Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor heuvels » 18 Sep 2025, 23:08

Als je toch genoeg ruimte hebt kun je beter nadenken over geluidsisolatie.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Budget-DIY » 18 Sep 2025, 23:19

heuvels schreef:Als je toch genoeg ruimte hebt kun je beter nadenken over geluidsisolatie.

Dat zal natuurlijk ook onderdeel worden. De huidige isolatie onder de vloer is niet meer in de beste staat. Maar ik wil ook kijken of ik gewone isolatie voor de warmte kan plaatsen. Wanneer ik de raam lekkages achterin heb opgelost, wil ik b.v. ook piepschuim onder het bed plaatsen.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Sep 2025, 08:04

Nou, nou. Een heel project. En leuk dat je alles zo uitgebreid beschrijft.
Even 2 opmerkingen:
1. Ik las dat je zelf je ramen wil vervangen. Ik weet niet welk glas je als basis wil gebruiken. Maar houdt er rekening mee dat glas in bootramen met een aluminium of kunststof frame gehard is. Naar mijn idee kan je dat niet verwerken omdat het glas uit elkaar spettert zodra je het aanraakt met bijv. een glassnijder.
2. Je wilt tempex (piepschuim) als isolatie gebruiken. Qua isolatie is daar niks mis mee. Werd in het verleden ook veelvuldig voor dit doel gebruikt. Maar in het geval van brand veroorzaakt dit blauwzuurgas. En daarvan is een uiterst kleine hoeveelheid al dodelijk. Dus realiseer je waar je aan begint. Er zijn tegenwoordig ook genoeg materialen die dit risico niet hebben.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2025, 08:49

Zeker de ramen die open kunnen niet van gewoon glas maken, 1x dichtgooien en ze zijn stuk. Plexiglas is dan meest voordelig alternatief.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 10:30

SimondeDanser schreef:Nou, nou. Een heel project. En leuk dat je alles zo uitgebreid beschrijft.
Even 2 opmerkingen:
1. Ik las dat je zelf je ramen wil vervangen. Ik weet niet welk glas je als basis wil gebruiken. Maar houdt er rekening mee dat glas in bootramen met een aluminium of kunststof frame gehard is. Naar mijn idee kan je dat niet verwerken omdat het glas uit elkaar spettert zodra je het aanraakt met bijv. een glassnijder.

De ramen die ik ga maken, krijgen een standaard aluminium frame. Hier ga ik gewoon niet gehard glas voor gebruiken. Dus geen gehard of veiligheids glas. Er zitten momenteel 7 lelijke plexiglas ramen in. (en 2 vol met metaal wegens flexen) Het weer zit erin, zit vol met kleine krasjes en bij sommige stukjes heeft een vorige eigenaar er zelfs met verf op zitten knoeien. Ik ben mij er van bewust dat dit niet het ideale glas is. En dat ik ook het risico loop dat het glas op een dag spontaan scheurt. Ik maak me echter niet druk om eventuele grote glas scherven die kunnen gaan prikken, zoals bij auto's: die hoge snelheden ga ik niet halen. Ben niet van plan om met de boot op zee te gaan, en uitvaren met slecht/ruig weer, zie ik niet zitten. Prijs technisch gezien, is gratis glas verzamelen en het glas zelf op maat maken, het beste. Er komt tenminste geen weer in, en het krast ook niet direct wanneer je hem schoon maakt. Wanneer het glas onverhoopt toch relatief snel kapot gaat: vervangen kost me alleen maar tijd en een beetje kit.

SimondeDanser schreef:2. Je wilt tempex (piepschuim) als isolatie gebruiken. Qua isolatie is daar niks mis mee. Werd in het verleden ook veelvuldig voor dit doel gebruikt. Maar in het geval van brand veroorzaakt dit blauwzuurgas. En daarvan is een uiterst kleine hoeveelheid al dodelijk. Dus realiseer je waar je aan begint. Er zijn tegenwoordig ook genoeg materialen die dit risico niet hebben.

Piepschuim is inderdaad een brandgevaar, waar flink giftige dampen van af komen. Maar het is ook al decenia lang gebruikt als isolatie. Hoeveel oudere caravans/campers er ook wel niet vol mee zitten... (ook vaak onder woningen met een betonnen vloer, maar daar zit amper brandgevaar in ivm het beton) Vanuit kostprijs gezien, is piepschuim een erg aantrekkelijke optie. Maar ik heb gewoon ook liever piepschuim dan materiaal zoals rockwool en dergelijke. Ben bang dat wanneer daar water (of hoge luchtvochtigheid) in komt, ik het nooit meer droog krijg. En dan uiteindelijk roest. Pur schuim zou misschien ook een alternatief voor isolatie kunnen zijn, maar hier heb ik me niet in verdiept. Wanneer ik de boot van binnen opnieuw zou willen schilderen, zou ik al dit schuim eruit moeten bikken. En dat werk wil ik me op nog hogere leeftijd gewoon niet op de nek halen.

Zoals je ziet met bijvoorbeeld het glas: geen geld, wel tijd. En (helaas) ben ik genoodzaakt om bepaalde dingen op een niet ideale manier te doen.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2025, 10:48

Wat is een flex?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2025, 10:57

Amersfow schreef:Wat is een flex?

Gereedschap, dat jij niet gebruikt !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Sep 2025, 11:29

Amersfow schreef:Wat is een flex?

Dat is een ander woord voor haakse slijper.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2025, 11:32

Ik vroeg het aan de TS. Er zijn minstens 6 definities van flex. Maar laat maar :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2025, 11:48

Amersfow schreef:Ik vro1g het aan de TS. Er zijn minstens 6 definities van flex. Maar laat maar :D

Had je hem, beter een PBtje kunnen sturen, ik ben niet nieuwsgierig naar de 6 definities !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten