Afgelopen winter ,door vorst blok gescheurd?
Het kan allemaal.

Men zegt dat een motor die op GTL loopt,niet rookt.
Je zou het dus uit kunnen proberen,door de brandstofslang in een met GTL gevulde jerrycan te plaatsen,de motor te laten draaien.
Als er dan geen witte rook uit komt,is de rook die jij witte rook noemt,en raar ruikt,geen waterdamp,maar (slecht) verbrande diesel,dat dan zo vreemd ruikt.


De temperatuur meter heeft het altijd gedaan en vrij snel bij starten van de motor; na enkele minuten begon de meter al uit te lopen en blijft dan altijd namate de motor warmer wordt bij een kwart in het groen staan.
Ik geloof niet dat het nu anders moet zijn. thermostaat teruggeplaatst; deze is gewoon dicht. Gaatje op 12 uur. maw niks anders dan ervoor lijkt mij.

Dat de sensor is aangetast geloof ik eerder. Kun je dit makkelijk meten?

Vorstschade heeft ie wel. 2 kleine scheurtjes (1 a 2 cm). Eerder kwam er druppelgewijs water uit 1 scheurtje. Deze met transparante kit voor hoge temperaturen dichtgekit. Ik weet het; niet ideaal maar sindsdien druppelt er niks meer. Zou dit het hele euvel kunnen zijn? Iemand, zogeheten persoon die al 40 jaar in de dieselmotoren zit zegt mij dat het er niks mee te maken heeft. En scheurtjes niks mee laten doen zegt hij. Roest vanzelf wel van binnen keer dicht.

scenario koppakking lekt; de olie was toen ik dit liet vervangen zwart. Hij zei dat er ook geen water bij de olie zat gezien de kleur.

Die GTL heb ik wat over opgezocht niet gek! Werkt dit ook voor de oudere diesel motoren zoals de MD2b? In veldhoven zit een zaakje waar ik wat kan tanken om te proberen. Als de geur weggaat vind ik dit al helemaal prima!
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Klaver vier » 02 Aug 2016, 17:27

Nou wiebren dat gtl het zelfde ruikt als diesel uit aardolie is pertinente onzin,je ruikt beslist geen dieselgeur meer met gtl
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor eagle » 02 Aug 2016, 20:19

Temperatuurmeter test:

Kontakt aan, Gele signaaldraad los nemen van de gever, draad tegen massa houden: Meter moet vol uitslaan.


Gever test: (gever is zg NTC; Negatieve Temperatuur Coefficient. Dwz de elektrische weerstand zal dalen als de temperatuur stijgt..)
Type is VDO 801/2/2

Signaalkabel losnemen van de gever. Gever weerstand meten tussen de aansluitlip en massa (het zeskant), moet bij kamer temp in de buurt van 460 ohm zijn (bij 60 gr 95-100 ohm). Waarde is op zich minder belangrijk, omdat de temperatuur niet bekend is. Waarde aflezen op digitale universeelmeter ( ca 20 Euro bij bouwmarkt). Waarde blijven aflezen, en tegelijk met de vingers aan het zeskant van de gever zitten. De vingerwarmte is voldoende om de weerstandwaarde te laten dalen..

MD 1,2,3 cilinders kunnen naar binnen stuk vriezen. Dat geeft witte rook. Vaak komt er dan ook water in de olie, afhankelijk van de hoogte van de scheur..
Om uit te vinden welke cilinder: Motor starten. Bij draaiende motor van een verstuiver de HD aansluiting losdraaien, ca 1 slag. Motor loopt nu op een cilinder. Kijk of het roken over is.
Zo niet, dan het zelfde, maar dan met de andere verstuiver..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor JeroenG » 04 Sep 2016, 23:33

Beste Sunny,

Heb je ergens nog een antwoord gehad op je vraag aan het begin van dit onderwerp, of dat de met groene pijl aangegeven kleine "doorgang" in het MD2B spruitstuk (onder het gat waar de thermostaat in zit), ook echt een doorgang voor koelwater moet zijn of niet? Vandaag de thermostaatdeksel van mijn MD2B eraf gehaald en ik zie precies dezelfde "dichtgekoekte" afdruk op het spruitstuk. Het zit echt keihard dicht en voordat ik er met een boormachine door ga proberen te prikken, leek het me beter toch even te checken of iemand weet of dit gat in het spruitstuk van de MD2B nu open of dicht hoort te zijn. Ik vermoed dat het "gat" de koelwatertoegang van de voorste cilinderkoelsleuven zou kunnen zijn, maar weet het dus niet zeker.
JeroenG
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 23:05
ligplaats: Lithoijen
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor eagle » 05 Sep 2016, 00:21

"Gat" is geen gat!

Is een overblijfsel van een eerdere uitvoering van het spruitstuk, bij latere niet meer in gebruik.

Het thermostaathuis heeft de doorgang nog wel, maar die is niet meer nodig. De "O" ring dicht af tegen het vlak zonder gat.
Omdat daar jarenlang (zout) water tegenaan heeft gestaan lijkt het alsof het een dichtgeslibt kanaal betreft; Dat is niet het geval. Niet boren!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor JeroenG » 05 Sep 2016, 17:39

Zeer bedankt Eagle! Ik ben blij met je antwoord :) Dat betekent dus dat alle koelwater voor beide koppen/cylinders via het centrale ingangspunt onderop het spruitstuk zijn weg begint. Als ik de 3 tapkraantjes open, loopt er op dit moment alleen water uit het kraantje van het achterste cylinderhuis. Zou dit automatisch betekenen dat de koelkanalen in het voorste cylinderhuis en achter in het spruitstuk (kant bij de uitlaat) verstopt zitten? Ai ai, hoop het niet... Zou een tuinslang op het centrale ingangspunt zetten, met de kraantjes open en de koelwaterafvoer losgenomen van de uitlaat, de boel kunnen doorspoelen? Er zit nu volop schoonmaakazijn in (zonder thermostaat), voor zover het in de kanalen reikt...

Best lastig om (van buiten af) precies te begrijpen hoe alle koelwaterkanalen lopen door het spruitstuk en in het blok, laat staan om ze schoon te krijgen. Hoop niet dat het spruitstuk eraf moet :?

Veel dank alvast!
JeroenG
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 23:05
ligplaats: Lithoijen
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor eagle » 05 Sep 2016, 20:43

Het spruitstuk doet veel meer dan slechts uitlaatspruitstuk; Dat komt omdat de MD2b geen monoblock-motor is, maar een modulen-motor: Elke cilinder+kop staat op zichzelf.

Het spruitstuk heeft 3 taken: Afvoer van de uitlaatgassen, Aanvoer van koelwater per cilinder, en Afvoer van koelwater per cilinder.

Hiertoe zijn er 3 kanalen, geheel gescheiden van elkaar, over de hele lengte.

De ingang van het koelwater is de T-koppeling midden onder. Het Aanvoerkanaal biedt het water aan aan elke cilinder, via een klein gat (6 mm) naar de kop,
Daar loopt het via een koperpijpje in de kop naar de verstuiver-nozzle, daarna door de rest van de kop, dan naar beneden, de holle cilinderwand in, en er ook weer omhoog uit, terug in de kop.
Dan weer terug het spruitstuk in, en door het Afvoerkanaal naar de thermostaat. Deze kan dus het Uitstromen regelen. Daarna verlaat het het thermostaathuis aan de bovenkant, stroomt het door het pijpje boven over het spruitstuk, naar het injectiepunt in de uitlaatbocht.

Als de motor koud is, is de thermostaat gesloten; Er kan dan geen water uit de cilinders, en, omdat de motor vol zit. er ook niet in! Er stroomt dus niets door de motor...
Het water gaat dan bij de T-koppeling rechtdoor, onder het spruitstuk door naar de onderzijde van het thermostaathuis. Daar aangekomen kan het achter de thermostaatklep langs direkt aan de bovenkant er uit, op weg naar de uitlaat, zodat die ook bij nog koude motor direkt wordt gekoeld...

De aftapkraantjes zitten vaak verstopt. De plugjes kunnen er uit: Eerst losdraaien tot ze "los" zitten, dan trekken en gelijktijdig weer verder losdraaien, tot ze eruit zijn.
Doorprikken of doorblazen met perslucht..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor JeroenG » 08 Sep 2016, 00:07

Even snelle terugkoppeling tussendoor. Vandaag bovenste aftapkraantje er helemaal uitgedraaid conform uitleg van Eagle. Na doorprikken met de hand en klein boortje kwam meteen het water met een hoop troep naar buiten, perfect! Kraanhuisje goed opengemaakt zodat het water hier weer door kan stromen wanneer nodig. Ook het kraantje direct onder het bovenste kraantje maar even schoongemaakt ondanks dat hier wel al goed water doorliep. Bleek niet overbodig want ook hier kwam de nodige modder, kalk, roest mee. Derde kraantje, achter de startmotor ga ik komende zaterdag doen. Vanwege de bereikbaarheid en de 90 graden bocht uit het blok wordt dat mogelijk iets lastiger, maar met wat ijzerdraad of flexibel veertje of zo (moet nog even zoeken wat ik heb) verwacht ik dat het wel zal lukken. Ik overweeg vervolgens een litertje van dat spul (Americol Amefix) te halen en verdund toe te passen. Of wordt misschien een ander schoonmaakspul geadviseerd? Spruitstuk ziet er namelijk van binnen behoorlijk gekoekt en geroest uit en ik vermoed dat dat verderop in de koelkanalen niet veel anders zal zijn. Zou een verdunning van 1:20 zowel veilig als effectief zijn? Misschien toch ook de temperatuursensor er maar even uithalen gezien de ervaring van Jasper. Kijk alweer uit naar het weekend :D .
JeroenG
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 23:05
ligplaats: Lithoijen
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Janbie » 09 Okt 2019, 15:45

Is het uiteindelijk opgelost? Ik zit nl met hetzelfde probleem!
Janbie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 15:43
ligplaats: Terherne
info: Colvic sailer 29.7

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: gewoonmich, TijmenB en 21 gasten