4 blads schroef 2:1 keerk. Resonantie of onbalans??

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 4 blads schroef 2:1 keerk. Resonantie of onbalans??

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jul 2026, 16:04

Met meer toeren gaat het vermogen omhoog, maar je heb gekozen voor een vermogen bij 2500 RPM en daar zit je nog steeds niet aan.
En dat motortje mag 3000 RPM lopen, dus wat is het probleem ?
Schroef is ook berekent voor 2500 RPM.
Als je het water uit gaat, vergeet niet je schroefraam op te meten, en maak er eens wat foto's van !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 10 Jul 2026, 20:43

Nu haalt ie zijn vermogen bij 2500 toeren niet helemaal natuurlijk of met veel moeite.
Ik ben ook zeker niet bang dat hij daar van stukgaat. Schroef kan nog wel verbeterd worden.
KarelST950

Berichtdoor KarelST950 » 10 Jul 2026, 20:53

Slecht nieuws/ goed nieuws. Van alles wat....
Update van vandaag:
Ik vrees dat mijn buitengland nogal uitgelopen is.
Het lijkt alsof de speling wel erg groot is momenteel.
Dit was eerst niet van het voorjaar toen alles nieuw erin ging. Minimale speling.
De boel was goed doorgesmeerd voordat hij weer ging varen.

Ik vrees met grote vrees dat dit niet meehelpt natuurlijk. Heb ik niet eerder kunnen vaststellen dan vandaag in de kraan.
En doordat de centa natuurlijk makkelijk meegeeft kan ik mij zomaar voorstellen dat de boel lekker gaat rondtollen met behulp van wat verstoorde aanstroming dankzij de skeg.

De resonantie is er nu nog steeds met de andere schroef.
Dat zegt wel wat.
Alleen omdat die oude schroef zo onrustig is onder water, moet je goed opletten om het te horen.

Nu heb ik er wel spijt van dat ik dat gland niet gelijk vervangen heb toen. Alleen was die zo het leek niet versleten. Niet nodig geacht om gelijk maar mee te pakken.
Het goede nieuws is misschien wel dat het niet perse aan de nieuwe 4 blads ligt.
Sterker nog, die 3 blads dat is een grote rammelbak nu we al heel lang gewend zijn aan de relatieve stilte van de nieuwe schroef.

Werk aan de winkel dus.
KarelST950

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jul 2026, 22:31

KarelST950 schreef:Ik ben ook zeker niet bang dat hij daar van stuk gaat. Schroef kan nog wel verbeterd worden.

Hoe kom je aan die stelling ? Zou nu eerst beginnen met de schroef aandrijf lijn te latem voldoen aan de daarvoor gestelde eisen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 10 Jul 2026, 23:05

Hij zal wat verlicht moeten worden. Duimpje minder spoed oid. Schroevenboer moet er nog maar een plasje over doen.
Alleen nu nog een zorg erbij.
KarelST950

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jul 2026, 09:02

KarelST950 schreef:Hij zal wat verlicht moeten worden. Duimpje minder spoed oid. Schroevenboer moet er nog maar een plasje over doen.

Nee, nee, nee, je hebt nog steeds geen enkele aanwijzing om iets aan de schroef te wijziggen.
Het blad oppervlak is goed, hoor je niet over schroef cavitatie problemen, je kan het toerental nog steeds omhoog krijgen dus geen overbelasting, en de herrie oorzaak heb je gevonden.
10% verschil voor een standaard regelateur, tussen belast en onbelast toerental is vokomen normaal. Het ziet er naar uit dat injouw geval het maximum toerental onbelast is ingesteld.
Waarom nu die schroef wijzigen ? ? ? Je blijft een eigenwijs vreemd manneke ! Als je Jooren dit laat lezen zal hij het zelfde denken maar niet zeggen.
Waar blijven de schroefraam maten ?
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 11 Jul 2026, 09:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 11 Jul 2026, 09:24

Beste Wolf, het ene moment zeg je : ik zou eens beginnen met nu de schroef aandrijflijn te laten voldoen aan de gestelde eisen, het andere moment zeg je weer dat ik niks aan de schroef moet doen. Wat bedoel je nou precies.
Wat moet ik dan wijzigen.? Behalve de schroef zelf. Het klopt dat ik eigenwijs ben, maar misschien dat onze frequenties elkaar nu versterken dat moeten we voorblijven.

De vermoedelijke oorzaak van de resonantie is denk wel het lager en hoogstwaarschijnlijk niet 4 blad combinatie. Dat is duidelijk...

Meerdere personen en jij ook hebben geroepen dat een motor wel zijn toerental (in dit geval de 2500) moet kunnen halen, temperaturen enzo, anders klopt de schroef niet. Ik kan nu het toerental met de 4 blad niet boven de 2450 krijgen. Misschien dat het zelfs dichter bij de 2400 zit dan bij de 2450. Dit is nadat ik de maximaalschroef opengedraid heb<< nog steeds!
Wat wil je dat ik verder wijzig. Ik kan niet zoveel wijzigen, behalve een aanpassing aan het schroefraam, dubbele centa koppeling of ander type flex koppeling of iets dergelijks.

Foto uploaden wil ik best doen, ik heb er duizenden inmiddels van de boot. Alleen weet nog niet hoe dat moet.
Schroefraam voldoet qua vrijslag van de schroef ruim aan de afbeelding die jij eerder liet zien.
De aanstroming van de kiel is niet ideaal, maar de schroef zit wel vrij ver van de kiel/skeg vandaan. 25 cm.
De kiel is bij het gland 8 cm breed.
KarelST950

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jul 2026, 09:42

De schroef is goed de aandrijfing deugt niets van !
Wordt er ook wel een beetje moe van , alles wat ik je heb proberen uit te leggen over "vrije ruimte schroefas" en e.d. snap je nog niets van, maar de schroef moet veranderd worden !
Foto's staat duidelijk omschreven op de startpagina van deze site !
Overal ruimte genoeg over, betekent dus er had een grotere onder gekunt, met minder spoed, of nog mooier lager toerental !
En zo blijven we maar langs elkaar heen lullen.
Moderator help !
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 11 Jul 2026, 09:46, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 11 Jul 2026, 09:46

Vrije ruimte schroefas, is nu 20 cm. Wil ik die langer maken, zal de motor naar voren moeten, kan niet, geen ruimte. Gland verder terug kan ook niet, kom je tegen het achterschot aan.
Als ik grote wijzigingen ga doen kan dat toch pas van de winter.
Voor nu leren leven met hoe het nu vaart.
KarelST950

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jul 2026, 09:53

KarelST950 schreef:Vrije ruimte schroefas, is nu 20 cm. Wil ik die langer maken, zal de motor naar voren moeten, kan niet, geen ruimte. Gland verder terug kan ook niet, kom je tegen het achterschot aan.
Als ik grote wijzigingen ga doen kan dat toch pas van de winter.
Voor nu leren leven met hoe het nu vaart.

Daar was ik al bang voor, als je de beweging van de motor op rubbers met de 30mm schroefas wilt kunnen volgen, kom ik op 420mm vrije ruimte !
Vandaar optie 2 de "boordenknoop".
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 11 Jul 2026, 09:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard