Mijmeringen

algemene discussies

Re: Mijmeringen

Berichtdoor pascall » 25 Nov 2025, 09:19

Ja dat heb ik ondervonden toen we iets in de schroef draaide ter hoogte van Maasholm, toen riep een zekers SimondeDanser ons op via de marifoon. ;)
Op zon moment erg fijn dat nodig mocht zijn iemand stand-by is, nogmaals mijn dank hiervoor! :D

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Nov 2025, 07:14

pascall schreef:Ja dat heb ik ondervonden toen we iets in de schroef draaide ter hoogte van Maasholm, toen riep een zekers SimondeDanser ons op via de marifoon. ;)
Op zon moment erg fijn dat nodig mocht zijn iemand stand-by is, nogmaals mijn dank hiervoor! :D

Mvg,

Pascal.

Graag gedaan. Het is toch vanzelfsprekend om iemand te helpen in zo'n situatie.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Nov 2025, 07:23

Zeiljacht in problemen in Kieler kanaal.
Het is al een aantal jaren terug. Ik was ik onderweg in het Kieler Kanaal vanuit de Oostzee naar huis.
In het kanaal zijn op een aantal plaatsen mogelijkheden om met een jacht te liggen net buiten het kanaal. Echter je ligt daar tussen palen zonder voorzieningen en zonder dat je aan de wal kunt.
Na in Kiel het kanaal in geschut te zijn passeerde ik één van de eerste van dit soort ligplaatsen. In het voorbij varen zag ik er een zeiljacht van een meter of 12 liggen. Op het voordek stond een man met een touw te zwaaien. Dus ik stopte en draaide het gat in richting het zeiljacht. De man bleek al blij te zijn dat er überhaupt iemand naar hem toe kwam want naderhand vertelde hij me dat er al diverse jachten waren gepasseerd, maar deze waren allemaal door gevaren.
Het bleek dat de man een probleem had met de koeling van zijn motor. Het water gutste naar binnen zijn boot in. Dus hij had zijn buitenboordafsluiter dicht gedraaid en kon dus niet verder. Ik heb hem aangeboden om hem op sleeptouw te nemen. Dat aanbod accepteerde hij maar al te graag. Dus zijn we zo samen het kanaal door gevaren naar Brunsbüttel. Daar heb ik hem afgemeerd en heb zelf ook een plekje gezocht. Ik ben daarna naar hem toe gegaan en heb hem gevraagd of ik hem misschien kon helpen zodat hij op eigen kiel verder kon want hij moest naar Hamburg en ik zou de andere kant richting Cuxhaven uit gaan. De man wist niet precies wat er aan de hand was, dus hij wist ook niet of hij geholpen kon worden. Maar hij liet me graag kijken naar het probleem. Het bleek dat een rubberen aansluiting op zijn warmtewisselaar gescheurd was. En hij had geen reserve aan boord. Met wat kunstgrepen heb ik toen een tijdelijke reparatie gemaakt zodat hij naar mijn idee in elk geval Hamburg kon halen. Tijdens het proefdraaien was alles dicht. De man vroeg me wat hij mij verschuldigd was voor het slepen en de reparatie. Ik heb hem gezegd "niets". Het enige was dat ik wilde dat hij me zou laten weten hoe de reis naar Hamburg verlopen was en of hij daar zonder problemen aangekomen was. En dat beloofde hij.
Daarna ging ik terug naar mijn eigen boot om eindelijk even pauze te nemen. Ik besloot even te gaan liggen. Toen ik net goed en wel lag werd er op het raam getikt. Daar stond de man van de zeilboot weer. Hij zei dat het hem niet lekker zat dat ik niets van hem aan wilde nemen. Hij vroeg me of hij me uit kon nodigen om samen met hem een hapje te gaan eten in een nabij gelegen restaurant. Dat vond ik wel een leuk idee, dus dat aanbod heb ik geaccepteerd.
Dus wij samen naar dat restaurant. Toen we daar binnen kwamen liep hij gelijk door naar een zaal waar een grote groep mensen was. Het bleken allemaal mensen van zijn haven te zijn. En dat wist hij natuurlijk, maar dat had hij me vooraf niet verteld. Als hij het me wel had verteld was ik waarschijnlijk niet mee gegaan. Maar goed, wij naar binnen en ik wist niet wat ik meemaakte. Ik kwam binnen en ik had het idee dat iedereen naar mij keek want ik was natuurlijk een vreemde eend in de bijt. Ik werd door de man en public aan de hele groep voorgesteld met het verhaal van die dag erbij en hoe ik hem geholpen had. En hij vertelde dat ik die avond daarom zijn gast was. Ik denk dat de rest van de aanwezigen al wat biertjes op hadden want die reageerden zeer enthousiast en uitbundig en riepen dat ik daarmee dus ook hun gast was. Ik kreeg een glas bier in mijn handen gedrukt en daar moest op gedronken worden. Niet lang daarna werd er een uitgebreid buffet binnen gereden en ik moest daar maar zoveel van pakken als ik wilde. Onderwijl werd me het ene na het andere glas bier aangereikt. Het werd een lange en super gezellige avond die ik nooit zal vergeten. Ik weet alleen niet goed meer hoe ik terug aan boord ben gekomen, maar dat is toch gelukt.
Toen ik de volgende morgen wakker werd was het zeiljacht al vertrokken. Aan het einde van de dag kreeg ik een bericht dat hij zonder problemen in Hamburg was aangekomen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 28 Nov 2025, 05:57

Terug komend van een vakantie in Scandinavië, al een behoorlijke tijd gelede, meren we af bij kilometer 22 op het Kielerkanaal tussen de daar voorbestemde palen.
Je ligt daar eerste rang in een verbreding van het kanaal kijkend op de passerende schepen en een druk bezocht strandje.
Achter ons, circa anderhalve meter van ons vandaan, ligt een Mariholm afgemeerd met een mooie jonge vrouw aan boord als kapitein, matroos, kok stuurman, noem maar op, kortom een Nederlandse solo zeilster.
Ze is in de weer met gereedschap, kennelijk heeft se mankementen..
Ik wilde mij niet opdringen maar na enige tijd vraag ik of ik iets voor haar kan betekenen want het wil niet te lukken naar haar zin.
Ja zekers klinkt het van de andere kant en het probleem blijkt de helmstok te zijn die gescheurd is .
De boormachine wordt bovenwater gehaald en met mouten en moeren wordt de boel gerepareerd.
We raken in gesprek en we bieden haar een drankje aan, we vieren even de lijnen en de jonge dame stapt over.
Het blijft niet bij een wijntje en gaan de weg wordt het steeds gezelliger, de klok tikt door, 1900 uur.
Vrouwlief zegt, het wordt etenstijd, eet je mee, spaghetti, hebben toch.
Het is al donker dat de dame terug keert op haar eigen scheepje, we kunnen weer een gezellige dag optekenen in het logboek.
Is het verhaal nu klaar, nee dit is nog maar het begin.

Morgen de afloop. :lol:

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 29 Nov 2025, 06:36

Vervolg,
De volgende dag varen we naar Cuxhaven, van hieruit is de wens om door de Duitse bocht naar Nederland te varen.
We hadden vernomen van onze solozeilster dat zij de zelfde gedachten had, dus wie weet komen we elkaar weer tegen.
We hielde die dag de weerberichten nauwlettend in de gaten, en de toch al zo broze verwachtingen sloegen door naar een minder gunstig scenario
Eind van de dag zagen we onze solozeilster over de haven lopen en zwaaide naar elkaar.
De volgende ochtend was een dag van twijfels, welles nietes vertrekken.
Op te steiger liepen we elkaar weer tegen het lijf, wat gaan jullie doen was haar vraag?
Tja lastig, we wachten nog even op het weerbericht wat komen gaat op de marifoon en dan beslissen we.
Ja dat is ook mijn gedachte, laten we daarna dan even afspreken wat het wordt, zo gezegd zo gedaan.
We hadden nog een optie, en dat is via de binnenwateren naar Nederland varen, dan moet de mast er af, en het Kustenkanaal is niet echt ons ding, zeg maar reuze saai.
Maar de keuze werd voor ons gemaakt, de weergoden waren ons niet goed gestemd, het werd binnendoor.
We kwamen weer samen zoals afgesproken en zij had haar keuze ook al gemaakt, we zaten op een lijn.
Daar baalde ze wel van want de vele kilometers moesten worden afgelegd met een buitenboormotor, dacht een 6 pk.
Ook bij haar moest de mast er immers af en ze vroeg of wij daar bij konden helpen, uiteraard.
Zo voeren we naar Otterndorf, een eindje stroomopwaarts de Elbe op om daar de masten plat te leggen.
Nu kon de reis beginnen over de binnenwateren, voor ons in alle comfort maar voor haar met de PD (prutteldoos) minder aantrekkelijk.
We konden ons er iets bij voorstellen, twee a driedagen met die herrie rond je oren, toen deden wij haar een voorstel, wat als we jou tot de Wezer op sleeptouw nemen?
Dat werd met beide handen ontvangen en voor ons maakte het niet uit, het extra verbruik van diesel is nihil.
Zo voeren we door het mooie landschap wat de Elbe-Wezer route zo rijk aan is.
Op de Wezer gingen we uit elkaar, we vonden het beide niet verstandig om te slepen aangezien de intensieve scheepvaart met bijbehorende golfslag.
Met vele male dank en zwaaiend liepen we op haar uit, wie weet zien we elkaar aan het eind van de dag in Oldenburg, en zo geschiede!
In Oldenburg zagen we elkaar dus wederom en uit dankbaarheid stond zij er op ons te trakteren op een etentje.
Nu nemen wij zelden iets aan, maar dit lieten we ons niet ontgaan, maar stelde daar wel wat tegenover, dan slepen we jou tot Nederland.
Het werd wederom een zeer gezellige avond en de volgende dag vertrokken we in alle vroegte met de Marieholm op sleep.
Het getijde was gunstig toen we in de achtermiddag de Eems op voeren en besloten om door te varen naar Delfzijl.
Heerlijk, verlost van het saaie kanaal en sluizen, we konden onze vleugels weer spreiden, de ruimte!
De pin er op, en achter ons een Marieholm op topsnelheid.
We meerde avonds laat af in Delfzijl, het was een lange dag geweest.
De volgende ochtend namen we afscheid en we kregen een boek waar ze een heel leuk stukje voor ons had ingeschreven, het boek hebben we nog.

Later stuur de zij per post nog foto op van uit haar zichtpunt genomen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 29 Nov 2025, 17:35

Mooi verhaal en leuk geschreven, Pascal. Opvallend hoe veel vrienden je maakt op het water. En wat voor bijzondere mensen je tegenkomt.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 29 Nov 2025, 18:18

Oeverloos schreef:Mooi verhaal en leuk geschreven, Pascal. Opvallend hoe veel vrienden je maakt op het water. En wat voor bijzondere mensen je tegenkomt.

klopt Oeverloos, zo zijn wij rijkelijk bedeeld met vele vaarvrienden, zo wel in Nederland als in België, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 30 Nov 2025, 05:16

Er loopt een dame op de kade met een hondje aan de lijn.
Het hondje stop, ligt zijn poot op en mikt een prachtige straal precies op de bolder waar onze landvast aan zit.
Mijn wederhelft, mevrouw u hond plast op ons meertouw, de vrouw, ooohhh dat doet hij altijd.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat