stentor950 schreef:
Hans,
Jazeker...doorgaan!!! Ik ben niet snel boos te krijgen. Alles even in de goede volgorde.
1. Als eerste even de accu's.
Voor wat betreft de accu's ben ik er wel uit. Het gaan AGM's worden. Ik heb de operators manuel er nog eens op nageslagen m.b.t. de capaciteit van de startaccu. Hierin geeft men aan een 128 Ah te gebruiken. Dus de 55 Ah is waarschijnlijk aan de kleine kant.
2. Mijn zwager is geen scheepselektricien, maar wat hij doet doet hij goed of anders niet. Hij maakt zich er nooit met een Janje van Leiden vanaf en doet absoluut niet onder voor welke profesional dan ook. We willen dus goed geinformeerd zijn voor we ergens aan beginnen. Dus wat dat betreft....kom maar op!
N.B. Zelf is mijn elektro kennis -zeer- beperkt dus ik kan wel wat hulp gebruiken en van prutswerk hou ik niet.
3.Als de accu's er dus zijn, moeten ze geladen woorden. Als eerste door de dynamo. Er zit een gelijkstroom dynamo in die 25 Amp levert. Ik weet dat wisselstroomdynamo's een grotere capaciteit hebben.
Vraag 1: Zijn er ook dynamo's met 2 uitgangen zodat start- en serviceaccu's gescheiden geladen kunnen worden? Dit ivm het verschil in capaciteit en hoeveel Amp zou deze dan moeten zijn bij een startaccu van ongeveer 100 Amp en 2 serviceaccu's van elk 150 Amp.
Zoniet, hoe krijg ik het dan voorelkaar dat de startaccu na de start als eerste weer wordt opgeladen en daarna de service accu's?
Ik denk dat dit voor dit moment wel evenb genoeg is. De volgende zaak die qua elektro nog op het program staat is het laden van de accu's met een acculader. Daarover zullen mijn vervolg vragen dus gaan.
Op het oude BMC-tje kom ik ook nog terug.
ad.1.
Een accu van 50 jaar geleden leverde in die tijd een behoorlijk lagere koudstartstroom, dus is 128Ah nu aan de forse kant. Ik denk dat ca. 90Ah AGM ruim voldoende zal zijn.
Zelf heb ik een 2.2 L Yanmar met een 55Ah.
ad.2.
Scheepselektra wijkt af van andere elektra, maar dat had je al gemerkt omdat je deze vragen hebt gesteld.
Verder is het erg prettig als er een vakman is die het allemaal netjes kan aanleggen en die heb je.
ad.3.
Een 25 A gelijkstroomdydnamo is eigenlijk niet geschikt omdat dit type dynamo de 25 A pas levert bij hogere toerentallen (die je wellicht nooit zal draaien).
Daarnaast wordt die arme dynamo zwaar belast met al die accu's in je boot en gaat minder lang mee (ik denk dat het een Lucas dynamo is?).
25A is in de praktijk dus geen 25A en veel te klein voor 400Ah aan accucapaciteit.
Er zijn wisselstroomdynamo's met 2 uitgangen, maar die zijn een stuk duurder dan een autodynamo die overal op de plank ligt.
Het goedkoopste om de accu's te koppelen is een relais (wellicht heeft je zwager ze op de plank liggen?).
Een relais kan je bekrachtigen middels de d+ van de wisselstroomdynamo, of vanaf het contactslot.
En anders is een FET scheider een prima en simpele manier om toe te passen.
Ik denk dat je op die motor een dynamo kwijt kan van ca. 80A, Er zal dan wel wat aangepast moeten worden, maar ik zou het zeker doen (let wel even op de V-snaar maat/dikte).
Eerst een startaccu laden dan de rest is niet gebruikelijk ofwel onnodig en zou een aparte schakeling vereisen.
Voor een wallader is een meertraps lader van een goed merk aan te bevelen (met 2 uitgangen).
Gezien de capaciteit van de accu's zou ik niet onder de 40A gaan.