tweetakt olie

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: tweetakt olie

Berichtdoor gast » 19 Feb 2016, 23:13

Hedendaagse benzine is funest, zolang het vers is en je vaart gewoon lekker door is er weinig aan de hand maar zet de motor zonder service een winterseizoen weg en je hebt een goede basis voor problemen.

Ik had altijd een tankje met Aspen staan waar ik een binnengekomen (goedlopende) motor even 5 minuten op liet draaien.

Bijna alle problemen met slechtlopende motoren ligt in dit feit, vaak ook het eentonige advies om ulrasoon te reinigen, zelfs jonge 4 takt motoren tegen gekomen waar de "mayonaise" in de vlotterbak zat.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Chicken power » 20 Feb 2016, 02:01

chaea schreef:Hedendaagse benzine is funest, zolang het vers is en je vaart gewoon lekker door is er weinig aan de hand maar zet de motor zonder service een winterseizoen weg en je hebt een goede basis voor problemen.
Eens!

chaea schreef:Ik had altijd een tankje met Aspen staan waar ik een binnengekomen (goedlopende) motor even 5 minuten op liet draaien.
Goed idee, maar als conservering helpt het weinig. 'Aspen' verschilt in zoverre van benzine aan de pomp, dat de aromatische cyclische koolstofverbindingen (waarvan een carcinogeen effect kan uitgaan) er niet meer inzitten. Ongeveer hetzelfde verhaal als met de 'speciale' Zibro olie. Overigens geen idee in hoeverre bij beide producten er een of ander alcohol aan toegevoegd wordt.

chaea schreef:Bijna alle problemen met slechtlopende motoren ligt in dit feit, vaak ook het eentonige advies om ulrasoon te reinigen, zelfs jonge 4 takt motoren tegen gekomen waar de "mayonaise" in de vlotterbak zat.
Ja dat helpt ook niet.

Even in volgorde, je had ouderwetse benzine, met zwavel. Gebeurde niks mee, ook niet in een alu-carburateur. Bij de gratie dat er van dat de brandstof ook geen opgelost water kon bevatten. Zo kon (simpel uitgelegd) het water ook geen zuur vormen die het aluminium aantastte.

Nu is het wat anders, er zit alcohol gemengd in de benzine (ethanol/methanol, bijna watervrij). Maar dat spul is wel water aantrekkend, met een moeilijk woord hygroscopisch. Lat ik de diepgang van het hele verhaal 'polair/apolair' even buiten beschouwing, met de combinatie alcohol en benzine knoop je water en vet aan elkaar. Das precies wat mayonaise is...

Buiten de mayonaisevorming is het andere grote probleem waardoor die feitelijk zeer betrouwbare motortjes nu instorten, ook helder. Door de aanwezigheid van het watercomponent, kan bijvoorbeeld die in de benzine aanwezige zwavel door dat water, nu wel zijn slopende effect uitvoeren op het aluminium.

Wil je nu zo'n motor opleggen voor een langere tijd, spoel hem, of stook hem leeg met ouderwetse petroleum of lampolie, desnoods parafine. Rookt even als de hel, maar vreet in elk geval de boel niet van binnen op!

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor gast » 20 Feb 2016, 02:06

Waarom is een jaren 70 9,5 van Yamaha nog bijna net zo betrouwbaar als een moderne 4 slag motor?
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 21:43

Duidelijk.

Langere standtijd van de brandstoffen en vocht geven kennelijk, net zoals bij diesel, de meeste problemen.
Net zoals BBM's worden auto's ook wereldwijd verkocht en hopelijk voeren ze verbeteringen dan ook wereldwijd door.
Aan slangen en pakkingen heb ik niks gemerkt, was alleen de opvoerpomp van de injectie die na enige weken stilstand vast kan gaan zitten.
Een slok (2-tact) olie in de tank en het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan.
(de oudste MB hier is van 1983)

Vraag:
Zijn er voor de BBM toevoegingen die er toe doen?
Daar lees ik niks over.
(of misschien ook wat 2-tact olie bijmengen in de tank van een 4-tact motor?)
Ik lees dat de oude 2-tact 9.5 Yamaha als erg betrouwbaar wordt neergezet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 20 Feb 2016, 21:50

Voor langere tijd opslaan hoeft geen probleem te zijn, sla het niet op maar verstook het in bv de auto,dan heb je geen brandstof die een winter over moet staan.
Dan alleen nog de motor conserveren, door de carburateur in ieder geval te ontdoen van benzine.
Er bestaan ook fuel stabilezers, maar op bovenstaande manier hoef je daar geen gebruik van te maken.
Bij het in de auto benzine tank gooien doe dit gedoseerd, een 5 ltr tank per tankbeurt zal geen invloed hebben als er 1:50 meng smering bij wordt gemengd.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 22:07

henkvd schreef:Voor langere tijd opslaan hoeft geen probleem te zijn, sla het niet op maar verstook het in bv de auto,dan heb je geen brandstof die een winter over moet staan.
Dan alleen nog de motor conserveren, door de carburateur in ieder geval te ontdoen van benzine.
Er bestaan ook fuel stabilezers, maar op bovenstaande manier hoef je daar geen gebruik van te maken.
Bij het in de auto benzine tank gooien doe dit gedoseerd, een 5 ltr tank per tankbeurt zal geen invloed hebben als er 1:50 meng smering bij wordt gemengd.

Dat deden we vroeger al omdat ook de oude benzine verouderde.
je kon het ruiken.

Het bijmengen van oudere benzine + mengsmering faceren is verstandig bij moderne auto's met o.a. nox sensoren.
Dat is nogal gevoelig.
(kan ik je boeiende verhalen over vertellen..)
Bij de old- en youngtimers maakt het niks uit.

Als voorbeeld noemde ik een relatie met een verzameling auto's (100 + ) die problemen heeft met veroudering van de huidige benzine.
Die heeft nog geen middel gevonden wat de benzine voldoende stabiliseert.
En ieder jaar de tanks legen is daar geen optie..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 20 Feb 2016, 22:31

Er bestaan toevoegingen maar heb ik nooit gebruik van gemaakt, kan er daarom geen oordeel over geven.

De 9.5 is een zeer gedateerde motor van Yamaha die in de jaren 70 ook op petroleum liep, ondanks hun bejaarde leeftijd zij er nog genoeg in omloop die trouw doortuffen.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Chicken power » 20 Feb 2016, 22:33

Hans, niet vreemd dat je niks over BBM's leest, de opsteller van het 'document' is een motorfietsenman.

En helaas, eigenlijk niks aan echt afdoende oplossingen voorhanden. In chemische zin wel begrijpelijk, ik zal proberen het samen te vatten (voor benzine).

Die bevatte vroeger ontzettend veel zwavel, maar dat maakte voor de motor niet zoveel uit. Het was immers opgelost in de 'olieachtige' benzine en deed dan niks. Zwavel wordt pas vervelend als er water bij komt. Zoals bijvoorbeeld na de verbranding, de waterstof uit de benzine bindt zich met de zuurstof uit de lucht tijdens het verbrandingsproces. Dus in de uitlaatgassen zit uiteindelijk chemisch gevormd water. En ook die zwavel...

Dat gaat op termijn dus fout, water en zwavel. Wat de ouderen zich kunnen herinneren, en wat ook het meest tekende voorbeeld is: in die tijd waren de uitlaten van auto's die maar korte stukjes reden in 'no time' doorgerot. Ze kwamen nooit goed op temperatuur waardoor je veel condensatie van de chemisch gevormde waterdamp kreeg. En het uit de motor meekomende zwavel (die tot dan niks deed) kon zich daar prachtig in oplossen, met als gevolg een zure meuk in die uitlaat (ja, gewoon zwavelzuur) die het boeltje voortijdig deed doorrotten.

Nu zit er nog steeds zwavel in benzine, al is het pakken minder dan vroeger. Maar het gaat nu al in eerdere fase fout door het bijmengen van ethanol/methanol.

Als je benzine als olie ziet, zie alcohol dan als iets wat zowel met olie mengt, als met water. En dat is nu juist de handicap, er is niks op tegen om die benzine met alcohol te mengen, maar het neveneffect is dan ook dat het gevormde mengsel vele malen beter in staat is om dan ook water op te gaan nemen. Dat gebeurt dan ook...

En er was dus ook nog van die zwavel aanwezig, die nog steeds verliefd is om zich op te lossen in dat water.

Dit is dus de reden dat aluminium carburatoren en andere gevoelige onderdelen van het brandstofsysteem door dat zuur gesloopt worden.

Dit dan als corrosieschade aan de metalen delen. Er is natuurlijk ook de aantasting van pakkingen en afdichtingen die niet alcoholbestendig zijn, maar dat is relatief simpel te ondervangen door bijvoorbeeld Viton te gebruiken.

Maar zolang er ook maar het geringste spoortje zwavel in benzine zit, zul je deze ellende hebben. Ik kon het nog niet vinden hoe het bij bijvoorbeeld 'Aspen' qua zwavel zit. Dat spul is eigenlijk een benzine waar men de aromaten (soort cyclische koolstofverbindingen met kankerstimulerende eigenschappen) uit gehaald heeft.

Uit vorenstaande mag duidelijk zijn dat het 'vetter' maken van de brandstof door tweetakt olie het probleem ook niet bij de wortel aanpakt. Het kan in sommige gevallen de symptomen verdoezelen door dat er minder snel verklevingen optreden. Alleen, de zwavel vreet gewoon door.

En een handje keukensoda door de brandstof gooien wordt het ook niet, je hebt dan wel het zuur geneutraliseerd, maar daar krijg je dan weer zout water voor terug. Dus dat is van pissebed naar kakkebed... Er zijn wel chemische technieken om dat 'laatste beetje' zwavel er echt uit te krijgen, maar dan kost het 15 euro de liter...

Het enige wat dus helpt is bio-component vrije benzine, maar dat is dus helaas niet meer te krijgen. Blijft alleen over om er bij stilstand periodes te spoelen en er wat anders in te gooien zoals petroleum, desnoods gemengd met wat terpentine (vergomd ook niet bij verdamping).

Modern times...

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 23:17

Cp,

Een helder en met name uitgediept verhaal!

Ik ben een beetje bekend met grote scheepsmotoren die tot vloeibaar verwarmde zware olie stoken met nogal wat zwavel.
Grotere troep als brandstof bestaat er niet..

In de uitlaat van mijn auto's boorde ik een loos-gaatje op het laagste punt, de reden heb je zojuist uitgelegd.
Met de invoering van de APK mocht dat niet meer (even een schroefje er in).
Achterdempers van boodschappen auto's gingen 1,5 jaar mee.
Kwik fit is er toen groot mee geworden.

Een poos terug (15- 20 jaar) had men veel problemen met bacterie vorming in brandstoffen (ook in de beroepsvaart met veel doorstroming / brandstofverbruik) , toen spraken we nog niet over bio toevoegingen.
Wellicht waren fabrikanten daar al stiekum mee bezig..?

Het punt was dat de zgn. dieselbacterie zich ontwikkelde op de grens tussen water en brandstof.
Toevoegen van...spiritus werd als oplossing aangedragen.
Uiteraard uitgeprobeerd omdat we niet zomaar alles geloven.
Het leek wat te emulgeren, de dieselbrandstof veranderde ook wat van kleur.
Dat opgestookt in een snellopende motor en dat ging prima..

Het is (vaker) terug te lezen dat ik voorstander ben van een dubbele bodem tank omdat de temperatuur vrij constant en relatief laag blijft.
Resulteert in minder damptransport door uitzetten en krimpen van de lucht (= inkomend vocht beperken).
Daarbij geven lagere temperaturen (aangenomen door het water onder het schip) minder stimulans voor de bacteriegroei.
Dat is de praktische kant van het verhaal en tevens meestal duidelijk voor de lezers onder ons.
Het af en toe uitdiepen van een onderwerp is zeker leerzaam maar dan dwalen we in zekere mate af.
(dat hoort er dan ook bij..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor rebel » 21 Feb 2016, 12:04

wat een wetenschap komt hier om hoek kijken zeg :idea:
ik hoop er maar op dat ik met het leegdraaien van de motor wat bereikt heb,,voor de winterstalling
heb hem zelfs nog op de choke getrokken,, wat tie toen allemaal verstookte weet ik niet maar hij ging flink te keer en alles stond blauw :oops:
we zullen zien van het voorjaar
gr.rebel
rebel

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren