Enkele tips als je voor het eerst gaat varen.

algemene discussies

Re: Enkele tips als je voor het eerst gaat varen.

Berichtdoor Oeverloos » 16 Mei 2026, 19:26

Gas aan boord
Als de gasinstallatie geregeld gekeurd wordt, is er niets mis met gas aan boord. Voor je eigen gemoedsrust en de veiligheid aan boord en in de haven kun je een gasdrukregelaar met een manometer op de gasfles schroeven. Zet gaskraan open, check de waarde, gaskraan dicht, na een uurtje even kijken, staat de manometer nog keurig op dezelfde stand, dan heb je geen lek.
Daarnaast kun je ook de gaskraan open en dicht doen na gebruik. Meestal gebruik je propaan (grijze fles), omdat dat niet bevriest. De regelaar op de fles is 30 mbar of 50 mbar en hangt af van het kooktoestel. 30 mbar zie je het meest.
Het alternatief is koken op alcohol (Origo), diesel (Wallas), of elektrisch/inductie (generator of walstroom). Sommige mensen willen absoluut geen gas aan boord. Zij hebben een terecht punt, maar meestal is op een gebruikte boot al gas aanwezig. Ik vind zelf gas aan boord om te koken geen probleem bij een gekeurde installatie en een manometer bij de afsluiter op de fles. De oranje gas slang dient om de 5 jaar vervangen te worden. Er staat een datum op. Gasflessen kun je omwisselen of laten vullen bij een gasvulstation. Gasflessen hebben ook een vervaldatum. De gasdrukregelaar moet om de 10 jaar vervangen worden omdat het membraam kan uitdrogen.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Re: Enkele tips als je voor het eerst gaat varen.

Berichtdoor kajoe » 16 Mei 2026, 21:13

wij varen ons hele leven al op propaan buta mocht niet .te gevaarlijk bij hoge en heel lage temperaturen .
vroeger klungelde je maar wat rond op de binnenvaart maar toen kwam er orde en werd her vast gelegd in het binnenschepen besluit en werd het om de 2 jaar gekontroleerd door de scheepvaart inspectie dus heb ik het op mijn bootje ook weer zo aangelegd en wissel de slang van de fles naar de regelaar wanneer dat nodig is mochten ze dan is gaan zeuren hebben ze pech gehad .
gas is pas gevaarlijk als je er zelf een troep van maakt en met slangetjes gaat werken en klemmetjes een deugdelijk gas toestel hebt beveiligd ev geld dat ook voor als je een geiser zou hebben of ev een koel kast .
een dingetje wat wel heel gevaarlijk was ik loste eens op een tanker af . de matroos motordrijver had de gewoonte dat hij bij zijn vaste schipper als hij een kolega van de zelfde rederij wou inhalen of oplopen dat hij met een fles propaan tussen de motoren ging staan en bij de lucht inlaten dan de motoren wat propaan liet opsnuiven om zo wat harder te gaan levens gevaarlijk natuurlijk motoren waren deutzen direct omkeer baar 1100 pk perstuk tanker 1600 ton met de mogelijkheid om te slepen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat