Pagina 1 van 1

Meetbrief

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2025, 14:02
door Amersfow
Aardig, bij het uitruimen van onze tjalk (verkocht) kom ik de meetbrief tegen. Daarin staat ook de hele historie van de boot.

1) in 1932 gebouwd op Scheepswerf Welgelegen te Franeker, https://www.ssrp.nl/netwerk/werven/sche ... n-franeker
2) Meetbrief uit 1938 uit Groningen, toen KD2 (visserijnummer),
3) Nieuwe meetbrief 1987 ook in Groningen,
4) In 1997 ten behoeve van hypotheek teboekgesteld in Hoorn.

We hadden als schippers de plicht de aangebrachte meetmerken zichtbaar te houden.
De nieuwe eigenaar zou er ook weer in kunnen, het boekje hoort blijkbaar bij de boot. Ze schijnen ook digitaal opgeslagen te zijn;

Boot mag 6 ton laden.

https://photos.app.goo.gl/mQ1qoUTky1aJCo3YA
https://photos.app.goo.gl/NPTbeUpDBZgM3q7t8
https://photos.app.goo.gl/zGBuSScRbmxqHsSPA
https://photos.app.goo.gl/CAVADWMv2zU2CCLY8
https://photos.app.goo.gl/zwdZxzsDzZj437Sq6
https://photos.app.goo.gl/yRsBPZZcZKWmbPhE8
https://photos.app.goo.gl/nARXHbQcd8ccq5sD7

Quote;

Ja, meetbrieven worden opgeslagen in Nederland, met name de liggers van 1899 tot 1937 in het Maritiem Museum Rotterdam. Moderne meetbrieven worden uitgegeven door instanties zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en geregistreerd in openbare registers zoals het Kadaster.

Oude meetbrieven
Opgeslagen: De liggers van meetbrieven van 1899 tot 1937 zijn te vinden in het Maritiem Museum Rotterdam.
Digitalisering: George Snijder van de LVBHB heeft het initiatief genomen om deze te digitaliseren.
Moderne meetbrieven
Uitgifte: Een meetbrief wordt uitgegeven door erkende klassenbureaus na een meting van het schip, en door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor verlengingen.
Registratie: De meetbrief is een bewijsstuk voor de registratie van een schip in de openbare registers, zoals het Kadaster.
Geldigheid: Een meetbrief is een bepaald aantal jaren geldig, afhankelijk van het scheepstype.
Verlenging: Een Nederlandse meetbrief kan verlengd worden door de ILT zonder nieuwe meting, zolang de diepgang en motor gelijk blijven.
Inleveren: Bij verlies, sloop of blijvend ongeschikt worden van het schip moet de meetbrief worden ingeleverd bij de Scheepsmetingsdienst.

Re: Meetbrief

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2025, 14:52
door Wolf1
Wat is hiervan nu de bedoeling ? Verveel je, je dusdanig dat je nu begint kopieën van het internet op deze site te publiceren ?

Re: Meetbrief

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2025, 17:12
door Amersfow
Het blijft toch een raar idee dat boten in principe nergens geregistreerd staan, tenzij je een snelle of grote boot hebt of m in het kadaster zet, voor hypotheek of vrijwillig. Voor elke bromfiets en auto moet het wel. Ik heb voor deze boot nu een gat in de historie van 1938 - 1987. What happened.

Re: Meetbrief

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2025, 11:04
door aadbloem
Amersfow schreef:Het blijft toch een raar idee dat boten in principe nergens geregistreerd staan, tenzij je een snelle of grote boot hebt of m in het kadaster zet, voor hypotheek of vrijwillig. Voor elke bromfiets en auto moet het wel. Ik heb voor deze boot nu een gat in de historie van 1938 - 1987. What happened.

Wees blij, zolang er geen registratie is is er ook geen vaartuigenbelasting :D
Er zijn natuurlijk wel veel "vignetten" maar zoals gebruikelijk bij de komst van een nieuwe belasting blijven de oude gewoon ook. :o
Dus sssssttt ;)

Re: Meetbrief

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2025, 11:50
door Renegade
aadbloem schreef:Wees blij, zolang er geen registratie is is er ook geen vaartuigenbelasting .

Het ware m.i. beter geweest dat er landelijk vanuit het centrale overheid iets geregeld werd ,want wie loopt Amsterdam na?
Hebben we straks een wildgroei aan vignetten in diverse gemeenten ,met elk hun eigen tarieven?
Moeten we dat willen?