Yamaha 40br 676b

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha 40br 676b

Berichtdoor broekie » 29 Apr 2014, 18:09

je weet niets en lost niets op.
Maar prutsen jullie verder met remmenreinigers en kwakzalvers methoden.

Je wil iemand helpen die geen verstand heeft van motoren.
Moet je niet met dit soort oplossingen komen.

Deze man moet gewoon zijn motor stap voor stap nalopen en de oorzaak vaststellen.
Even een paar prutteltjes eruit krijgen met remmenreiniger is niet waar je hem mee helpt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor henkvd » 29 Apr 2014, 18:41

Kan verder ook niet beoordelen hoe of wat, kan alleen wat met wat er geschreven wordt, de laatste tekenen die de motor gaf waren nog enkele seconden gelopen, daarna taal nog teken.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 29 Apr 2014, 20:31

Kwakzalver methode en prutsen?

Met je verkeerde been uit bed gestapt ofzo... weinig respect naar leden die zich al heel lang inzetten voor andermans problemen.

Als je op jouw manier gaat denken dan is de enige manier om een forum te mijden en rechtstreeks naar de dealer te gaan.
Overigens is bij elke monteur bekend dat remmenreiniger hetzelfde effect geeft als start pilot.
Een kiss of life mbt het elektronische gedeelte, geen leven betekend uitsluiten van mechanische problemen waardoor je helemaal niks uit elkaar hoeft te halen.

Je spreekt jezelf tegen, jij schrijft carburateur, filtertje, brandstofpompje.
Wat wil je daarmee zeggen, even een wijze blik erop werpen en dan hopen dat hij het doet?
Of wil je dat deze uit elkaar gehaald worden? dus je verwijt ons iemand die geen verstand heeft van zaken het simpele advies van remmenreiniger te gebruiken maar eerder schrijf je dat dezelfde persoon maar even de carburateur of nog leuker de brandstofpomp moet controleren.

Het gros van de motoren gaat juist stuk door dit soort domme acties, brandstofpomp uitelkaar halen is not done en al helemaal voor een leek.

Elkaar helpen is leuk maar wel graag het respect hoog houden, ook als je het niet eens bent.
gelukkig krijg ik vaak dank betuigingen of adviesaanvragen via de pm.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 30 Apr 2014, 06:37

Iedereen pakt zo een busje remmenreiniger uit de kast of dat het bij de huishoudelijke standaard dingen hoort.
Spuit hij als leek een beetje teveel of op een verkeert moment, is hij alleen zijn kuif en wenkbrauen maar kwijt als hij geluk heeft.

Als je echt geen verstand hebt van motoren en de brandstof leidingen niet kan doorspoelen en een schroefje onder een carburateur kan losdraaien, is het inderdaad beter om naar een monteur te gaan.
Laat je het ding goed in orde maken en ga je de komende zomer varen met plezier.
Je kan ook een sixpack remmenreiniger kopen, is makkelijk als steeds stilvalt op het water.

Maar ik onthoud mij van verdere adviezen, ander krijg ik misschien nog de schuld als zijn schuurtje afbrand.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

Berichtdoor Leonardk » 30 Apr 2014, 07:54

Beste Chaea,

Waar op de foto van het typeplaatje kunt u een T zien staan? Ik zie het namelijk niet. Ik heb op marktplaats en internet gezocht naar een vraagbaak/werkplaatshandboek maar weet nog niet precies op welk model ik moet zoeken.

Ik kom niet iedere dag bij de boot dus kan het waarschijnlijk van het weekend weer proberen. Ik weet niet of de bougies vonken maar lijkt mij niet als ze telkens na het starten nat zijn. Heb er 1 nieuwe bougie in gehad maar ook deze was na 1x starten nat.

Even een carberateur schoonmaken is voor mij als leek inderdaad niet zo handig. Ik wil ook niet iets loshalen waarvan ik geen verstand heb.

Het idee met het de remmenreiniger lijkt mij vrij eenvoudig, tenminste als u mij precies uit kan leggen waar je dat in de carberateur aanbrengt en in welke hoeveelheid ongeveer.

Bedankt voor de reacties!
Leonardk

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 30 Apr 2014, 09:48

Voor de T moet je heel goed kijken, deze zit onopvallend gestand in het typeplaatje.
Op jouw plaatje zie je onderaan staan;
yamaha motor co en nu moet je goed onder de Y van yamaha kijken en zie je vaag een T ;)

Ik denk zelf dat er iets mis is met het elektronische gedeelte en vaak bij de oudere motoren is het iets heel kleins zoals een doorgerotte bedrading, maar ozo frustrerend om te vinden.
Maar om simpel uit te sluiten dat er helemaal geen sprake is van ontsteking wordt er gebruikt gemaakt van start pilot, dit is vluchtig en licht onvlambaar.
Als er nog sprake is van enige ontsteking dan reageert je motor er op door even 1 seconde aan te slaan, ik denk dat jouw motor geen teken zal geven.
Tegenwoordig gebruiken veel monteurs remmenreiniger van de Action, geeft hetzelfde effect, je kan het voor meer doeleinden gebruiken en het is spotgoedkoop.
Je spuit gewoon achterin je carburateur een puf van een seconde en dan ga je de motor starten, bij jouw carburateur zit een zwart en rond kapje die met 2 schroeven vast zit, beste effect is om deze wel te verwijderen zodat je in de carburateur kan kijken.

Als er sprake is van vervuiling kan het nu gebeuren dat je motor gewoon aanslaat en blijft lopen op de benzine, dan is het zaak om de boel goed schoon te maken wat je het beste kan laten doen. Vooral de carburateur ultrasoon laten reinigen zal dan wonderen doen.
Doet de motor niks dan zul je de aanwezige bedrading moeten nalopen op breuken e/o kortsluitingen, bekijk ook de aansluiting op je stop/dodemansknop.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 30 Apr 2014, 09:56

broekie schreef:Iedereen pakt zo een busje remmenreiniger uit de kast of dat het bij de huishoudelijke standaard dingen hoort.
Spuit hij als leek een beetje teveel of op een verkeert moment, is hij alleen zijn kuif en wenkbrauen maar kwijt als hij geluk heeft.

Als je echt geen verstand hebt van motoren en de brandstof leidingen niet kan doorspoelen en een schroefje onder een carburateur kan losdraaien, is het inderdaad beter om naar een monteur te gaan.
Laat je het ding goed in orde maken en ga je de komende zomer varen met plezier.
Je kan ook een sixpack remmenreiniger kopen, is makkelijk als steeds stilvalt op het water.

Maar ik onthoud mij van verdere adviezen, ander krijg ik misschien nog de schuld als zijn schuurtje afbrand.

Beetje doemdenken Broekie, zullen we dan het gebruik van deodorant of poedermelk ook maar afraden, zijn ook licht onvlambaar.
En niemand geeft het advies om de motor alleen om remmenreiniger te laten lopen of het mee te nemen op het water, die suggestie wek je nu zelf en daar ga ik niet in mee. Je motor zal het namelijk niet fijn vinden om alleen op schrale gassen te lopen.
Ook het laten lopen van een buitenboordmotor in een schuurtje raadt ik ten stelligste af, vooral bij een 2 takt met al die rook ontwikkeling.
Dus gewoon buiten starten en het liefst op spoeloren, dan heb je altijd een perfect blusmiddel bij de hand.

En gewoon blijven adviseren, aanvullingen zijn vaak nuttig.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 30 Apr 2014, 10:18

Kijk nou gewoon of die bougies vonken.
Deze oude motoren hebben puntjes en die zijn vaak versleten omdat vernieuwen duur is en alleen een techneut kan ze vervangen.
Je hebt een poulietrekker nodig en enige kennis van opening en op tijd zetten.
Dus dit onderhoud wordt niet zo snel meer gedaan op oude motoren.
Zeker als iemand een advies kan geven of deze motor dit nog wel waard is.

Is er wel vonk dan zal de benzine de boosdoener kunnen zijn.
Als hij het aftapschroefje van de carburateur losdraait en in de bal knijpt, spoelt hij het systeem door.
Niet uit elkaar halen in eerste instantie.
Kijk wat er uitkomt. Zuivere benzine of water en rommel.
Dan zonder bougies en gas open een keer of 20 doortrekken zodat je alle eventuele vocht wegspoelt.
Bougies erin en starten.

Maar een vonk die je ziet kan ook dusdanig zwak zijn, dat hij er niet op start. Komt ook voor.
Dan moet je weer een vonkentester hebben.

Als Leonardk dit niet kan, moet je toch meer expertise gaan inroepen, er kan van alles mis zijn met deze motor uit 1979.
Hij kan ook best nog prima zijn en lukt het met deze eenvoudige handelingen hem weer aan de praat te krijgen.

Niet te serieus ingaan op mijn opmerkingen over remmenreiniger is goedbedoelde beeldspraak met een waarschuwing. Ik zou wel voorzichtig zijn hiermee.
Ik ken de staat van de motor en benzineslangen niet als je klapje terug krijgt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

Berichtdoor Pallieter » 30 Apr 2014, 12:44

Weliswaar geheel off topic, maar er is hier geen remmenreiniger nodig om de vlam in de pan te krijgen. :D
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter

ligplaats: Akkrum
info:

Berichtdoor broekie » 30 Apr 2014, 13:03

Dat gaat remmenreinigersvluchtig snel ja.

Zolang het van een vlam maar geen boem wordt als er door onwetendheid een busje remmenreiniger in een carburateur wordt leeggespoten.
Want dat stond op het forum: spuit remmenreiniger in je motor.
Beetje morsen en trekken maar aan dat startkoord. Zware 40 pk 2 cylinder 2-takt hapert nogal snel als je niet hard genoeg doortrekt en je krijgt een tikkie terug Jaap.

Zelf een paar keer met een mercruiser backfire gehad. Die hebben een injectiepomp (acceleratiepomp) op de carburateur.
Als je dan pompt, injecteer je steeds benzine. En die zijn kwistig met benzine.
Meter steekvlam eruit want de luchtfilter die ook vlamdover is, lag eraf.

Leuk youtube filmpje voor Leonardk, dus laat iemand het filmen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren