Weet niet of er nog veel families aan boord wonen. Meeste hebben een huis aan de wal.
Geweldige dag gehad. Zo eens wat takeaways, antwoorden op niet gestelde vragen:
- Hoogte is een dingetje, hij kon de bovenbouw van de stuurhut alleen laten zakken, een heel gedoe, dan kijkt die door het dakluik. In de regen is dat helemaal niks. Ze willen een grotere stuurhut, kosten 400 kEur; van alles moet omgebouwd worden. Liefst 1 dat je ook nog binnendoor naar de roef kunt. Soms moeten ze 1000 ton ballast water laden om maar onder een brug door te kunnen.
- een beunschip heeft een kleiner laadruim, die kan opgezogen zand verwerken. Ze laden dan zeg 1600 ton, waarvan 400 ton water. Als ze dan gaan lossen is er 1200 ton over. Daarom zie je soms van die zandschepen die bijna onder water varen.
- auto aan boord komt heel precies. Hoe de takels bevestigen, gaat die zwaaien?
- prijzen fluctueren enorm. Vaak afhankelijk van de diepte, hoe diep kun je nog varen.
- je kunt lang niet dicht langs de boeien varen, daar is het vaak te ondiep. En ook afhankelijk van de waterstand. Hij heeft op zijn map lijnen waar hij binnen moet blijven.
- AIS is een hele verbetering, dat werkt op GPS. Radar heb je soms ook nodig, maar die moet voor op het schip, anders heb je veel te veel reflectie. En een radar werkt alleen op echo. Een dijk/dam/brug houd alles erachter tegen. Ook bruggen geven mega reflectie. Eigenlijk moet je de digitale kaart met AIS en een radar overlay hebben.
- dat jachtjes AIS en marifoon hebben, wordt niet zo gewaardeerd. Zeker dat gebabbel van jachtjes (nou Bep, ik ben bijna bij de sluis nu), zelfs op kanaal 10! En alle jachtjes ook een AIS, douwt het scherm aardig vol.
- in-ship communicatie gaat met een headsetje dat gewoon alles doorgeeft, meestal niet meer via de daartoe bestemde marifoonkanalen. Dan mis je ook 1 marifoon; 1 staat altijd op kanaal 10, 1 op 20 of het blokkanaal. Ik kon 'm nogal eens betrappen dat de 2e marifoon niet op het juiste kanaal stond, je mist snel zo'n bord. Dat zou een marifoon eigenlijk automatisch moeten doen.
- Hij had een spudpaal, op zich heel handig, maar weer een extra risico. 1x was die uit zichzelf gezakt. En soms zuigt die zich vast in de modder. Nu heeft hij 1 van de 9(!!) CCTV's op de ketting van de spudpaal.
- jachtjes lijken nergens op te letten. Blijven stug recht voor 'm varen. En verkeerde wal varen (blauw bord) wordt bijna nooit gezien; dan blijft het jachtje stug SB varen.
- de "stokken" (zeilboten) zijn hinderlijk. Zij moeten bv in de beroepssluis in het volkerak, en voor hen gaat dan bij elke schutting gewoon de weg even dicht. Waarom halen ze niet ff de mast naar beneden.
- je ziet het schip geheel deinzen/golven, is blijkbaar heel flexibel.
- je moet een achteranker stand-by hebben. Als je voor stroom vaart en krijgt problemen dan lig je zo dwars op het water. En als het dan eb wordt, gaat het fout, er zijn er al met vracht diversen gebroken.
- zo'n automaat is geweldig varen. Je moet wel beheerst het aantal gr per minuut wijzigen. Anders gooit de automaat gewoon het roer even helemaal dwars. Op jachtjes werkt het ws niet.
- op zijn kaart heeft hij de gestuurde koers en de ware koers. Daar zit een heel stuk tussen; bv door de wind wordt een schip opzij gezet. We zagen met heading 202, dat de grondkoers 209 was.
- hij let wel degelijk op het getij. Zeker op de forse stroming wacht die liever een paar uur dan dan die tegen de stroom op moet.
- naast hoogteverschil doet ook massa / zwaartekracht er toe. Een 2000 tonner moet de Rijn op, ook die 2000 ton omhoog brengen. Een 250 tonner heeft daar relatief veel minder hinder van.
- Duitsland heeft de Rijnpatent verplichting op moeten geven (muv nog enkele stukken). Je kunt nu tot Koblenz zonder Rijnpatent varen.
- Dat je op een 55m schip nog alleen mag varen vond hij waanzin. Zijn vader deed dat nog, maar eigenlijk onverantwoord. Tot 86 meter en daarna tot 110 m gelden andere regels.
- hij had geen tachograaf; met een schriftje kan het ook, enige nadeel is dat je dan niet voor 6am en na 10pm mag varen.
- zijn belangrijkste indicator was het brandstofverbruik. Rond de 22 ltr per uur per motor. RPM kijkt die niet naar. Bij ruimte en diep water trekt die m eens in de paar weken even helemaal naar de 1800 RPM, dan krijg je een giga zwarte pluim. En het verbruik gaat naar 70ltr/h per motor.
- je hebt wel mooi 9 schermen met camerabeelden, maar de tijd dat ik voer, heb ik er weinig naar kunnen kijken. Te druk met alle kanten op kijken en sturen.
- je kunt er een heel goede boterham mee verdienen. Wat een prijzen. Maarja, hij vervoert in 1 x de vracht van 50 vrachtwagens.
- mijn ezelsbrug voor de grondkoers te berekenen (Komt de Man van Werkendam de boot stuurt goed) vond die zwak. Schippers uit Werkendam hebben een slechte reputatie.
- hele stukken van de Rijn zijn gekanaliseerd, daar ga je via sluizen en stilstaand water. De stroming volgt een andere weg.
- dingen worden "geritseld" door de centrales en schepen via de marifoon. Jachtjes die geen marifoon uitluisteren hebben dan geen idee wat er allemaal gebeurt.

