door Oeverloos » 26 Apr 2025, 11:00
“Als het mooi weer is zouden we best naar Helgoland kunnen gaan,” stel ik voor.
“Weet je wel waar dat ligt?” Is het antwoord.
“Het is niet echt ver weg, hoor en als het weer het toelaat kunnen we doorvaren naar Thyborøn.”
“Thyborøn?”
“Dat scheelt een stuk varen omdat je de Elbe niet op hoeft en het Kieler kanaal niet af.”
“Waar ligt Thyborøn?”
We zitten op een terrasje op Norderney met koffie met appeltaart. Ik wil eigenlijk zo’n grote ijscoup als het stel naast ons, maar ik weet van te voren dat dat er niet in zit. Je moet je beperkingen kennen.
We waren met mooi weer over het wad naar Norderney gevaren en het weer zag er goed uit. Helgoland leek mij wel wat. Het zou er vast fantastisch zijn. Ik heb sowieso een voorliefde voor eilanden.
Het weer is uitstekend, dus de volgende ochtend met laag water varen we de haven van Norderney uit door het Dove Tief geultje en de schipperse zet een koers uit boven de eilanden langs, maar ver van het verkeersscheidingsstelsel van de grote vaart. Ter hoogte van Wangerooge moet je de scheepvaartroute dwars oversteken. Toevallig is er weinig scheepvaart en even later zijn we ten noorden van het scheidingsstelsel en na een tijdje hebben we Helgoland in zicht. Onwerkelijk zo’n groot rotseiland in zee, waar wij alleen waddeneilanden gewend zijn.
We varen de buitenhaven in en de binnenhaven en zien lege steigers met bordjes met lengtes aan hoge kades, dus wij meren af aan de steiger van onze lengte. De zilte, kruidige geur van wieren en mossels van de steigers valt je meteen op. Een kleiner zeilbootje komt even later bij ons langzij en wil vastknopen, toen een oorverdovende versterkte commanderende luidspreker stem van de overkant het zeilbootje keihard uitfoetert. We verstijven van schrik. Het zeilbootje maakt dat hij wegkomt. Ik loop de haven om naar het kantoor van de havenmeester. Ik kom binnen en hoor: “Moin, Sie sind von dem Holländischen Motorboot, hab schon gesehen wie lange das Schiff ist, steht ja auf die Seite geschrieben, zwanzig Mark bitte, tschüs.” en ik stond een seconde later weer buiten. Nou lekker dan. Deze havenmeester heeft wel een heel hoog octaan gehalte.
Uiteindelijk komen er nog zes boten van de juiste lengte langszij en wordt de haven volgestouwd met pakketjes van precies de juiste lengte. Wij liggen als eerste aan de steiger dus iedereen klautert over onze punt. We zien dat de derde zeilboot naast ons lange lijnen naar de steiger uitzet en andere zeilboten, die daar weer aan vast zitten doen hetzelfde. Het is eigenlijk wel logisch dat alles op lengte moet liggen, want de ligplaatsen zijn beperkt. We lopen dezelfde middag het eiland op en ik zie bij een huisje een bordje “Knieper”. Ik krijg daar een grote doorzichtige plastic zak vol enorme krabscharen. We zien ook een bord “Schiffsausrüstung”. Dat is het mooie op dit eiland, een echte Duitse watersportwinkel, daar gaan we morgen heen.
Terug in de kuip van de vlet haalt de schipperse een grote pan tevoorschijn. Die vul ik bij het zwemplateau met kristal helder zeewater en zij brengt de scharen aan de kook. Later in de kuip maak ik met een waterpomptang en een hamer de scharen open. De schipperse maakt een whisky saus, en ik haal twee halve liters Heineken uit de koeling.
De volgende ochtend gingen we naar de watersportwinkel. Hier op het eiland schijnt alles belastingvrij te zijn. We lopen de Schiffsausrüstung winkel binnen, en daar staan …, Johnny Walker, Jameson, Jack Daniels, rijen en rijen sterke drank tot aan het plafond in alle kleuren, maten en soorten. Het was een drankwinkel. Ontgoocheld lopen we de winkel uit en staan van schrik voor een winkel met parfums. Verderop staat een bordje dat je hier belastingvrij kan tanken met je boot. Het is hier een soort belastingparadijs, lijkt het.
Die dag gaat er een groot wit passagierschip voor anker, waar nog masten op staan en zo uit het Caribisch gebied gevaren kon zijn. Van het schip worden sloepen te water gelaten met passagiers die naar een steiger worden gevaren. Duitse passagiers van middelbare leeftijd die allemaal komen voor belastingvrije aankopen.
Ik heb het wel gezien, Helgoland is een mooi eiland, maar niks voor ons.
De volgende dag gaan we mooi naar Denemarken, naar Thyborøn. Dat is een rustig haventje, waar niks gebeurt. waar je gewoon op het strand kan zitten zonder luidsprekers.
Die avond vertellen wij de buren dat we met laag water weg willen. Dat is geen probleem, ondanks dat er een hele rij zeilboten aan ons vastzit. De volgende morgen gaan er meer zeilboten weg met laagwater en op de boten loopt men geroutineerd met lijnen rond alsof iedereen hier aan gewend is.
Onze motorboot raakt uit de kluwen van boten en zo kunnen wij de haven verlaten en varen we tussen het hoofdeiland en het kleine eiland Düne door naar het noorden richting Sylt.
Aan de andere kant van Sylt, dus de noordelijke punt, ligt een alleraardigst haventje List. Daar gaan we heen.
Het weer is ideaal en we varen langdurig langs het witte strand van Sylt. Waar het eiland eindigt is het pittoreske haventje van List. We varen naar binnen en zien dat de haven vol is. Er klinkt luide accordeon muziek met Duitse liedjes van Sehnsucht und Leidenschaft. Het is goed bedoeld, hoor en iedereen vindt het prachtig. Maar mij gaan die zeeën te hoog, ik red dat gewoon niet, dus ik ga hier niet tussen liggen. We gaan buiten de haven ankeren, dat ziet er veel belovend uit, want het is hier echt prachtig. Ik sla achteruit en draai de haven uit en kijk om heen, als ik een gigantisch cruiseschip zie binnen varen. Wat krijgen we nou? Dat schip vaart regelrecht naar een beschutte anker plek en er worden bootjes te water gelaten, die passagiers naar het haventje van List gaan brengen.
“We moeten zien dat we hier wegkomen,” zeg ik tegen de schipperse.
We kijken op de kaart en zien het Deense eiland Rømø liggen, hier vlakbij. We varen naar het Deense eiland en komen aan in een haventje waar zo’n beetje de hele Nederlandse garnalenkotter vloot ligt. En er is ruim plaats in de haven voor onze vlet. Het is er doodstil stil en landelijk. We lopen naar het havenkantoor waar niemand is en stoppen het havengeld in een envelop..
Het mooie is dat er aan de haven een prima viswinkel is waar we gestoomde makreel, gebakken haring in het zuur en ingelegde haring krijgen, die we in alle rust aan boord in de kuip uitstallen op een tafeltje.
Denemarken, wat een verademing.