Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Sunny » 26 Jul 2016, 01:01

Reeds in eerdere topics mijn verhaal gedaan en gevraagd naar tips, ervaringen en meningen over o.a. witte rookontwikkeling uit de uitlaat. Nu ben ik beland bij de thermostaat. De witte rook, ook wel bekend als pausrook met de bijhorende geur, is geen aardigheid om mee te varen.
Inmiddels heb ik alle goedkope-dit-kan-ik-nog-zelf manieren wel geprobeerd. Van nakijken van impeller tot aan laten reviseren van de verstuivers en vervangen van de olie/brandstoffilter incl verversen en is het nu tijd om de thermostaat & Co op zijn flikker te geven.

De thermostaatbehuizing heb ik van het spruitstuk afgehaald en de thermostaat gedemonteerd. Deze in een pannetje gevist en zet uit, check. Temperatuur moet ik nog even meten.


Ik schrok nogal van de binnenkant van het spruitstuk. Ik ben wel iets gewend wat er op lijkt maar toch. Zie foto:

Afbeelding


Het blokje is 40 jaar oud, ik snap het wel. Maar wat ik niet begrijp is dat uit het gat met de groene pijl op de volgende foto van de thermostaatbehuizing water uit komt....(andere 2 gaten zijn natuurlijk voor de bouten bedoeld)

Afbeelding




Ik begrijp het niet omdat het koelwater niet kan doorstromen......... Er zit namelijk geen opening op het spruitstuk! :?: Wederom aangegeven met een groene pijl volgende foto:

Afbeelding

1. Is dit dichtgeslipt? of hoort dit zo. Het lijkt 1 geheel te zijn van het spruitstuk en geen oude opening, anders dan dat het rondje natuurlijk erin gedrukt is en 'gefossieleerd' is. (na 40 jaar mag je dat zeggen)

deze 2 zitten dan tegen elkaar:
Afbeelding

Ik ga morgen naar de botenwinkel voor een goede ontkalker. De thermostaat is er nu uit, mooie kans om het geheel te ontkalken via de wierfilter. Dagje laten staan.

2. Dezelfde witte rook uit de uitlaat komt ook uit de leiding (foto hieronder, oranje pijl)naar buiten; ontkoppeld gezien. Ik heb de motor even gestart in de situatie zoals op de foto.Vast niet goed maar voor 15 seconde durfde ik het aan.
Is oorzaak van de witte rook nu iets meer te plaatsen ?
Ofwel, gebeurd dit allemaal voor het spruitstuk of erna, voor de thermostaat of erna etc...Dan kan ik namelijk al een heleboel uitsluiten.

Afbeelding


Verdere informatie: Motor doet het verder goed. Start altijd vrij direct, loopt mooi stationair (rond de 600rpm) draait altijd prima en houd mooi toeren. Temperatuurmeter op dashboard functioneert; meter loopt goed op naarmate de motor warmer wordt en komt vrijwel altijd uit op een kwart en blijft toch wel steady bij alle toeren. Mooi in het groen. (Zelden op de helft en nooit daarboven met weinig of max toeren)
Water doorstroming uit de uitlaat is naar mijn mening ruim voldoende. Er komt altijd water uit, in alle toeren en na lang varen.
Kanttekening is wel, waarschijnlijk heel normaal :?: , dat in de wierfilter (transparante deksel) het water altijd hetzelfde level heeft, uiteraard blijft er wel continue water uit het pijpje komen. Maar de wierfilter zit nooit vol tot aan de deksel met water, misschien op 1 kwart. Net rondom de opening van het gat van het pijpje.

Probleem: witte rookontwikkeling met geur. Eerder ook olie/dieselfilm op het water. Dit laatste na verversen van olie en vervangen filters niet meer gezien na 2 uur varen.
boven de 2000 toeren is de witte rook extreem aanwezig. bij cruisesnelheid 1500 minder maar wel storend. Tevens bij starten ook gelijk aanwezig.

Vermoeden: o.a. waterdamp. Daar waar de rook veel blijft hangen (onder de kap van de kuip zie je waterdruppels op het tafelblad ontstaan) oorzaak geur? geen idee. Lijkt op ontbrandingsgeur.

Reeds gedaan:
-Impeller van ongeveer 3 a 4 jaar oud nagekeken...is OK, geen scheurtjes oid. (nieuwe impeller inmiddels binnen, deze gaat na de volgende ontkalingsbeurt erin)
-Verstuivers laten reviseren/nieuwe nozzels
-Brandstoffilter vervangen
-Oliefilter vervangen, olie vervangen.
-Ontlucht
-Forte anti bacterie spul in de tank gegooid
-Wierfilter schoongemaakt
-Via wierfilter 24 uur in schoonmaakazijn gezet...( thermostaat erin)
-Dieselslangetje (geperst banjobouten) vervangen dat druppelend lekte.
-Alle sluitingsringen, pakkingen gecontroleerd van de de vorige handelingen.
-Een uur lang op 90% van toeren gevaren na dit alles om alles schoon te branden (tip van Vuuren eerder)
-Acceptatieproces met moeite op gang; beperking opleggen om de achterkant van de kap dicht te ritsen om de rook buiten te houden. Enkel zijkanten nog open. Beperkt in zicht en beleving op het water.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor broekie » 26 Jul 2016, 08:36

Ja, het hele systeem zal vervuild zijn, dus je moet zien dat je alles schoon krijgt.
Ik zou gewone goedkope ontkalker, anti-kalk of zoiets nemen.
Zolang het maar een zuur is, en dan is azijn niet echt sterk.
De bootwinkel verkoopt anti-kalk voor de prijs van whisky, dus daar zou ik maar wegblijven.

Kalk wordt ook hard, dus wat dicht lijkt te zitten, kan ook steen zijn.

Witte rook, stoom, komt oa door onvoldoende koeling. Dus de kanalen reinigen.
Hier (iemand die ook actief is op een ander forum) las ik dat het een voorkomend probleem is bij deze motoren.
http://dieseldokter.nl/?page_id=1105

Hoe je het beste kan reinigen zou je uit moeten zoeken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jul 2016, 23:17

Witte rook is meestal geen rook maar waterdamp.
Behalve als het meteen begint na het starten van een koude motor kan het meer zijn.
Een direct koelsysteem groeit dicht met ketelsteen/kalk als de temperatuur (ook plaatselijk door bv. gewone vervuiling) boven de 60 graden komt.

Na jaren kan de motor behalve kalk ook gewoon vervuilen met een residu van bagger, zand etc.
Dit zorgt er ook voor dat de motorkoeling (plaatselijk) belemmerd wordt.

Op de foto's lijkt er wel sprake te zijn van vervuiling. Hoe het er onder in het blok uit ziet laat zich raden.
Dat moet schoon zijn!
Ofwel, ontkalken zie ik als een vaak aangehaald advies maar men vergeet bijna altijd dat een direct gekoelde motor ook zand, bagger en weet wie wat door de motor pompt wat zwaarder is dan water en zich opstapelt in het koelsysteem.

Ik zou eerst zeker willen zijn dat de motor schoon is en dan verder praten over bijkomende luchtjes, die overigens bij een oude direct gekoelde motor ook niet heel apart zijn ivm slijtage.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Sunny » 30 Jul 2016, 12:16

Ik heb inmiddels een goedje erin gedaan van de Watersportwinkel
Goedje zei ze ,,Gebruikt normaal voor de beroepsvaart'' moet het geheel wel goed reinigen. Is een combinatie van zuiveren van verkeersvuil, kalk en roest.
Afbeelding

Dagje laten staan en de binnenkant spruitstuk ziet er nu veel beter uit! Heeft zijn werk wel gedaan.
Ik probeer nu de thermostaat te plaatsen. Ik heb al begrepen dat het klein gaatje op 12.00 uur boven moet zitten echter mijn thermometer op het dashboard slaat niet meer aan. Kan de sensor aangetast zijn? Of toch met de thermostaat te maken. Deze overigens getest bij 65 graden opent ie zich conform voorschriften van de md2 motor en staat ook op de thermostaat. Ik heb nog niet gevaren moet ik erbij zeggen. Dus enkel stationair getest.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor vuuren1 » 30 Jul 2016, 20:28

Als de meter niet meer aangeeft moet de motortemperatuur onder de laagste waarde zitten waarbij de meter begint met aangeven.
Dat kan je met de hand wel op de motor aanvoelen.

Het getoonde middel doet zijn werk wel maar haalt geen zand en bagger onderuit de motor, dat kan je weer spoelen door onderin het koelsysteem een aftapmogelijkheid te zoeken en het koelsysteem eens flink te spoelen.

Daarna weet je bijna zeker dat de motor schoon is en kan je verder met het oplossen van problemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Sunny » 30 Jul 2016, 22:07

Goede tip Hans dank je. Het spul, achterop de can aangegeven,schijnt ook voor verkeersvuil te helpen. Extra doorspoelen kan nooit kwaad natuurlijk.
Ik ga dan een stukkie varen om te zien of de meter wel gaat aanlopen. Expres nog stationair laten draaien omdat ik zonder functionerende meter niet wist of ik iets fout had gedaan met bv de thermostaat. Ik neem aan dat ik weinig fout kan doen met monteren thermostaat met gat op 12 uur als die mooi met rubberen ring er in wordt gezet wat overigens maar op 1 manier kan.

Toch wel erg fijn al deze adviezen ik heb er al veel aan gehad sinds ik actief ben. Ik vraag soms veel maar ik leer ook veel. Is te waarderen.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor vuuren1 » 30 Jul 2016, 23:16

Je moet de motor op zeker echt goed doorspoelen, dat spul lost echt geen zand op...

Het gaatje op 12 uur klopt dan kan de lucht er uit.

Je vraagt maar raak..
Ik wil graag leren en vooral ook van ervaringen van andere forumleden, zo blijven we bij de les.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Sunny » 01 Aug 2016, 12:11

Je bent nooit uitgeleerd ;)

Helaas helaas moet ik toch constateren dat de temperatuurmeter niet meer werkt. Ik heb er een uurtje mee gevaren, meter slaat niet aan. Overigens heeft de meter voor de ontkalking goed gefunctioneerd.
Rook ontwikkeling is ook niet afgenomen. Ik baal er natuurlijk wel van. Het is een geweldig bootje maar die rook en geur......Spoeling zou ik nog een keer wagen.
Ik denk dat ik maar concessies moet gaan doen en dit jaar met de kap achter dicht ga varen of in zijn geheel open zonder kap zodat de rook er ook niet onder kan blijven hangen. Dakje is dan verleden tijd.
Toch even terugkomend op die meter...Zou de sensor aangetast kunnen zijn?
Ik kan de motor overal gewoon met de hand aanraken als deze op temperatuur is....na 4 seconde wordt dat echter toch wel te warm.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Aug 2016, 13:13

Sunny schreef:Toch even terugkomend op die meter...Zou de sensor aangetast kunnen zijn?

Dat hoeft niet zo te zijn.Als je meter op het dashboard pas bij 65 a 70 graden begint, slaat het niet uit als de motor te koud blijft.
Ik kan de motor overal gewoon met de hand aanraken als deze op temperatuur is....na 4 seconde wordt dat echter toch wel te warm.

Dan is de motor niet op temperatuur,want je had je vingers al eerder gebrand.
Blok blijft te koud.
Thermostaat blijft open staan.

En wat vuuren je al eerder aangaf,witte rook uit de schoorsteen, duidt op water,dat uit de verbrandings ruimte komt.
Lekke koppakking?
Afgelopen winter ,door vorst blok gescheurd?
Het kan allemaal.

Men zegt dat een motor die op GTL loopt,niet rookt.
Je zou het dus uit kunnen proberen,door de brandstofslang in een met GTL gevulde jerrycan te plaatsen,de motor te laten draaien.
Als er dan geen witte rook uit komt,is de rook die jij witte rook noemt,en raar ruikt,geen waterdamp,maar (slecht) verbrande diesel,dat dan zo vreemd ruikt.
Noordvaarder
 

Re: Spruitstuk, thermostaat en witte rook ontwikkeling

Berichtdoor kajoe » 01 Aug 2016, 14:19

zoon goedje van americol (was vroeger van mijn baas de rederij de haas ) kregen wij toen der tijd ook aan boord voor het reinigen van koelers en dergelijke ,maar zette je in een emmer er een zuigerkop van een Daf of andere aluminium delen in voor enige langere tijd was hij grotendeels verdwenen ,,aluminium kon er niet zo goed tegen ,maar ontvetten ontroesten ontkolen en ketelsteen verwijderen deed het als de beste .
op deze manier is een matroos bij ons 2 zuigerkoppen naar gort gegaan die hij van de machinist had gekregen ,om er asbakjes van te maken .die had hem verteld het zo te doen in onverdunde vorm en het minstens een week zo te laten staan ,dat werden er twee wand zijn vrije week zat er tussen ,nader hand gaf hij ons de schuld dat we moedwillig zijn spul hadden verkloot .
tja en wij maar lol hebben omdat de mach wist wat hij deed (ervaring )
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten