Terug komend van een vakantie in Scandinavië, al een behoorlijke tijd gelede, meren we af bij kilometer 22 op het Kielerkanaal tussen de daar voorbestemde palen.
Je ligt daar eerste rang in een verbreding van het kanaal kijkend op de passerende schepen en een druk bezocht strandje.
Achter ons, circa anderhalve meter van ons vandaan, ligt een Mariholm afgemeerd met een mooie jonge vrouw aan boord als kapitein, matroos, kok stuurman, noem maar op, kortom een Nederlandse solo zeilster.
Ze is in de weer met gereedschap, kennelijk heeft se mankementen..
Ik wilde mij niet opdringen maar na enige tijd vraag ik of ik iets voor haar kan betekenen want het wil niet te lukken naar haar zin.
Ja zekers klinkt het van de andere kant en het probleem blijkt de helmstok te zijn die gescheurd is .
De boormachine wordt bovenwater gehaald en met mouten en moeren wordt de boel gerepareerd.
We raken in gesprek en we bieden haar een drankje aan, we vieren even de lijnen en de jonge dame stapt over.
Het blijft niet bij een wijntje en gaan de weg wordt het steeds gezelliger, de klok tikt door, 1900 uur.
Vrouwlief zegt, het wordt etenstijd, eet je mee, spaghetti, hebben toch.
Het is al donker dat de dame terug keert op haar eigen scheepje, we kunnen weer een gezellige dag optekenen in het logboek.
Is het verhaal nu klaar, nee dit is nog maar het begin.
Morgen de afloop.
Mvg,
Pascal.