Werkschroef ? Langstaart?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Werkschroef ? Langstaart?

Berichtdoor Amersfow » 30 Apr 2015, 11:28

Dag,
Met mijn mercury 10 pk kortstaart vaar ik 6 km sneller met RIB 360 dan met Honda 10 pk langstaart (36 vs 30). Wat zou de oorzaak daarvan zijn? Zou er een werkschroef op de Honda kunnen zitten? Er staat helemaal niets op de schroef, wel is het een 3 bladsschroef en dat is niet standaard volgens mij. Het kan toch niet aan langstaart of het aantal kg's kunnen zitten?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Werkschroef ? Langstaart?

Berichtdoor sogna mi » 30 Apr 2015, 11:50

de ene buitenboordmotor is wel degelijk beter geschikt voor een rib dan de andere, gelijke vermogens maar dan 2 en 4 tact vergelijken scheelt ook al. mn ervaring is dat 2 tact feller en sneller blijkt.

honda 10pk kan een motor zijn met een grotere overbrenging, en mogelijk minder geschikt voor snel varen.
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 30 Apr 2015, 12:32

Meer pk betekent niet direct sneller varen.
De motor moet aan zijn maximum toerental kunnen komen bij een bepaalde snelheid.
De boot met de mercury/propellor zal beter afgestemd zijn als snelvaar combinatie.

Maar zet je de motoren aan een zwaardere boot, kan de Honda weer beter presteren.

Ook de langstaart is niet voordeliger.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Lucter » 30 Apr 2015, 15:23

Naar mijn idee is een 3-blads schroef gewoon standaard op die Honda. Ik denk dat het puur in het verschil kort-langstaart zit.

Er wordt toch niet voor niets een kortstaart voorgeschreven voor zo'n ribje :o

Een tweetakt trekt wat sneller hoog in z'n toeren als een 4 takt, maar pk's blijven pk's.
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 30 Apr 2015, 16:51

Honda heeft vaak een 4 bladsschroef erop zitten, als het een werkmotor betreft staat er powertrust op.

Ik vermoed dat het hier om en 2 t vs 4t gaat, dan is de Mercury in de basis een geknepen 15 pk.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 30 Apr 2015, 17:10

De langstaart is te lang voor de RIB en zorgt dan voor extra weerstand, de cavitatieplaat ca 2 cm onder het laagste punt van de bodem is gangbaar, de langstaart steekt er veel verder onder uit en het extra staart deel zorgt voor de nodige weerstand, dat zie je als het goed ook door het rond de staart op stuivende water, dat bij de langstaart veel meer is dan bij de kortstaart.

Verder is de schroef die op de motor zit nooit de optimale schroef, door het max te behalen toerental volgas te meten op snelheid is te bepalen of er een schroef met meer of minder spoed op moet.

De schroef waarmee een motor verkocht wordt is net zo'n compromis, waar de verkoper je nooit over informeert, feitelijk zal er eerst getest moeten worden voor je een definitieve schroef hebt, dit wordt gemakshalve maar wat graag vergeten.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Amersfow » 30 Apr 2015, 17:22

Hmm, valt me beetje tegen van zo'n Honda. Vind het maar een lompe en zware motor, en dan ook nog langzaam. De mercury is veel verfijnder, is inderdaad van de nooit overtroffen serie van 6-15 PK, allemaal geweldig. Ga de Honda maar verpatsen en een Mercury 4-tact kopen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 30 Apr 2015, 20:42

Amersfow schreef:Hmm, valt me beetje tegen van zo'n Honda. Vind het maar een lompe en zware motor, en dan ook nog langzaam. De mercury is veel verfijnder, is inderdaad van de nooit overtroffen serie van 6-15 PK, allemaal geweldig. Ga de Honda maar verpatsen en een Mercury 4-tact kopen.

Daar zou ik nog even over nadenken, kwalitatief en levensduur is bijna onovertroffen...... :roll:

Tuurlijk; als je er geen toepassing voor hebt, wegdoen. Maar er is niet veel mis mee.
Ik heb hier verschillende Honda 4-takts lopen in het terreinonderhoud; van 1,5 pk tot 28 pk; t'is niet kapot te krijgen en start altijd ;)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 30 Apr 2015, 23:58

Honda is gewoon goed, loopt mooi en is zuinig en is mi de beste japanner die er tussen zit.
Mercury 4 takt is geen supermotor en als ik mocht kiezen dan was de Honda mijn keuze.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 01 Mei 2015, 07:39

Dank. Ik zit wel een beetje met de besturing. Ik heb een monokabel (van mercury, de mercury heb ik verkocht) en vlgns mij kan die bij de meeste motoren simpel in de motorbevestiging geduwd worden. Ik zag dat bij Yamaha ook bijvoorbeeld. Maar bij Honda is niet zo'n gat te bespeuren. Moet je daar een steun op de boot voor maken??
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren