Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Dec 2025, 14:43

Renegade schreef:Na een uitvergroting van de foto ,denk ik dat er op de bovenste 2 ,een testknop zit.
Normaal heben die een contrasterende kleur ,zodat die goed zichtbaar is.
Bij de linkse is die zichtbaar( lichtgrijs rechthoekig) ,bij de rechtse gaat die schuil achter de zwarte kabel.
Voorop gesteld , dat het natuurlijk testknoppen zijn.

Ergens anders in het ruim (tussen wal aansluiting en de inverter) zag ik ook zo'n "schakelaar" met test knop erop. Maar maakt niet uit wat het eigenlijk is, gaat de kliko in.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Wolf1 » 17 Dec 2025, 14:51

Renegade schreef:Dat zijn GEEN aardlekschakelaars, en kunnen dus ook niks doen.
Doodgewone groepenschakelaars op een DIN-rail,die ook bij je thuis in de meterkast zitten.
Wie dat zo aangelegd heeft , was denk ik levensmoe.

Denk dat jullie er beiden, het er een beetje naast doen !
Als ik er naar kijk, heb ik toch het vermoeden, dat de bovenste 2x 30mA combi aardlekschakelaars zijn, die allebei een groepje zekeringen voeden !
Budget-DIY schreef:Ergens anders in het ruim (tussen wal aansluiting en de inverter) zag ik ook zo'n "schakelaar" met test knop erop. Maar maakt niet uit wat het eigenlijk is, gaat de kliko in.

Je blijft een zeer vreemde verschijning, en lichtelijk gestoord die combi's is meer dan €100
Aardlekschakelaars zijn je persoonlijke beveiliging, zit dus niet in je Multi plus ! Maakt gewoon onderdeel uit van een aardsysteem.
Waar staat die kliko ?
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 17 Dec 2025, 16:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 17 Dec 2025, 16:21

Wolf1 schreef:Als ik er naar kijk, heb ik toch het vermoeden, dat de bovenste 2x 30mA combi aardlekschakelaars zijn, die allebei een groepje zekeringen voeden !

Het zou kunnen ,maar dan zit er zowiezo een testknop op.
Ik zie hier nergens een groepje zekeringen die vanuit de 230V wordt gevoed,behoudens de 12V zekeringen links.
Dat zijn groepschakelaars die naar vermoedelijk 5 groepen gingen/gaan.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 17 Dec 2025, 16:53

Renegade schreef:Het zou kunnen ,maar dan zit er zowiezo een testknop op.
Ik zie hier nergens een groepje zekeringen die vanuit de 230V wordt gevoed,behoudens de 12V zekeringen links.
Dat zijn groepschakelaars die naar vermoedelijk 5 groepen gingen/gaan.

De Clown geeft dat zelf aan !
De bovenste verbinding strip met de bruine en vuil blauwe draad zou dan van de omvormer moeten komen ?
de 2 groepjes daaronder zou dan 230V onderverdeling moeten zijn,
DC is een zwarte zekeringkast links boven !
1 test knopje zou achter de zwarte kabel kunnen zitten, het andere is slecht zichtbaar

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 17 Dec 2025, 18:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 17 Dec 2025, 18:06

In ieder geval is hij niet de creator van de spaghetti aan draden.
Eruit halen wat geen functie heeft.
Het bundeltje draad dat links uit de flexibele buis omhoog komt ,daar moet je afblijven. In ieder geval daar de schaar niet inzetten ,want dat zijn de draden van de motorbediening zoals contact en oliepeil etc.
Afblijven dus.
Dan de draden die naar het zekering stripje gaan.
Vermoedelijk komen die van schakelaars op het dashboard.
Alle draden merken met labels ,waarvoor ze dienen,zo wel voor zekering als erna.
Anders wordt het een zoekplaatje nadien.
En dat andere ,die 230V gebeuren ,als je daar niks mee doet ,of gaat doen ,verwijderen
Want zo het nu zit is ook niet veilig.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 21 Dec 2025, 10:21

Gisteren heb ik in m'n eentje de boot terug naar de haven gevaren. Dat was wel een dingetje, omdat de motor eerder kuren leek te hebben. Gok dat het een klein beetje water in de brandstofleiding (of een klein vuiltje) was. Er kwam ook redelijk wat geluid uit de stuur inrichting, zal daar een andere keer eens naar moeten kijken.

Eigenlijk hadden m'n vriendin en ik afgelopen maandag de boot al terug willen brengen. Dit ging toen niet door, ivm die motor problemen. En ivm geen boeg/heckschroef, was ik eigenlijk wel een 2e setje handen nodig om de boot in de box te krijgen. (haven is ook klein/krap) Maar omdat het vuurwerk/vandalisme seizoen er toch echt aan zit te komen, in m'n eentje. En gisteren was de dag met de laagste windsnelheid aldus 1 of andere Google weersvoorspelling resultaat. Ben de haven gewoon helemaal in gevaren, en de boot met 1 touwtje vast gezet aan de wal aldaar. Daarna het touw op de boeg verlengd, en dit touw tot aan m'n box getrokken. Bootje los, en heel langzaam de boot naar de box getrokken. En dat ging helemaal prima.

Kort filmpje van de enorm mistige vaartocht:

EDIT: Geen idee waarom die Youtube functie niet werkt. Hier is de link: https://www.youtube.com/watch?v=5Hmr20NeVac
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Budget-DIY » 21 Dec 2025, 10:35

In verband met ruimtegebrek in m'n garagebox, ga ik waarschijnlijk vandaag een begin maken met een frame voor m'n generator. De complete Diesel generator as-is, gaat namelijk niet passen. En door de beperkte ruimte onder de vloer, kan ik em ook niet zomaar gewoon op een al bestaand frame plaatsen. Motorblok is namelijk 45 cm hoog, en dat is ook precies de hoogte tussen het bestaande frame en de onderkant van de vloer. Heb nu een frame design voor ogen dat ik aan het huidige frame vast kan bouten, maar dat het motorblok zelf toch ~4 cm lager komt te staan. De brandstoftank gaat een klein issue worden. Ben er nog niet uit hoe ik die tijdelijk ga bevestigen of plaatsen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de generator wordt aangesloten op de dieseltank van de boot zelf. Maar ik heb nog geen idee hoe ik de fysieke connecties moet maken. Er lijken nu grotendeels metalen brandstofleidingen te zitten, en ik heb nog nooit een "flare tool" gebruikt. Misschien is een gewone brandstofslang wel beter en makkelijker, moet ik dus nog uitzoeken.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2025, 11:03

Budget-DIY schreef:In verband met ruimtegebrek in m'n garagebox, ga ik waarschijnlijk vandaag een begin maken met een frame voor m'n generator. De complete Diesel generator as-is, gaat namelijk niet passen. En door de beperkte ruimte onder de vloer, kan ik em ook niet zomaar gewoon op een al bestaand frame plaatsen. Motorblok is namelijk 45 cm hoog, en dat is ook precies de hoogte tussen het bestaande frame en de onderkant van de vloer. Heb nu een frame design voor ogen dat ik aan het huidige frame vast kan bouten, maar dat het motorblok zelf toch ~4 cm lager komt te staan. De brandstoftank gaat een klein issue worden. Ben er nog niet uit hoe ik die tijdelijk ga bevestigen of plaatsen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de generator wordt aangesloten op de dieseltank van de boot zelf. Maar ik heb nog geen idee hoe ik de fysieke connecties moet maken. Er lijken nu grotendeels metalen brandstofleidingen te zitten, en ik heb nog nooit een "flare tool" gebruikt. Misschien is een gewone brandstofslang wel beter en makkelijker, moet ik dus nog uitzoeken.

Hoe wordt deze gekoeld?

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Dec 2025, 11:12

Het flare systeem is al lang geleden achterhaald door de snijring, het rood koper door RVS.
Een T-stuk achter het voorfilter, met daarna, om de maximaal 50 cm een 10mm kunststof leidingbeugel], (moet vaak plaats voor worden gecreëerd).
Deze beugels geven dan de maatvoering voor je te buigen pijp.
Verbinding van het vast opgestelde motorfilter naar de opvoerpomp een 1 laags geperste brandstofslang (zonder ommanteling !)
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 21 Dec 2025, 11:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 21 Dec 2025, 11:17

En als er aan de motor gesleuteld moet worden? Zit die generator dan niet afschuwelijk in de weg? Of is die dan met een handomdraai opzij te zetten?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Projecten