door pascall » 18 Apr 2025, 06:13
Soms denk je wel eens, waar is men mee bezig?
Wat jaren terug varend op het wad.
We varen van Ameland naar Norderney.
Als een gans met haar jongen kuikens kruipen 6 scheepjes aaneengesloten over ondieptes, langst tonnen en prikken over het wad richting Schiermonnikoog.
Ons scheepje als hekkensluiter volgen we netjes de rest van het konvooi, de koers overlatend aan de hoeder voorop, uiteraard onder een wakend oog.
In het konvooi vaart nog een gelijkgestemde, ook een Barkas.
Al slingerend vervolgen we onze weg totdat de Barak voor ons vaart verminderd.
We lopen hem voorbij, steek mijn hand op als groet en word beantwoord met een bescheidde knikje.
Ik roep de man aan met de marifoon, vragend of er problemen zijn, geen respons.
We vervolgen we onze weg, en jawel, weer met een Barkas als hekkensluiter maar wel met een ander naam.
Ik zeg tegen mijn wederhelft, oké apart, waarschijnlijk heeft hij meer vertrouwen in ons als in de rest en zekers in hem zelf.
Dat word nog wat, want we varen dan wel richting Schiermonnikoog maar dat gaat niet lang meer duren.
En jawel hoor mijn voorspelling wordt werkelijkheid.
Over het wad lopen twee vaarroutes van Ameland naar Schiermonnikoog.
Eentje dicht onder de vaste wal (de oude lullen route heeft men mij verteld) is tevens de ondiepste van de twee, en de iets avontuurlijkere die je voert langst het zeegat tussen Ameland en Schiermonnikoog, het Pinkegat genoemd.
Laten we ons nu in het laats genoemde bevinden en voor ons niet de bestemming Schiermonnikoog.
De voorhoeder rond de scheidingston vaarwater en gaat stuurboord uit, de vaarroute volgend naar Schiermonnikoog, met in haar kielzog trouw dobberend de ander scheepjes.
Nou niet helemaal want eentje (ik zij de gek) kiest voor open zee, en jawel hoor met in het kielzog de hekkensluiter.
De deining begint door te zetten en er komt meer beweging in de scheepjes, het water kleurt van zandkleur naar diep blauw.
We kijken elkaar aan, dit kan vast niet de bedoeling zijn van onze volger en roep de beste man wederom aan met de marifoon, geen gehoor.
We proberen op meerder kanalen, geen gehoor, ondertussen dobberen we steeds verder naar open zee.
We halen het gas er af om onze volger in te laten lopen en te vragen dat het daadwerkelijk zijn bedoeling is om zee te kiezen.
Echter zover komt het niet want zodra de beste man ziet dat wij gestopt liggen stopt hij ook en blijft vertwijfeld een 100 meter achter ons stil liggen.
Vervolgens gaat hij 180 graden rond en gaat vol gas richting de inmiddels tot miniatuurbootjes gereduceerd konvooi achterna.
Wat heeft deze beste man gedacht?
Dat wij de weg kwijt waren, dat we daarom gestopt zijn, we gaan het nooit weten.
We hebben de reis voort gezet en meerde avonds af in Norderney, wel en voldaan.
Het moraal van het verhaal, mensen vaar je eigen koers!
Mvg,
Pascal.