Mijn eerste boot

Mijn eerste boot

Berichtdoor Dirica » 01 Feb 2026, 21:13

Dag allen,

Mijn naam is Kevin, 37 jaar oud en ik heb van het weekend, vrij onverwachts, mijn 1e boot gekocht. Een Gelderblom 680.
Deze ligt momenteel in de Crezee jachthaven in Lage Zwaluwe, NB.
De komende jaren zullen dus in het teken staan van ontdekken, leren & uiteraard genieten samen met de vrouw en onze 2 kinderen.

In mijn tienerjaren ging ik regelmatig een weekendje mee varen op het schip van mijn opa & oma (Curtevenne 1080). Wat een geweldige tijd was dat en het water heeft vanaf die momenten altijd al een bepaalde aantrekkingskracht op mij gehad. Na school ben ik voor 2 jaar in de binnenvaart beland en na een switch naar kantoor, nog regelmatig op & rond het water te vinden (vissen & varen met de rubberboot).
Na jaren vrijwel dagelijks kijken op o.a. facebook & MP naar (2e) hands boten, begon het steeds meer te kriebelen. Vorig jaar dan ook besloten mijn klein vaarbewijs te halen en alvast wat rond te kijken naar iets wat het beste bij ons zou passen. Maar wat...? Legio keus in ook nog eens diverse prijsklassen.

Afijn, afgelopen week kwam ik dus een advertentie tegen van een Gelderblom 680 die echt net geplaatst was. Het model, prijs (vraagprijs 2000 / 1400 uiteindelijk betaald), toilet/slaapplaats/koelkast/wasbak/9,9 ft yamaha BB motor/polyester sprak mij dusdanig aan dat ik wel moest gaan kijken, ook al was het plan er pas volgend jaar echt voor te gaan zitten. Doordat ik er zo snel bij was kon ik de boot als eerste bezichtigen in Lage Zwaluwe. Voor deze prijs weet je dat er het e.e.a. aan moet gebeuren en dat we er met die 2000 euro niet zouden zijn. Dit bleek ook zo bij de bezichtiging, namelijk; Buiskap stiknaden los en enkele scheurtjes in de ramen, 2 ramen met loslatende raamrubbers, boot kan een likje verf gebruiken en wat overall liefde kan zeker geen kwaad. In mijn optiek (als toch wel een leek op botengebied) geen verkeerd bootje voor zijn leeftijd & prijs, en zoals gezegd met wat liefde, tijd & geld weer iets acceptabels van te maken.
Nieuw toilet met vergruizer geplaats in 2025. Geen vocht/lekkages/schimmel in de boot en de motor liep als een zonnetje.

De boot staat momenteel aan wal, wat mij in de gelegenheid stelt alvast een begin te maken met de nodige werkzaamheden.
Zeilmakerij de Witte in Breda heb ik aangeschreven voor een revisie van de bootkap. Even afwachten wat hieruit komt.
Een pezentrekker is besteld zodat ik de 2 ramen van nieuwe raamrubbers kan voorzien.
Verder zit ik toch nog wel met behoorlijk wat vragen. Denk aan de huidige staat van de Anti-fouling (osmose? volgens mij niet) en dito aanpak, elekta/accu's en wat andere zaken.
Ik ben, al zeg ik het zelf, redelijk handig en ook zeker niet bang om dingen te proberen en gewoon te doen. Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen als men mij op weg kan helpen bij sommige vraagstukken die er zijn, maar er ook zeker nog gaan komen.

Ik zal even proberen wat foto's erbij te plaaten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met vriendelijke groet & een behouden vaart

Groeten,
Dirica

ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Gelderblom 680
9,9 PK Yamaha 4T FT

Re: Mijn eerste boot

Berichtdoor Oeverloos » 01 Feb 2026, 21:20

Welkom op het forum, Kevin.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 02 Feb 2026, 06:49

Welkom, leuk bennersbootje en voor de aanschafprijs incl motor een koopje.

Pezen trekken is een geduldig werkje maar verder prima te doen, advies om dit met zijn 2e te doen.
Osmose zie ik zo snel niet, het woord is ook enger dan de werkelijkheid, zou me daar geen zorgen over maken.

Mijn kaprevisie incl wassen en nieuwe ramen zat rond de 1200 euro.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Feb 2026, 08:39

Mooi schip en mooie locatie om te liggen / varen

Kappenmakers zijn er zat, wel allemaal druk en aan de prijs.

Pezen trekken stelt niks voor, het lastige is het raam in de rubbers stoppen maar met wat handigheid goed te doen. Ik heb het altijd alleen gedaan.

Eerst maar eens de kleine dingen aanpakken en dan in het voorjaar lekker varen en genieten.. dan kom je vanzelf dingetjes tegen die je aan zou willen pakken...

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor pascall » 04 Feb 2026, 05:05

Welkom Kevin.

Altijd mooi die overnaadse scheepjes, traditioneel Scandinavisch.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Dirica » 04 Feb 2026, 08:43

Bedankt allen.

Ik heb gisteren even ruim de tijd genomen om alles in en rondom de boot te bekijken om zo tot een plan van aanpak te komen voor het komende vaarseizoen en de seizoenen nadien.
Dit is eigenlijk ook het moment geweest waar de twijfel enigszins toesloeg, want waar doe ik nu goed aan? Wat ik hebben kunnen constateren;
- De boot is goed vochtig in de kajuit & kuip. Dit heeft te maken met de verwaarloosde bootkap en de raamrubbers die bij sommige ramen lekken op de aansluiting van de rubbers bij elkaar.
- Als gevolg van de vochtige ruimtes zijn er bepaalde stukken hout iets beschimmeld en simpelweg aan vervanging toe. Dit is in principe zo gedaan en valt mee.
- Algeheel schilderwerk & lakken van het hout in de kajuit & kuip (normaal onderhoud).
- De motor (YM 9,9 pk 4t FT, 1992) heeft volgens de vorige eigenaar in 2024 een beurt gehad. Hier is geen bon van en moet ik maar van uitgaan. De motor start wel gelijk en loopt netjes.
- Het onderwaterschip heeft meerdere lagen AF. Idealiter zou deze opnieuw in de primer & AF moeten worden gezet.
- Verlichting doet het momenteel niet alsmede het toilet. De dieptemeter en de waterpomp van de wasbak doen het wel als ik deze aanzet.
Moet ik me even in verdiepen maar zie ook nergens een aansluiting voor walstroom. Hoe worden de accu’s nu opgeladen? Hoort enkel de motor dit te doen of moet er geregeld een druppellader aan?

Aangezien dit mijn eerste boot is en deze aan wal staat, heb ik geen idee wat de boot überhaupt doet in het water. Wellicht komen er nog meer zaken aan het licht de komende tijd.
De boot gaat in ieder geval eind September 2026 weer aan wal. Dan ben ik wat wijzer geworden en wil ik het eea groter aanpakken die winter.
Om alles nu maar gelijk te repareren brengt een zeer grote kostenpost met zich mee, is dat dan op dit moment wel zo verstandig om te doen? Het is niet dat het geld er niet is. Ik wil echter voorkomen dat het een “nutteloze” of onverstandige investering is op dit moment.
Wij zijn in ieder geval van plan om de komende seizoenen met de boot te gaan varen om zo ervaring op te doen naar een ander type/grotere boot.
Onze “droom” is eigenlijk altijd al een mooie ruime Doerak geweest. Maar goed, dit voor later.

Op basis van bovenstaande is mijn idee als volgt (jullie advies/suggesties zijn meer dan welkom!);

- Prioriteit zijn de lekke raamrubbers vervangen en het plexiglas (heel dof) te polijsten. De raamrubbers die niet lekken vooralsnog laten zitten.
- Dan de bootkap: Revisie is bij nader inzien zonde geld. Beter is een geheel nieuwe kap wat een behoorlijke investering is op dit moment. Wat zouden jullie doen gezien mijn bovengenoemde verhaal?
Eventueel nog provisorisch maken en gewoon lekker varen dit seizoen met een verrotte kap is ook een mogelijkheid.
- Motor: ik zal zelf in ieder geval de olie verversen. Verder alles laten zoals het is en vanzelf kijken wat er gebeurt als deze van het voorjaar in het water ligt en vaart?
- Primer/Anti-fouling: het komende seizoen van April – September 2026 lekker varen in de huidige staat of toch alles nu al in de primer en nieuwe anti-fouling zetten.
- Prioriteit: Houten “rotte” delen vervangen in de kajuit. Dit is niet zo spannend en zal ik zoiezo doen.
Opnieuw lakken van alle houten delen gaat ook gebeuren de komende weken.

Ik zal de komende periode vast en zeker nog wel wat vragen hebben.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie input/advies.

Groeten,
Dirica

ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Gelderblom 680
9,9 PK Yamaha 4T FT

Terug naar Even voorstellen