Harini schreef:neem een sterke flexibele slang en schuif deze over het begin of eindstuk van je stuurkabel.
Zorg dat er 15 cm slang vrij blijft.
Zet hem aan de opgeschoven kant vast met een goede slangklem op de buitenkabel.
Neem staartolie (olie 90), dat is dik en toch vloeibaar.
Giet dit in de 15 cm vrije slang ruimte.
Neem een platbektang en knijp het einde van de slang zeer stevig samen.
Ga nu de slang met de tang oprollen.
Je perst de dikke olie nu tussen de binnen en buitenkabel.
Lukt het niet om de kabel gangbaar te krijgen op deze wijze, moet je hem afschrijven.
Een inventief idee en wellicht werkt het ook nog.
Ik zou het nu niet doen omdat het te koud is voor die nogal dikke olie.
De 15 cm vertegenwoordigt een bepaald volume; ik zou zeggen -totdat de olie er aan de andere kant uitkomt-.
Denk er wel aan dat een kabel die al een poosje zwaar heeft gelopen ook mechanisch beschadigd kan zijn en hier of daar los kan schieten, breken o.i.d.
Een nieuwe kabel zou bij deze luxe hobby te betalen moeten zijn..
Er bestaan al een poos low-friction kabels die wel licht lopen (ook in kortere bochten).
Dat werkt perfect, alsof je hydraulisch schakelt.