chaea schreef:Hedendaagse benzine is funest, zolang het vers is en je vaart gewoon lekker door is er weinig aan de hand maar zet de motor zonder service een winterseizoen weg en je hebt een goede basis voor problemen.
Eens!
chaea schreef:Ik had altijd een tankje met Aspen staan waar ik een binnengekomen (goedlopende) motor even 5 minuten op liet draaien.
Goed idee, maar als conservering helpt het weinig. 'Aspen' verschilt in zoverre van benzine aan de pomp, dat de aromatische cyclische koolstofverbindingen (waarvan een carcinogeen effect kan uitgaan) er niet meer inzitten. Ongeveer hetzelfde verhaal als met de 'speciale' Zibro olie. Overigens geen idee in hoeverre bij beide producten er een of ander alcohol aan toegevoegd wordt.
chaea schreef:Bijna alle problemen met slechtlopende motoren ligt in dit feit, vaak ook het eentonige advies om ulrasoon te reinigen, zelfs jonge 4 takt motoren tegen gekomen waar de "mayonaise" in de vlotterbak zat.
Ja dat helpt ook niet.
Even in volgorde, je had ouderwetse benzine, met zwavel. Gebeurde niks mee, ook niet in een alu-carburateur. Bij de gratie dat er van dat de brandstof ook geen opgelost water kon bevatten. Zo kon (simpel uitgelegd) het water ook geen zuur vormen die het aluminium aantastte.
Nu is het wat anders, er zit alcohol gemengd in de benzine (ethanol/methanol, bijna watervrij). Maar dat spul is wel water aantrekkend, met een moeilijk woord hygroscopisch. Lat ik de diepgang van het hele verhaal 'polair/apolair' even buiten beschouwing, met de combinatie alcohol en benzine knoop je water en vet aan elkaar. Das precies wat mayonaise is...
Buiten de mayonaisevorming is het andere grote probleem waardoor die feitelijk zeer betrouwbare motortjes nu instorten, ook helder. Door de aanwezigheid van het watercomponent, kan bijvoorbeeld die in de benzine aanwezige zwavel door dat water, nu wel zijn slopende effect uitvoeren op het aluminium.
Wil je nu zo'n motor opleggen voor een langere tijd, spoel hem, of stook hem leeg met ouderwetse petroleum of lampolie, desnoods parafine. Rookt even als de hel, maar vreet in elk geval de boel niet van binnen op!
Groet, Cp