Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor Renegade » 15 Sep 2025, 14:53

pascall schreef:Bij het monteren van de schroefas in de klembus van de Aquadrive koppeling dienen de bouten worden aangedraaid volgens een vastgesteld patroon op moment, eerste maal 10 Nm, tweede maal 40 Nm, derde maal 66 Nm.
In de beschrijving staat 3-5 maal herhalen, wordt hier bedoelt dat je het aanhaalmoment bereikt hebt deze nog 3 tot 5x over het aanhaalmoment moet aantrekken?
Vind het een beetje vreemd, aanhaalmoment bereikt is bereikt lijkt mij.

Ik denk niet dat je het na die 3 keer nog direct vaker moet na trekken,maar over een x aantal uren varen.
Een soort van hetzelfde zoals bij een truckwiel.
Daar trek je de wielbouten ook niet 5 keer achter elkaar na,maar ook pas de eerste keer na bv 100 km.
Ik denk dat je het zo moet zien,omdat iedere boutverbinding in e.d. configuratie zich moet zetten.
Masr het is nooit te vaak ,maar wel te weinig.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter jansen » 15 Sep 2025, 15:00

ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt.

doordat je iets ronds aantrekt ga je het altijd een beetje scheef vast trekken. de procedure moet je dus 3 a 5 maal herhalen met hetzelfde moment om je er zeker van te stellen dat alles goed vast zit. uiteraard is een controle moment na X aantal uren ook altijd aan te raden.
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Binnenkort nieuw project starten.... wij hebben weer wat op de hals gehaald!

Berichtdoor pascall » 15 Sep 2025, 15:03

Oké, jammer dat ze dan het moment in uren er niet bij zetten, dan was het duidelijk geweest.
Bedankt voor het meedenken.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 15 Sep 2025, 15:06

peter jansen schreef:ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt.

doordat je iets ronds aantrekt ga je het altijd een beetje scheef vast trekken. de procedure moet je dus 3 a 5 maal herhalen met hetzelfde moment om je er zeker van te stellen dat alles goed vast zit. uiteraard is een controle moment na X aantal uren ook altijd aan te raden.

Oké, ik snap hem, bedankt!!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 15 Sep 2025, 15:15

pascall schreef:Oké, jammer dat ze dan het moment in uren er niet bij zetten, dan was het duidelijk geweest.
Bedankt voor het meedenken

Beetje op gevoel doen denk ik.
En wat ook belangrijk is bij bouten , "koud natrekken" .

Ik heb een goedkopere Mannesmann momentsleutel in mijn kist zitten.
Daarmee controleer ik regelmatig bouten van draaiende delen.
Na gebruik het ding weer ontspannen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Sep 2025, 16:39

pascall schreef:Nieuwe Aquadrive koppeling is nog een dingetje, deze heeft de klembus, waar de schroefas aan het stuwdruklager zit, in het stuwdruklager zitten terwijl bij de oude versie deze er achter zit gebouwd.

Kan ik een vertaling bij deze zin krijgen ?
De manier van de bouten correct onder de zelfde spanning te brengen, is volledig achterhaald.
Op deze manier speelt de wrijving van de draad een veel te grote rol, waardoor gelijke spanning onmogelijk wordt !
Om deze reden zijn we lang geleden tot het volgende gekomen, eerst alles vastzetten met een moment sleutel op b.v. 2kg/m,
hiermee zit alles speling vrij op zijn plaats. daarna gaan we in fases in gelijkmatig hoekverdraaiing de bout onder de juiste spanning brengen.
De leverancier hoort de begin spanning en de hoekverdraaiing op te geven,
als dat niet werkt dan weet de bouten leverancier het wel !
Pascal, begrijp mede door je ervaring, je beslissing in de uitlaat constructie, maar blijf er bij, dat 2 parallelle vloeistof wegen, waarbij de hoeveelheid een kritische rol speelt, is vragen, om problemen !
De coma's waren gratis.
En ja, door gebruik te maken van de verdampingswarmte heb je maar weinig water nodig om je uitlaat gas te koelen, maar verandert er iets. dan zit je ook gelijk in de problemen, en daarom niet mijn keuze.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 15 Sep 2025, 18:19

heuvels schreef:En druppeltje loctite kan ook geen kwaad weet ik uit ervaring..

Zou ik niet doen (tenzij voorgeschreven) want dan kan je de bouten nooit meer natrekken.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 15 Sep 2025, 19:23

Kan ik een vertaling bij deze zin krijgen ?
De manier van de bouten correct onder de zelfde spanning te brengen, is volledig achterhaald.
Op deze manier speelt de wrijving van de draad een veel te grote rol, waardoor gelijke spanning onmogelijk wordt !
Om deze reden zijn we lang geleden tot het volgende gekomen, eerst alles vastzetten met een moment sleutel op b.v. 2kg/m,
hiermee zit alles speling vrij op zijn plaats. daarna gaan we in fases in gelijkmatig hoekverdraaiing de bout onder de juiste spanning brengen.
De leverancier hoort de begin spanning en de hoekverdraaiing op te geven,
als dat niet werkt dan weet de bouten leverancier het wel !
Pascal, begrijp mede door je ervaring, je beslissing in de uitlaat constructie, maar blijf er bij, dat 2 parallelle vloeistof wegen, waarbij de hoeveelheid een kritische rol speelt, is vragen, om problemen !
De coma's waren gratis.
En ja, door gebruik te maken van de verdampingswarmte heb je maar weinig water nodig om je uitlaat gas te koelen, maar verandert er iets. dan zit je ook gelijk in de problemen, en daarom niet mijn keuze.

Hoi Wolf1, hier de plaatjes van de oude en nieuwe versie;

Afbeelding

Afbeelding

Vandaar 20 cm korter.

Wat de uitvoering van het uitlaatsysteem betreft, ik zie problemen in zeegang in de vorm van terugslag in het waterlock en een extra doorvoer onderwater is iets wat ik liever voorkom, maar ik sluit niets uit.
Problemen dat er iets zou veranderen kan ik mij niet zo gauw voorstellen, immers is er voor het koelen haast niets nodig.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Sep 2025, 20:09

Pascal, zal hier wel te weinig hersens voor hebben, die water uitlaat in de midden zou ideaal zijn maar wat gebeurt er dan bij heftig stampend schip ?
Wat gaat er dan niet goed ? Een fractie van een seconde te hoge back Presser ?
Je schroefas snap ik ook al niet, je hebt nu een as nodig met een conisch voor een flens ?
Waarom niet weer een druklager met klembus, niet mijn keus, maar jij vaart er al jaren mee.
Als je me te lastig vind, stop ik acuut, mijn boot zit anders in elkaar !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Sep 2025, 20:15

Pascall, kun je niet het oude stuwdruklager hergebruiken en alleen het homokinetische deel vervangen? Bij mij zijn dat losse componenten, neem aan dat het stuwdruklager meer uren meekan. Ff de schroefas verlengen of vervangen is geen klein bier.

Of de HDL versie of Classic version gebruiken? https://www.aquadriveusa.com/models/

(ik zie dat ik de "nieuwe" versie heb, ingebouwd in 2003, dus dat type gaat al even mee ;-) ) Phyton heeft jou "oude model". Wellicht is dat net zo goed als Aquadrive inmiddels. Een homokineet is, lijkt me, een commodity.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten