Hier ook een kleintje dan...
Paar jaar geleden voeren we door het Maximakanaal, de nieuwe omleiding bij Den Bosch, onderweg naar Zeeland.
Het was druk, met beroepsvaart en recreatie. Aangekomen bij sluis Hintham ging er een grote binnenvaarder voor ons naar binnen en enkele motorjachten, waaronder een grote, witte, Super van Craft.
Er was nog precies ruimte voor ons (motorsailer, 9m) en een klein rubberbootje van een stel Brabanders.
Ik koos ervoor om langszij te gaan bij het grote witte jacht. Varen kan ik goed, afmeren ook, met gemiddeld een stuk of 40 sluizen per jaar, dus dat ging prima. Maar een lijntje aanpakken dat gebeurde (natuurlijk?) niet.
Toen we vastlagen knoopten de Brabanders vast aan onze boot, wat prima is.
Op dat moment kwam er een gedistingeerde en boze mevrouw aanlopen over het dek van de witte motorboot, en gaf me te kennen dat ik los moest gooien omdat ze geen schepen naast zich wilde hebben in de sluis. Ik gaf aan dat niet te gaan doen omdat en de deuren dicht gingen en het volgens mij al sinds mensenheugenis zeer gebruikelijk is om bij drukte dubbel te liggen in sluizen. Mevrouw gaf hierop aan hier niet van gediend te zijn en haar man te zullen halen die ons wel los zou gooien. Op dat moment vroegen de Brabanders of ze me ff moesten helpen.... De man liet zich niet zien en na het schutten moest ik maken dat ik zelf los kwam omdat het gas er meteen op ging.
Het motorjacht stoof weg naar de laatste sluis, Empel. En kwam daar natuurlijk een stuk eerder dan wij (en de Brabanders) aan, en riep via de marifoon de sluis op.
Waarop de sluismeester antwoordde: U was toch samen met dat zeiljachtje? Dan moet u toch echt even wachten want die wil graag weer naast u liggen in de sluis