marifoon verplichting belgie

algemene discussies

Re: marifoon verplichting belgie

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Aug 2024, 10:39

aadbloem schreef:Ik laat altijd de officiele aankoopfactuur zien en internationaal verzekeringsbewijs en daar hebben de belgische handhavers al zeker 4x genoegen mee genomen.

Ook de laatse jaren nog? Het schijnt dat de Belgische Harmandad vanaf vorig jaar een stuk intensiever controleren en ook veel kritischer zijn. Men heeft een aantal agenten bijgeschoold voor al die nautische aspecten. Bij de grote controle die ik in 2023 heb gehad wisten de heren vrij goed van de hoed en de rand maar waren ze ook erg belangstellend als er iets ter sprake kwam waar ze het fijne kennelijk nog niet van wisten. Ook is de politieboten vloot behoorlijk uitgebreid.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor aadbloem » 04 Aug 2024, 22:21

Het Sluizenfront schreef:Ook de laatse jaren nog?

Ja in 2022 op de Schelde bij Antwerpen. Ik blijf erbij dat er aan wat de KNWV dus een ICP noemt een documentje is van een Watersport clubje waar ik geen lid van ben een waarde wordt toegekend dus "verplicht aan boord hebben" door buitenlandse wetgevers en dus handhavers, de genoemde belgische Hermandad. Deze ICP wordt dus niet van overheidswege verstrekt en kan toch geen maatgevend document zijn voor eigendom van een schip? Ik ga echt niet elke twee jaar voor €45,- een document kopen bij een watersportclubje om in het buitenland te tonen. Ik ga echt de discussie aan met de handhaver die mij daarom gaat vragen. We hebben het hier over een document waarmee enkele jaren geleden mega-fraude is gepleegd die te maken had met charterzeiljachten rondom griekse eilanden.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aatv » 05 Aug 2024, 05:59

kijk de oplossing voor dat icp probleem kan relatief eenvoudig zijn maar daar in tegen ook weer lastig
omdat nedelanders een volk zijn van we schelden lekker ergens op maar SAMEN aan de bel trekken is
dan weer moeilijk. willen we als watersporters nu eens en voor altijd een officieel erkent document
dan zullen we ook samen bij de desbetreffende instantie moeten aankloppen om dit daadwerkelijk
geregeld te krijgen. hoe meer mensen er in mee gaan hoe groter de kans. persoonlijk ken ik de instanties
en de juiste personen niet maar mocht er iemand de kar willen trekken kun je mij vast op de lijst zetten.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor aatv » 05 Aug 2024, 06:29

gisteren met een vriend en zijn gezin een beetje wezen varen en hij vertelde me ook een leuk verhaal.
drie kennisen van hem, alle drie ondernemers met een goed lopend bedrijf, kregen het idee om een boot
te kopen want dat leek hun wel leuk. goed allemaal een bayliner gekocht vaarbewijsje gehaald en de mannen
dachten laten we dan ook is wat doen en samen naar frankrijk varen. verder als net in belgie
zijn ze niet gekomen want oeps controle. de heren hebben een partij gezeik gehad wat niet mooi meer was. boten
aan de ketting en ze moesten maar aantonen dat het hun eigendom was en zelfs waarvan ze die boten dan wel van
betaald hadden. dit geintje schijnt een paar maanden geduurd en een hoop geld gekost te hebben voor het opgelost
was en daarna waren de mannen ook meteen weer helemaal klaar met de watersport.

nogmaals aat blijft voortaan lekker weg uit belgie, water genoeg in ons eigen landje.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor bas » 05 Aug 2024, 11:16

Troost je, dergelijke controles zijn er ook in Nederland en steeds fanatieker. De Bayliners vallen alleen meer in de doelgroep dan de hakkeploffies.

Wij zijn al even bezig om een kadastrale inschrijving te krijgen voor een scoutingslepertje, dat lukt dus ook niet meer zonder sluitend financieel overzicht, en dat is best een sport bij een ding wat van de sponsoring aan elkaar hangt. 4 jaar geleden had het nog geen enkel probleem geweest maar de lijntjes zijn wat strakker getrokken op dat vlak.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Amersfow » 05 Aug 2024, 11:41

En Box 3 en het Kadaster zijn al aan elkaar gekoppeld. Denk daar even over na voordat je de boot kadastraal laat inschrijven ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 05 Aug 2024, 16:45

ze controleren maar, ik heb mijn koopcontract, taxatie rapport en verzekerings bewijs aan boord
waar duidelijk de boot gegevens en mijn naam op staan, en mocht dat niet genoeg zijn dan gaan
ze maar in den haag zeuren dat er eens officieel document moet komen. zolang dat er niet is
kunnen wij niet meer als ons best doen met wat we hebben. en dan nu ook nog de marifoon die
gekoppelt is aan mij en de boot.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Aug 2024, 17:16

aadbloem schreef:Ja in 2022 op de Schelde bij Antwerpen. Ik blijf erbij dat er aan wat de KNWV dus een ICP noemt een documentje is van een Watersport clubje waar ik geen lid van ben een waarde wordt toegekend dus "verplicht aan boord hebben" door buitenlandse wetgevers en dus handhavers, de genoemde belgische Hermandad. Deze ICP wordt dus niet van overheidswege verstrekt en kan toch geen maatgevend document zijn voor eigendom van een schip? Ik ga echt niet elke twee jaar voor €45,- een document kopen bij een watersportclubje om in het buitenland te tonen. Ik ga echt de discussie aan met de handhaver die mij daarom gaat vragen. We hebben het hier over een document waarmee enkele jaren geleden mega-fraude is gepleegd die te maken had met charterzeiljachten rondom griekse eilanden.

En niet te vergeten het binnen de EU brengen van vreemdelingen in Italie.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 05 Aug 2024, 18:09

ze controleren maar, ik heb mijn koopcontract, taxatie rapport en verzekerings bewijs aan boord
waar duidelijk de boot gegevens en mijn naam op staan, en mocht dat niet genoeg zijn dan gaan
ze maar in den haag zeuren

Dat is een beetje het punt met dit soort controles, deze documenten gaat het ze niet om en ze gaan niks navragen in Den Haag. Het is een beetje omgekeerde bewijslast als je het mij vraagt, maar jij mag uit gaan leggen en aantonen hoe je dat schip gefinancierd hebt en hoe je aan die inkomsten gekomen bent. Dus als je niks geregeld hebt dan sta je op het steigertje voor een sluis al je loonstroken en betalingsbewijzen bij elkaar te verzamelen op een telefoontje. In die zin is een kadastrale inschrijving dus wel handig, dan ben je al door die mallemolen heen geweest.
Vind het zelf de omgekeerde wereld dat het zo aangepakt wordt maar het is nu eenmaal zo, en ze worden er steeds feller op.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor jkb » 05 Aug 2024, 18:32

Amersfow schreef:En Box 3 en het Kadaster zijn al aan elkaar gekoppeld. Denk daar even over na voordat je de boot kadastraal laat inschrijven ;-)

Boot is vrijgesteld voor Box 3. Boot blijft roerend goed ondanks Inschrijven in het Kadaster.
jkb

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat