Reeds in eerdere topics mijn verhaal gedaan en gevraagd naar tips, ervaringen en meningen over o.a. witte rookontwikkeling uit de uitlaat. Nu ben ik beland bij de thermostaat. De witte rook, ook wel bekend als pausrook met de bijhorende geur, is geen aardigheid om mee te varen.
Inmiddels heb ik alle goedkope-dit-kan-ik-nog-zelf manieren wel geprobeerd. Van nakijken van impeller tot aan laten reviseren van de verstuivers en vervangen van de olie/brandstoffilter incl verversen en is het nu tijd om de thermostaat & Co op zijn flikker te geven.
De thermostaatbehuizing heb ik van het spruitstuk afgehaald en de thermostaat gedemonteerd. Deze in een pannetje gevist en zet uit, check. Temperatuur moet ik nog even meten.
Ik schrok nogal van de binnenkant van het spruitstuk. Ik ben wel iets gewend wat er op lijkt maar toch. Zie foto:
Het blokje is 40 jaar oud, ik snap het wel. Maar wat ik niet begrijp is dat uit het gat met de groene pijl op de volgende foto van de thermostaatbehuizing water uit komt....(andere 2 gaten zijn natuurlijk voor de bouten bedoeld)
Ik begrijp het niet omdat het koelwater niet kan doorstromen......... Er zit namelijk geen opening op het spruitstuk! Wederom aangegeven met een groene pijl volgende foto:
1. Is dit dichtgeslipt? of hoort dit zo. Het lijkt 1 geheel te zijn van het spruitstuk en geen oude opening, anders dan dat het rondje natuurlijk erin gedrukt is en 'gefossieleerd' is. (na 40 jaar mag je dat zeggen)
deze 2 zitten dan tegen elkaar:
Ik ga morgen naar de botenwinkel voor een goede ontkalker. De thermostaat is er nu uit, mooie kans om het geheel te ontkalken via de wierfilter. Dagje laten staan.
2. Dezelfde witte rook uit de uitlaat komt ook uit de leiding (foto hieronder, oranje pijl)naar buiten; ontkoppeld gezien. Ik heb de motor even gestart in de situatie zoals op de foto.Vast niet goed maar voor 15 seconde durfde ik het aan.
Is oorzaak van de witte rook nu iets meer te plaatsen ?
Ofwel, gebeurd dit allemaal voor het spruitstuk of erna, voor de thermostaat of erna etc...Dan kan ik namelijk al een heleboel uitsluiten.
Verdere informatie: Motor doet het verder goed. Start altijd vrij direct, loopt mooi stationair (rond de 600rpm) draait altijd prima en houd mooi toeren. Temperatuurmeter op dashboard functioneert; meter loopt goed op naarmate de motor warmer wordt en komt vrijwel altijd uit op een kwart en blijft toch wel steady bij alle toeren. Mooi in het groen. (Zelden op de helft en nooit daarboven met weinig of max toeren)
Water doorstroming uit de uitlaat is naar mijn mening ruim voldoende. Er komt altijd water uit, in alle toeren en na lang varen.
Kanttekening is wel, waarschijnlijk heel normaal , dat in de wierfilter (transparante deksel) het water altijd hetzelfde level heeft, uiteraard blijft er wel continue water uit het pijpje komen. Maar de wierfilter zit nooit vol tot aan de deksel met water, misschien op 1 kwart. Net rondom de opening van het gat van het pijpje.
Probleem: witte rookontwikkeling met geur. Eerder ook olie/dieselfilm op het water. Dit laatste na verversen van olie en vervangen filters niet meer gezien na 2 uur varen.
boven de 2000 toeren is de witte rook extreem aanwezig. bij cruisesnelheid 1500 minder maar wel storend. Tevens bij starten ook gelijk aanwezig.
Vermoeden: o.a. waterdamp. Daar waar de rook veel blijft hangen (onder de kap van de kuip zie je waterdruppels op het tafelblad ontstaan) oorzaak geur? geen idee. Lijkt op ontbrandingsgeur.
Reeds gedaan:
-Impeller van ongeveer 3 a 4 jaar oud nagekeken...is OK, geen scheurtjes oid. (nieuwe impeller inmiddels binnen, deze gaat na de volgende ontkalingsbeurt erin)
-Verstuivers laten reviseren/nieuwe nozzels
-Brandstoffilter vervangen
-Oliefilter vervangen, olie vervangen.
-Ontlucht
-Forte anti bacterie spul in de tank gegooid
-Wierfilter schoongemaakt
-Via wierfilter 24 uur in schoonmaakazijn gezet...( thermostaat erin)
-Dieselslangetje (geperst banjobouten) vervangen dat druppelend lekte.
-Alle sluitingsringen, pakkingen gecontroleerd van de de vorige handelingen.
-Een uur lang op 90% van toeren gevaren na dit alles om alles schoon te branden (tip van Vuuren eerder)
-Acceptatieproces met moeite op gang; beperking opleggen om de achterkant van de kap dicht te ritsen om de rook buiten te houden. Enkel zijkanten nog open. Beperkt in zicht en beleving op het water.