Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Calidris » 09 Aug 2025, 12:42

Pcies.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 18 Jul 2025, 08:15
Woonplaats: Nijedinges
ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2025, 14:03

Hier zo'n jachtje, vaart bijna middenop, ziet niks. Moet gewoon naar SB https://photos.app.goo.gl/rZVJbboDyKEGodtA7


Een vrachtschip dat moet uitwijken is andere koek dan zo'n jachtje, als het een beetje tegenzit moet die sb-sb gaan varen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2670
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2025, 14:27

Renegade schreef: kan stukken vriendelijker.

Natuurlijk kan dat, je moest eens weten hoe lief mijn vrouw me vindt !
Maar sorry van het lezen van een verslag like dit wordt ik bepaald niet vrolijk.
Ik ben op het ogenblik ook 1 van die jachie mensen, die probeert netjes te varen, en als ik dan lees dat ik het verwijt krijg,

Amersfow schreef: En verkeerde wal varen (blauw bord) wordt bijna nooit gezien; dan blijft het jachtje stug SB varen.

Ja, dat kan, en enig idee waarom ?
Ik wordt opgelopen door een groot schip op de Rijn, dan zit er minimaal 10km snelheidsverschil tussen mij en het schip achter me.
Op dit moment trekt mijn tegenligger een blauw bord, help waar moet ik heen ? Naar BB. dan moet ik echt helemaal naar de andere oever m'n oploper komt dan aan SB voorbij, als hij nog vergenoeg weg is, is dat een optie.
Maar nu zie ik op mijn kaart dat de 2m diepte lijn 10 tallen meters uit de SB kant is, wat zal ik het mezelf moeilijk maken en risico nemen om naar de overkant te gaan, terwijl ik 10 tallen meters heb, waar ze beiden niet kunnen varen ? Ja, je heb dus gelijk het jachie blijft gewoon aan SB !
Misschien ook nog wel even leuk voor de dooie bomen schipper, we hebben in het BPR een artikel 9.04 kleinschip met daaraan vast, bijlage 15
Jachie SB-wal verplichting !
En zo zit het hele verhaal vol met onjuistheden, van je lang zal ze leven, krijg je geen 600Pk uit 70 L/uur.
Het niet gewaardeerd worden van Marifoon en AIS op jachten, de grootste kolder ! z'n scherm wordt te vol, hij ziet ze liever niet, en dan ?
Hij een fijne dag, maar ik word er bepaalt niet (zoals je reeds gelezen hebt) vrolijk van ! ! !
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2730
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2025, 15:21

Ach arme zielige man, maar bedankt voor je mooie aanvulling hoor. Je bent er gelukkig nog :D
Goed van je hoor dat je steeds verteld hoe lief iedereen je vind. Ik kan dat niet echt uit je gemopper afleiden. Blijf het vooral zeggen. Wellicht gaan we het ooit geloven.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2670
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor pascall » 09 Aug 2025, 15:42

Goed verwoord Amersfow, en inderdaad zo word vaak tegen de jachten aangekeken.
Maar de zogenaamde beroepsvaart mogen ook weleens naar zich zelf kijken!
Er zijn wateren in nederland waar je verplicht bent als pleziervaart de stuurboord wal te houden, ook bij het tonen van een blauw bord, vele beroepsvaarders weten dat zelfs niet!
Ik ben schadecoördinator geweest in rayon Zeeland van 2007 tot 2023, je wil niet weten wat er stuk wordt gevaren door onkunde door de zogenaamde beroepsvaart!
Daar gaat echt geen dag voorbij of het is prijs!
Inmiddels lopen er diverse onderzoeken naar waar dit vandaan komt want het loopt de spuigaten uit.
Dus verbeter de wereld en begin bij je zelf!
Maar verder natuurlijk leuk om zo'n reisje mee te mogen maken, je wordt er altijd wijzer van.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2506
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 14:00
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2025, 15:54

Ja inderdaad, ik zei ook dat masten naar beneden halen niet zo eenvoudig is als hij denkt. Hij was ook brugwachter geweest en kreeg wel verzoeken van een schakel of valk ofzo, die kunnen best wel makkelijk de mast naar beneden halen. Hij zat op de brug in Kampen (met die gouden wielen), en als die open moet is het best een verstoring in het verkeer. En hij noemde nog meer plaatsen, bij Joure, die ook continue moet openen. Dan is blokopening beter.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2670
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Aug 2025, 16:19

Wat zou de wereld saai en kleurloos zijn zonder mensen als Wolf, geweldig gelachen weer

Neemt niet weg dat het top is dat je een leuke dag hebt gehad, en zoals ik eerder al zei, het is goed om ook een keer de andere kant te zien.

Overigens zijn er ook veel mensen die op de binnenvaart varen en ook actief zijn in de pleziervaart.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 18:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Renegade » 09 Aug 2025, 16:20

Wolf1 schreef:Natuurlijk kan dat, je moest eens weten hoe lief mijn vrouw me vindt !

Geloof ik direct ,want anders had ze allang de eerste TGV genomen naar huis denk ik. :lol:

Ja, je heb dus gelijk het jachie blijft gewoon aan SB !
Misschien ook nog wel even leuk voor de dooie bomen schipper, we hebben in het BPR een artikel 9.04 kleinschip met daaraan vast, bijlage 15
Jachie SB-wal verplichting !

Dit is natuurlijk wel een dingetje ,dat behoord zo'n schipper gewoon te weten.
Terug de schoolbanken in ,en je vaarpatent nog eens overdoen is beter voor zo'n schipper.
Het niet gewaardeerd worden van Marifoon en AIS op jachten, de grootste kolder ! z'n scherm wordt te vol, hij ziet ze liever niet, en dan ?

Prietpraat.
Ja ,hij heeft liever het alleen om gebruik te mogen maken van vaarwegen.
Ik zie wel wa overeenkomsten tussen die schippper en mij.
Ik had ook liever gehad dat er alleen wegen waren ,of bloktijden waarin het luxe wagen verkeer gebruik mocht maken van snelwegen ,want dat zijn de grootste veroorzakers van files ,waarin ik dan met 50+ ton ook mocht stilstaan of langzaam mocht vooruitkruipen op de weg.
Maar helaas is dat wensdenken,en geen realiteit.

Ik constateer dat heel veel kinnesinne in de beroepsvaart voortkomt uit te lage vrachtprijzen .
De eene heeft nog een grotere schuit dan de andere.
Die kan dan meer meenemen,voor een iets lagere tonnen- of kuubprijs.
Ze helpen ze elkaars handel naar de Filistijnen.
Of het nu vaart ,of dat er wielen onder zitten, het maakt geen hol uit zolang het geen specialisch vervoer betreft.
De tanksector gedijt beter denk ik,was bij ons ook al zo.
Een vracht autoruiten vloeistof verdeelt over 24 IBC's in een tautliner , bracht veel minder op dan 24000 liter vervoerd met een tankwagen.
Ik bracht het destijds naar Moerdijk ,en zij staken het later(per ongeluk) in de hens. :mrgreen: :mrgreen:
Renegade
 
Berichten: 679
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2025, 16:32

@blacktoppie, inderdaad, die schipper is altijd getrokken door het water. Hij heeft ook een klein sloepje (waar die gewoon het ketelmeer en IJsselmeer mee op gaat (zijn kennissen krijgen het dan spaans benauwd ;-) ). En in de vakantie huurt die een jacht of gaat in een hotel langs de Rijn zitten.

Er was vorige week in het nieuws dat het niet goed ging in de binnenvaart, maar die schipper kon dat niet plaatsen. Ze verdienen goed hun brood en zelfs zoveel dat ze een deel ervan kunnen beleggen...

Hij vond schepen alles en huizen maar niks. Wat is dat nu voor een object, waar zomaar een dak vanaf kan waaien, of een balkon van kan afbreken. En het levert niks op. Met een schip heb je gelijk een woning en verdiensten. Hij heeft vele neefjes en kinderen geholpen met leningen voor schepen (en tandenknarsend ook huizen ;-) ) (alsof een boot niet kapot kan).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2670
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Renegade » 09 Aug 2025, 16:39

Amersfow schreef:Ja inderdaad, ik zei ook dat masten naar beneden halen niet zo eenvoudig is als hij denkt.


Een week of 3 a 4 terug was ik bij Aduard bij de nieuwe brug.
Komen er 2 jachten uit de richting van Groningen aan met daarachter een geladen schip.
De jachten waren dat schip al voorbij gelopen denk ik.
Konden beiden niet onder de brug door, 4,5 meter doorvaarthoogte was te weinig voor die jachten.
Ik schat dat ze een meter of 12 lang waren.
De ene had een stuurhut ,daarboven op een flightdeck ,met daarboven nog een targa beugel waarop 2 antennes prijkten.
De andere niet veel minder ,al had die geen fligtdeck ,maar wel eeen joekel van een antenne.
De brugwachter wachte netjes op de vrachtboten zodat alles er in 1 keer doorheen kon.
Dat waren de jachtenschippers maar min naar de zin.
Eentje lette niet op,en moest uitwijken ,want die lag constant rondjes te draaien voor de brug.
Die had er geen rekening mee gehouden dat er vanaf Zuidhorn ook eentje aan kwam ,die leeg was.
Het liep al met al weer goed af , maar voor hetzelfde geld had die dwars voor het lege schip gezeten.
Renegade
 
Berichten: 679
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 09:46
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast