door eagle » 20 Feb 2016, 13:45
Over Saga 20..
Kennen we heel goed, ca 50 van verkocht. Momenteel 4 stuks in huis, 2 ervan in renovatie.
Saga 20 is inmiddels een cultboot geworden, en terecht!
zg. Westlandsnekke, zwaar degelijk gebouwd, vaart prima op ruim water (Noorse westkust!), Det Norske Veritas keur, 8 personen zit, 2,5 kooi, wasbak, mini pantry, ankerbak, stuurconsole aan SB, helmstok, en meer....
Ontwerp van Asbjorn Drageseth, een van de twee broers die de Saga werf in Selje Noorwegen zijn begonnen. ( Saga 27 ontwerp is ook van hem..)
Eerste generatie 1968, traditioneel: Polyester romp,vaak blauw, pol dek met 2delige preekstoel. Ingelamineerde spanten en stringers, houten vloerdelen met Nautolex, kastjes met lades, romp bekleed met vinyl, benzinemotor;
eerst Albin O21,vast op fundering, messing schroefas vet gesmeerd, ronde koperen tank. later ook O22 of Volvo Penta MB 10A, alle vast op fundering.
Tweede generatie vanaf 1974. Romp creme, dek grijs met zg haaievin-handgreep, Vluchtluik naar voordek, geen struktureel hout meer, geheel ander interieur middels polyester inner liner met daarin de vloeren,banken en kastjes met kleppen, Aluminium tank rechthoekig 40 ltr, grotere stuurconsole. Motoren: benzine Albin O22 of VP MB 10A. Diesel Yanmar yse/b/m, Bukh, later Yanmar 2gm/hm, VP MD2b, MD11c, MD11D, 2002, 2020. Alle op motosteunen. Watergesmeerde schroefas met zwevende binnengland. Machine staat op polyester fundatie.
Hermotorisatie van Albin naar diesel: Heel karwei!: Fundatie aanpassen, motorkist groter maken, schroefaskoker eruit slijpen; die ligt te hoog omdat bij Albin motorhart en schroefashart in lijn liggen, en bij de diesel is er een trap naar beneden...
Bljft het benzine, dan is een electrische benzinekraan nodig! De tank ligt nl hoger dan de carburateur; bij lekke vlotter loopt de tank leeg in de bilge!!! (vaak gezien!)
Tweede generatie heeft onze voorkeur!
Gr Eagle