Leuk bootje

algemene discussies

Leuk bootje

Berichtdoor Amersfow » 13 Apr 2025, 19:24

Van ons gewezen forumlid; https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3 ... 14oD19She4

Lijkt me vanuit de kuip lastig sturen. En jammer van zo'n caravan interieur, ik heb het toch liever wat scheeps, hoe praktisch het ook is.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Leuk bootje

Berichtdoor broekie » 14 Apr 2025, 05:46

Ik denk een schip gebouwd door van Vuuren van dit forum.
Ben weleens aan boord geweest toen hij er zelf nog een had.

Interieur is inderdaad van een ik dacht camperbouwer of iets degelijks.
Dit om kosten te besparen en zoveel mogelijk prefab te maken.
Besparing zit in de uren. Daar kan ik van meepraten na de nieuwe keuken door een scheepstimmerman gemaakt deze winter.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor aadbloem » 14 Apr 2025, 10:30

broekie schreef:Ik denk een schip gebouwd door van Vuuren van dit forum.

Inderdaad hij heeft er ook eentje geleverd aan de Provincie Zuidholland, die vaart er hier meer rond. Dat is ook de van Vuuren die mij naar Dintra en Drinkwaard stuurde voor rekboutjes voor de python drive. Bij drinkwaard vroegen ze of ik er ook een plintenladdertje bij wilde :o
vuuren1 schreef:De imbussen van de klembus zijn rekboutjes.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 14 Apr 2025, 11:19

aadbloem schreef:Dat is ook de van Vuuren die mij naar Dintra en Drinkwaard stuurde voor rekboutjes voor de python drive.
Bij drinkwaard vroegen ze of ik er ook een plintenladdertje bij wilde. :o

Inderdaad een vreemde opmerking van Drinkwaard
Die bouten bestaan al sinds jaar en dag.
https://stokvistrading.nl/din/rekbouten-en-moeren/
Misschien heten die dingen bij Drinkwaard anders.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 14 Apr 2025, 16:10

Renegade schreef:Inderdaad een vreemde opmerking van Drinkwaard

Bij zowel Drinkwaard als Dintra is de uitdrukking "rekboutjes" onbekend en werd ik niet echt serieus genomen. Dintra heeft me overigens wel de inbusboutjes voor de spanset geleverd en deze (zwarte) boutjes hebben een mechanische sterkte van 12,9 passend bij het aanhaalmoment zoals beschreven in de python-drive service manual. Of dat dan onder de categorie "rekboutjes", geen idee. Het lijkt in geen geval op de link die je meegeeft van Stokvis Trading.
aadbloem

info:

Berichtdoor heuvels » 14 Apr 2025, 17:58

Amersfow schreef:Lijkt me vanuit de kuip lastig sturen. En jammer van zo'n caravan interieur, ik heb het
toch liever wat scheeps, hoe praktisch het ook is.

Afbeelding
De broer van Hans van Vuren vaart ook met een Dutch Tender. Stuurwiel lijkt hoger te zitten, met een hoge stuurstoel kijkt Dick over het schip heen.

Hans had er zoals gezegd ook één, een cabrio. Met de tent los kon hij onder de meeste Westlandse bruggen door. Gauw verkocht, veel last van vuil in de schroef en door de schroeftunnel lastig te wijderen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 14 Apr 2025, 19:57

Is ook wat; zit je niet bij de mede opvarenden. Voor mij is een GSAK het meest praktische boottype. Mijn vrouw wil perse nog eens een met open kuip, maar lijkt me zo onhandig varen. En de "G"; want een kap blijft onderhouds gevoelig,
Heb overigens met paardemiddelen de kap van 1 van de boten (die helemaal groen was geworden) weer als nieuw gekregen door 1) m een week onder te dompelen (in mijn RIB vol laten lopen met schoon water en ~ 1/2 liter Bleek) en daarna 2) met de hogedrukspuit afgespoten. Ik realiseer me dat daarmee de levensduur van met name het garen ernstig bekort is geworden. Maar dan over een paar jaar maar weer een keer laten naaien. (het zag er echt niet uit).

https://photos.app.goo.gl/v36ccihNYHUhYQUz5
https://photos.app.goo.gl/1hoyaaxqxQozHUnD6
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Apr 2025, 14:35

vuuren1 schreef:De imbussen van de klembus zijn rekboutjes.

aadbloem schreef:Dat is ook de van Vuuren die mij naar Dintra en Drinkwaard stuurde voor rekboutjes voor de python drive.
Bij drinkwaard vroegen ze of ik er ook een plintenladdertje bij wilde.

Rekbouten zijn bouten die 1 malig gebruikt kunnen worden en meestal voorzien van een dunner gedeelte, wat in de vloei grens getrokken wordt !
Dit geeft de mogelijkheid dat alle gebruikte bouten onder de zelfde spanning staan, onafhankelijk van draad moment weerstand.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 15 Apr 2025, 19:02

Kortom: vuuren1 adviseerde mij rekboutjes terwijl er nogal sterke bouten zonder rek in moesten. Mechanische sterkte 12,9 met aanhaalmoment 17 Nm.
Fout advies geweest van vuuren1 vrees ik. Gelukkig leverde Dintra de juiste sterkte inbusboutjes.
aadbloem

info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Apr 2025, 21:12

Misschien als soort breekpennen? Ik heb liever dat een paar boutjes afbreken dan dat alles een enorme douw krijgt als er een touw of autoband in de schroef komt. Heb ik zelf nooit mee gemaakt maar het schijnt dramatisch te zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat