mecury 30pk loopt slecht stationair

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: mecury 30pk loopt slecht stationair

Berichtdoor wschipper87 » 21 Jul 2015, 08:33

Het is nu er onstuimig dus word vandaag niks maar ga zeker proberen hem nog wat soepeler stationair te laten draaien. Hulp is super en de Manuel erg leerzaam. Alvast bedankt en ik laat nog wel van me horen.
wschipper87

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 21 Jul 2015, 09:12

Maak bij het afstellen de gaskabel los, zie eerdere opmerking gas afstellen door kabel lengte te variëren, deze kan nml de zaak beïnvloeden.
als aftellen gelukt is gaskabel weer aansluiten, maar dan op letten dat er genoeg ruimte in de kabellengte zit zodat stationair niet beïnvloed wordt.
Dat is nml het grote nadeel van kabellengte variëren, elke keer dat de motor er af gehaald wordt is de stationair instelling daarna een probleem om dat de tonnetjes op de kabel altijd verdraaien, je moet dan alleen op letten dat er genoeg vrije slag is bij het aansluiten van de gaskabel om een goede stationair instelling te hebben.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor wschipper87 » 23 Jul 2015, 11:20

Hallo,

Weer mee bezig geweest maar stationair niet lekker te krijgen. Toeren lag nu hoger vlak na het starten alleen zakt in elkaar na 3-4 seconden, begint vervolgens een beetje te ploffen en te sputteren en valt uit. Nu zo'n botenzaak baasje gesproken hier er die zegt dat het puur alleen ligt aan de niet oorspronkelijke schakelkast die er nu bij zit. Namelijk een Yamaha kast met een Mercury motor. Ik zelf beredeneerde dat dit niks met stationair te maken heeft maar wou het toch FF vragen. Heb trouwens de gaskabel eraf gehad en had geen invloed of de zaak

Vermoed zelf vuil in de carburator oid.
wschipper87

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 23 Jul 2015, 11:32

Schakelkast heeft er idd niets mee te maken, de kabel los gaf je al de bevestiging.
Bij een Yamaha schakelkast op een oude Mercury geeft evt alleen vol gas problemen, de slag van de kabel bij de Mercury schakelkast is wat langer.

Stationair pas afstellen als de motor warm is, bij het starten loop je even op de choke, dat geeft een verhoogd stationair, dat duurt maar even, daarna moet het stationair toerental hoog genoeg zijn om te blijven lopen, zou hem eerst een tijdje met een te hoog stationair toerental laten lopen en das pas verlagen.

Als een verhoogt stationair nu ook gesputter oplevert dan is een carburateur reiniging denk ik ook de volgende stap.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 23 Jul 2015, 11:55

Als je hem wegbrengt weet je nu ook direct waar je niet heen moet.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor wschipper87 » 23 Jul 2015, 12:29

Ook met een verhoogd toerental dmv de handgas omhoog te zetten blijft hij sputteren, klinkt gewoon niet soepel en lekker.

Ook even een resumee, in de Manual las ik de standaard instelling van de idle mixture screw die moet 1-1/2 slag uit +- 1/4. Deze stond op 3 slagen open.

De idle speed screw zou 1-1/2 slag uit moeten zijn maar die kon ik zo al 6 slagen indraaien.

Me schoonvader is er klaar mee aangezien die al jaren problemen heeft, boot, motor, trailer en nu weer de motor en laat zich nu leiden door die monteur die zei dat die schakelkast het probleem geeft alleen zeg ik dat het er niks mee te maken heeft.

Moet ik hem naar die standaard instellingen terug zetten??
wschipper87

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 23 Jul 2015, 14:11

Een afstelling is niet iets wat uitzichzelf verspringt, als de motor het hiervoor gewoon goed heeft gedaan heeft het geen enkele zin om aan schroefjes te draaien. (of er moet in het verelden al eens mee gerommeld zijn)
Afstandbediening is absolute onzin, heb zo vaak diverse remotes gezien op allerhande motoren zonder problemen, daarbij geeft je motor dezelfde problemen als je de boel los hebt.

Laat nu eerst eens je carburateur ultrasoon reinigen door een serieus adres, grote kans dat je motor plots weer perfect loopt.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor wschipper87 » 23 Jul 2015, 14:20

chaea schreef:Een afstelling is niet iets wat uitzichzelf verspringt, als de motor het hiervoor gewoon goed heeft gedaan heeft het geen enkele zin om aan schroefjes te draaien. (of er moet in het verelden al eens mee gerommeld zijn)
Afstandbediening is absolute onzin, heb zo vaak diverse remotes gezien op allerhande motoren zonder problemen, daarbij geeft je motor dezelfde problemen als je de boel los hebt.

Laat nu eerst eens je carburateur ultrasoon reinigen door een serieus adres, grote kans dat je motor plots weer perfect loopt.

De motor heeft stationair nooit echt goed gelopen alleen is het wel erger dan in het begin. Wat mij ook is opgevallen is dat er in de handleiding een veer afgebeeld staat onder de idle speed screw net als bij de mixture screw. Deze zit er nu niet op, zou het boeltje hierdoor (door trilling) kunnen verlopen??

Kan je de carburator ook zonder ultrasoon reinigen?? (Is wel het beste natuurlijk..)
wschipper87

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 23 Jul 2015, 14:29

Ultrasoon is het beste, maar is eigen keuze natuurlijk.
Afstellingen verspringen door mensen die er zelf aan gaan draaien omdat ze zo kosten willen besparen en opkomende probleempjes zo de kop in denken te drukken..
Zo had ik laatst een "perfect"lopende 3 cilinder Suzuki, liep op 2 cilinders en men had zo lopen knoeien dat je dit bijna niet merkte.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor wschipper87 » 23 Jul 2015, 15:16

Nja net weer bezig geweest ermee, stationair schroef ingesteld op 1-1/2 uit volgens de boeken. Stationair toeren lag zeer waarschijnlijk veel te hoog maar eer dat ie op toeren komt geeft ie een plof en zakt ie weer in, maakt ie weer toeren, plof en zakt weer in, ging minuten zo door. Maakte ik meer toeren hoorde je het zelfde alleen dan sneller achter elkaar.
We trekken de boot straks op de kant, kijken de bougies na of deze het nog doen, brandstof filter of ie schoon is en anders moet is maar uit elkaar door een bedrijf. Probleem is alleen dat we in Denemarken zitten en niet de goeie zaken weten dus zal waarschijnlijk die van die schakelkast worden.. :idea:

Zouden jullie trouwens euro 95 of 98 nemen??
wschipper87

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren