ICP Duitsland

algemene discussies

ICP Duitsland

Berichtdoor broekie » 19 Apr 2025, 08:04

We denken eraan om deze zomer richting Berlijn te gaan.
Duitsers zijn strikt en ik wil de nodige papieren op orde hebben.
We hebben een BTW verklaring van de douane, facturen van aankoop.
Vaarbewijs 2 en marifoon certificaat.
Maar is een ICP als officieus document daarbij noodzakelijk?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: ICP Duitsland

Berichtdoor aadbloem » 19 Apr 2025, 09:04

BTW verklaring is niet van belang, dat is alleen wanneer een buitenlandse koper jouw jouw schip koopt en meeneemt naar zijn eigen land. Gewoon als eigenaar hoef je geen BTW verklaring te hebben. ICP is een soort van waardeloos document, nergens (van overheidswege) officieel erkend, het kan wel werken als je verder geen eigendomspapieren hebt. Aankoop facturen op jouw naam aangevuld met verzekeringspapieren op jouw naam zijn belangrijke documenten. Verzekeringen geven altijd een international assurance document uit, soms ongevraagd maar soms moet je erom vragen. Heb je marifoon aan boord dan zijn je bedieningscertificaat en de ship-station-license belangrijke papieren. Vaarbewijs is niet overal vereist maar wordt wel veel naar gevraagd door overheden.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Oeverloos » 19 Apr 2025, 13:00

Met het ICP kun je laten zien dat je eigenaar bent van je schip.
Alleen een natuurlijk persoon met de Nederlandse nationaliteit kan het aanvragen.
In Duitsland heb je een registratie bewijs voor de boot en de eigenaar.
Binnen Europa is het in vrijwel alle landen verplicht om over een officieel registratiebewijs te beschikken.
Omdat Nederland geen registratieplicht heeft voor de meeste pleziervaartuigen kan het ICP hiervoor in de plaats komen.
Maar het is niet verplicht in Nederland.
Het is 2 jaar geldig.
Het is niet een bewijs van nationaliteit, dus geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren.
Mijn ervaring is dat de Duitse waterpolitie alleen vraagt naar de paspoorten, het vaarbewijs, marifooncertificaat, wat ook voldoende is voor je jachtradar.
BTW afdracht wordt alleen aan Duitsers gevraagd in Duitsland.
Ik heb van dichtbij gezien dat dat behoorlijk grondig uitgevoerd wordt.
Met de aankoopnota en je douane BTW verklaring kun je ook al aantonen dat je eigenaar bent.
In principe hoef je in Duitsland alleen aan te tonen dat je voldoet aan de Nederlandse regels.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Apr 2025, 16:10

aadbloem schreef:ICP is een soort van waardeloos document, nergens (van overheidswege) officieel erkend, het kan wel werken als je verder geen eigendomspapieren hebt.

Deze bewering klopt niet helemaal. Het ICP is een officieus eigendomsdocument. Het wordt wel in een groot aantal landen binnen de EU, waaronder ook Duitsland, erkend. Ook al betwijfel je zelf de rechtmatigheid ervan, je moet het wel gewoon hebben als je naar Duitsland gaat. Een Duitse politieagent gaat echt niet in je NL aankoopfactuurtje staan te kijken. Ik heb mijn ICP ooit eenmaal moeten tonen bij een uitgebreide Sportbootkontrolle bij Hamburg. Ze hebben voorbeelden van de documenten die ze van de verschillende bezoekende nationaliteiten kunnen verwachten bij zich. Als je een document volgens dat voorbeeld kunt tonen met jouw scheepsgegevens etc. dan is het in orde. Zo niet, dan is het niet in orde. Heel simpel.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 19 Apr 2025, 19:42

Wij zijn 3x grondig gecontroleerd door de Duitse douane.
In niet een van de gevallen werd er om het ICP gevraagd.
Sterker nog, telkens dat ik bewuste document overhandigde kende zij het bestaan er niet van!
Inmiddels varen we zeker al 20 jaar zonder.
Mijn vorige verzekeringsmaatschappij vertelde dat het een onwettig document was, zij hadden een soortgelijk document in 7 talen wat verklaarde dat het schip verzekerd was, al dus de verzekeringsmaatschappij.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 19 Apr 2025, 19:56

pascall schreef:Wij zijn 3x grondig gecontroleerd door de Duitse douane.
In niet een van de gevallen werd er om het ICP gevraagd.
Sterker nog, telkens dat ik bewuste document overhandigde kende zij het bestaan er niet van!
Inmiddels varen we zeker al 20 jaar zonder.
Mijn vorige verzekeringsmaatschappij vertelde dat het een onwettig document was, zij hadden een soortgelijk document in 7 talen wat verklaarde dat het schip verzekerd was, al dus de verzekeringsmaatschappij.

Mijn verzekering geeft ook elk jaar zo'n internationaal verzekeringsbewijs op naam af. Samen met de aankoopfactuur (inc BTW en bedrijfsnaam) toon ik aan dat de boot mijn eigendom is. Nog nooit problemen mee gehad tijdens het tonen van deze papieren. Je gaat toch niet elke 2 jaar €45,- dokken voor een officieus papiertje als je verzekering iets dergelijks afgeeft? Vraag bij je verzekeraar om het document: Statement of Insurance (is inderdaad in meerdere talen). Is maar één jaar geldig en wordt jaarlijks na betaling van je polis verstuurd. Gratis.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 19 Apr 2025, 20:08, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor jkb » 19 Apr 2025, 20:02

Broekie, half mei kom ik terug uit Duitsland na een vaartocht van ca 800 km heen en 800 km terug. Als je recente kaarten Kartenwerft en boeken Berlijn wilt overnemen zou je me een Pb kunnen sturen
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Apr 2025, 21:52

aadbloem schreef:Vaarbewijs is niet overal vereist maar wordt wel veel naar gevraagd door overheden.

Duitsland heeft al snel VB plicht, ook voor buitenlanders, ook als je in NL geen VB nodig hebt. Ned. VB wordt geaccepteerd.

1x ICP moeten laten zien . . in een haven aan de Moezel.

Voor de rest nog nooit, ook niet toen de Waterpolitie in Keulen een keer aan boord kwam, wilde alleen weten waar we vandaan kwamen en waar we naar toe gingen.
Porto (in D verboden) stond prominent op de stuurstand (ingeschakeld), maar werd niets van gezegd.
Verder gewoon gezellig praatje, in het Nederlands...
De man had een jaar in Ned 'meegelopen' en achteraf was het volgens ons gewoon een smoes om even met een paar Holländer te praten.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Terug naar Steigerpraat