Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Amersfow » 08 Aug 2025, 20:19

Weet niet of er nog veel families aan boord wonen. Meeste hebben een huis aan de wal.

Geweldige dag gehad. Zo eens wat takeaways, antwoorden op niet gestelde vragen:

- Hoogte is een dingetje, hij kon de bovenbouw van de stuurhut alleen laten zakken, een heel gedoe, dan kijkt die door het dakluik. In de regen is dat helemaal niks. Ze willen een grotere stuurhut, kosten 400 kEur; van alles moet omgebouwd worden. Liefst 1 dat je ook nog binnendoor naar de roef kunt. Soms moeten ze 1000 ton ballast water laden om maar onder een brug door te kunnen.
- een beunschip heeft een kleiner laadruim, die kan opgezogen zand verwerken. Ze laden dan zeg 1600 ton, waarvan 400 ton water. Als ze dan gaan lossen is er 1200 ton over. Daarom zie je soms van die zandschepen die bijna onder water varen.
- auto aan boord komt heel precies. Hoe de takels bevestigen, gaat die zwaaien?
- prijzen fluctueren enorm. Vaak afhankelijk van de diepte, hoe diep kun je nog varen.
- je kunt lang niet dicht langs de boeien varen, daar is het vaak te ondiep. En ook afhankelijk van de waterstand. Hij heeft op zijn map lijnen waar hij binnen moet blijven.
- AIS is een hele verbetering, dat werkt op GPS. Radar heb je soms ook nodig, maar die moet voor op het schip, anders heb je veel te veel reflectie. En een radar werkt alleen op echo. Een dijk/dam/brug houd alles erachter tegen. Ook bruggen geven mega reflectie. Eigenlijk moet je de digitale kaart met AIS en een radar overlay hebben.
- dat jachtjes AIS en marifoon hebben, wordt niet zo gewaardeerd. Zeker dat gebabbel van jachtjes (nou Bep, ik ben bijna bij de sluis nu), zelfs op kanaal 10! En alle jachtjes ook een AIS, douwt het scherm aardig vol.
- in-ship communicatie gaat met een headsetje dat gewoon alles doorgeeft, meestal niet meer via de daartoe bestemde marifoonkanalen. Dan mis je ook 1 marifoon; 1 staat altijd op kanaal 10, 1 op 20 of het blokkanaal. Ik kon 'm nogal eens betrappen dat de 2e marifoon niet op het juiste kanaal stond, je mist snel zo'n bord. Dat zou een marifoon eigenlijk automatisch moeten doen.
- Hij had een spudpaal, op zich heel handig, maar weer een extra risico. 1x was die uit zichzelf gezakt. En soms zuigt die zich vast in de modder. Nu heeft hij 1 van de 9(!!) CCTV's op de ketting van de spudpaal.
- jachtjes lijken nergens op te letten. Blijven stug recht voor 'm varen. En verkeerde wal varen (blauw bord) wordt bijna nooit gezien; dan blijft het jachtje stug SB varen.
- de "stokken" (zeilboten) zijn hinderlijk. Zij moeten bv in de beroepssluis in het volkerak, en voor hen gaat dan bij elke schutting gewoon de weg even dicht. Waarom halen ze niet ff de mast naar beneden.
- je ziet het schip geheel deinzen/golven, is blijkbaar heel flexibel.
- je moet een achteranker stand-by hebben. Als je voor stroom vaart en krijgt problemen dan lig je zo dwars op het water. En als het dan eb wordt, gaat het fout, er zijn er al met vracht diversen gebroken.
- zo'n automaat is geweldig varen. Je moet wel beheerst het aantal gr per minuut wijzigen. Anders gooit de automaat gewoon het roer even helemaal dwars. Op jachtjes werkt het ws niet.
- op zijn kaart heeft hij de gestuurde koers en de ware koers. Daar zit een heel stuk tussen; bv door de wind wordt een schip opzij gezet. We zagen met heading 202, dat de grondkoers 209 was.
- hij let wel degelijk op het getij. Zeker op de forse stroming wacht die liever een paar uur dan dan die tegen de stroom op moet.
- naast hoogteverschil doet ook massa / zwaartekracht er toe. Een 2000 tonner moet de Rijn op, ook die 2000 ton omhoog brengen. Een 250 tonner heeft daar relatief veel minder hinder van.
- Duitsland heeft de Rijnpatent verplichting op moeten geven (muv nog enkele stukken). Je kunt nu tot Koblenz zonder Rijnpatent varen.
- Dat je op een 55m schip nog alleen mag varen vond hij waanzin. Zijn vader deed dat nog, maar eigenlijk onverantwoord. Tot 86 meter en daarna tot 110 m gelden andere regels.
- hij had geen tachograaf; met een schriftje kan het ook, enige nadeel is dat je dan niet voor 6am en na 10pm mag varen.
- zijn belangrijkste indicator was het brandstofverbruik. Rond de 22 ltr per uur per motor. RPM kijkt die niet naar. Bij ruimte en diep water trekt die m eens in de paar weken even helemaal naar de 1800 RPM, dan krijg je een giga zwarte pluim. En het verbruik gaat naar 70ltr/h per motor.
- je hebt wel mooi 9 schermen met camerabeelden, maar de tijd dat ik voer, heb ik er weinig naar kunnen kijken. Te druk met alle kanten op kijken en sturen.
- je kunt er een heel goede boterham mee verdienen. Wat een prijzen. Maarja, hij vervoert in 1 x de vracht van 50 vrachtwagens.
- mijn ezelsbrug voor de grondkoers te berekenen (Komt de Man van Werkendam de boot stuurt goed) vond die zwak. Schippers uit Werkendam hebben een slechte reputatie.
- hele stukken van de Rijn zijn gekanaliseerd, daar ga je via sluizen en stilstaand water. De stroming volgt een andere weg.
- dingen worden "geritseld" door de centrales en schepen via de marifoon. Jachtjes die geen marifoon uitluisteren hebben dan geen idee wat er allemaal gebeurt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2670
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor BertB » 08 Aug 2025, 20:37

Amersfow schreef:Weet niet of er nog veel families aan boord wonen. Meeste hebben een huis aan de wal.

Geweldige dag gehad. Zo eens wat takeaways, antwoorden op niet gestelde vragen:

Erg interessant een leerzaam om te lezen dit ^!
BertB
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 11 Aug 2024, 18:21
ligplaats: Strijen
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Amersfow » 08 Aug 2025, 20:58

Bedankt! Rond 8 uur opgestapt in Wesel, rond 19 uur afgestapt in 's-Gravendeel.

Oja, ook wel aardig, zoals jachtjes beroepsvaart snel op zich af zien komen (als ze tenminste opletten), moet hij op bv Westerschelde enorm attent zijn op zeeschepen. Die komen met 38 km/h aan! En geven enorme golven. We hebben ook een paar coasters gezien, die helemaal doorvaren naar Duitsland (vroeger was dat overslag in Rotterdam). Die liggen leeg al 2m diep, trekken ook enorme golven.
Laatst gewijzigd door Amersfow op 08 Aug 2025, 21:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2670
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Renegade » 08 Aug 2025, 21:00

Amersfow schreef:Geweldige dag gehad.

Mooi verslag.
Was eindpunt voor jou ook vluchthaven "de Wacht" ?
- hij had geen tachograaf; met een schriftje kan het ook, enige nadeel is dat je dan niet voor 6am en na 10pm mag varen.

Heeft ook voordelen ,alles staat dan niet geregistreerd.
Heb je die wel ,dan volgt gelijk registratie zodra de schroefas begint te draaien.
Renegade
 
Berichten: 679
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Amersfow » 08 Aug 2025, 21:09

Ja inderdaad, De Wacht. Die is gratis ;-) In de stadshaven heeft die daartegenover gratis stroom en water, maar wel havengeld.

Ik zag ook dat die een remband op de schroefas heeft. Als hij voor anker ligt kan anders de schroef gaan draaien en dan is de KK niet gesmeerd.

Zag trouwens dat het hele spul redelijk gefixeerd is, maar dat er toch rubber in de steunen onder de KK en motor zitten. Dus die houden trillingen tegen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2670
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2025, 00:18

Amersfow schreef:Geweldige dag gehad. Zo eens wat takeaways, antwoorden op niet gestelde vragen:
hoogteverschil doet ook massa / zwaartekracht er toe.
Een 2000 tonner moet de Rijn op, ook die 2000 ton omhoog brengen.
Een 250 tonner heeft daar relatief veel minder hinder van.

Een klets verhaal wat bijna op elke zin een correctie vraagt, ben blij andere schippers te kennen, die wel instaat zijn professioneel met pleziervaart om kunnen gaan!
Alle pleziervaart in de Volkerak gaat door de jachten sluis, behalve jachten die een brug opening nodig hebben, bij deze schepen is een kraan nodig om de mast te verwijderen, bijzonder geweldig kundig verslag.
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2730
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2025, 06:17

Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2670
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Calidris » 09 Aug 2025, 08:48

Mooie verslagen Amersfow!
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 18 Jul 2025, 08:15
Woonplaats: Nijedinges
ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Calidris » 09 Aug 2025, 08:48

Sorry, Foutje in de mobiele verbinding vanaf Borkum.
Laatst gewijzigd door Calidris op 09 Aug 2025, 12:43, in totaal 2 keer gewijzigd.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 18 Jul 2025, 08:15
Woonplaats: Nijedinges
ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Re: Meevaren op vrachtschip van Wesel naar Haaften

Berichtdoor Renegade » 09 Aug 2025, 10:50

Wolf1 schreef:,............... bijzonder geweldig ,........
Wolf1[/size][/i][/color]

Ik vind je reactie wel "bijzonder geweldig" negatief.

Amersfow heeft een leuk uitje gehad door met een professioneel iemand een vaartocht mee te maken van Wesel naar de Wacht.
Hij heeft daar vele indrukken van opgedaan ,en veel info verkregen van degene waarmee hij mee was.
Dat heeft hij hier verwoord.
Dat e.e.a niet in overeenstemming is met jou standard ,is duidelijk.
Maar dat geeft jou het recht niet om alles naar je eigen normen aan te gaan passen.
Om eerlijk te zijn. Ik vind het onbeschoft wat je doet .
Afblijven Jan , laat iedereen in zijn of haar waarde.

Wat zou de wereld er saai en eenzaam uitzien ,als alle mensen aan jouw standaard voorwaarden zouden moeten voldoen.
Bijzonder geweldig saai zou dat zijn.

Bij ons is een gezegde ,dat luid:
Leg eens wat minder zout bij de slakken ,zodat je ook nog wat overhoud om bij de aardappelen te doen. ;)

Er is hier niemand die je technische kennis en knobbel onder waardeert , maar de manier waarop het gebracht wordt, kan stukken vriendelijker.
Renegade
 
Berichten: 679
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 09:46
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast