Hallo Watersportforum leden,
De tijd is gekomen dat ik mijn accu's moet gaan vervangen. Op dit moment staan er 2 semi tractie accu's (2004) van elk 150 Ah, parallel geschakeld, in mijn Stentor 950. Deze dienen zowel voor het starten alswel als voor de 12 Volts voorziening. Daarnaast hangt er een 1000 W Sinus-omvormer in voor de voorziening van 230 V en voorziet het zonnepaneel de accu's van het nodige "sap".
Omdat het nu wat frisser wordt, en ik zo nu en dan aan boord aan het klussen ben, staat mijn elektrische kacheltje aan op een lage stand. Dit varieerd tussen de 500 W en maximaal 750 W. Als het kacheltje op 750 W staat dan duurt het ongeveer een half uur en dan is het gebeurd en wordt de 12 V bereikt, dit terwijl bij aanvang 13,2 V werd gemeten. Ik heb de indruk dat de accucapaciteit nog maar een tiende is van wat het voorheen was.
Het is mij afgelopen zomer eemaal overkomen dat het alarm van de omvormer afging ( bij 11,9 V) doordat ik de koelkast vergeten had op gas te zetten. Dat heeft de accu''s natuurlijk geen goed gedaan. Gelukkig lag ik op dat moment aan de walstroom en kon ik met mijn auto-acculader de boel weer aan de gang krijgen. Al met al was ik toen wel een aantal uren verder.
Tijd voor wat nieuws dus. Na wat te hebben gegoogled, ben ik erachter gekomen dat ik het een en ander moet gaan veranderen om niet meer zonder "sap" te komen te zitten. Mijn voornemen is een startaccu en twee serviceaccu's aan te schaffen. Voor wat betreft de serviceaccu's ben ik er wel uit. Dit zullen AGM's worden. Ik begrijp alleen dat een startaccu van voldoende capaciteit beter geen AGM kan zijn maar een normale loodaccu met voldoende capaciteit. Ik weet dat goede raad op dit forum nooit ver weg is, dus kom maar op