Hulp gevraagd ijsselmeer

algemene discussies

Hulp gevraagd ijsselmeer

Berichtdoor Ekmef » 27 Mrt 2025, 11:05

Goedemorgen,

Ik zal denk ik veel commentaar krijgen, zo gaat dat vaak op forums ben ik al achter.
Maar ik heb hulp nodig. Ik heb een motorboot gekocht, een kok kruiser van 10 meter.
Hij ligt in Friesland nog maar moet naar medemblik of den oever. Het weekend van 5 april dus 6 april of evt die 7 of 8 , net hoe het weer is en dan vooral de wind.
Ik baal enorm en zie er onwijs tegen op.
Nu mijn vraag, heeft iemand tips? Ik weet wel max windkracht 2 , en anders niet gaan.

Of is er iemand die desnoods tegen betaling mee wilt varen , terugbrengen word geregeld etc :)

Nou laat het commentaar maar komen.
Ekmef

ligplaats:
info: Pedro kruiser 1080 bij 330
Volvo penta md32

Re: Hulp gevraagd ijsselmeer

Berichtdoor Renegade » 27 Mrt 2025, 12:05

Ekmef schreef:Ik baal enorm en zie er onwijs tegen op.

Is vervoer over de weg ook een optie?
https://boltboattransport.com/
Zekerheid voor alles.
Vooral voor een net aangekochte boot ,ouwe meuk of nieuwe boot, maakt geen verschil.
Het is allemaal onwennig.
Motor en toebehoren moet okido zijn.
Schone tank met schone filters , impeller etc etc .
Je wilt niet niet beleven dat je nog met een uur te gaan , problemen krijgt tijdens de overtocht.
En nee ,ik ga niet mee, het IJsselmeer ga ik niet op ,is mij te link.
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Mrt 2025, 12:29

Ekmef schreef:Goedemorgen,
Hij ligt in Friesland nog maar moet naar medemblik of den oever. Het weekend van 5 april dus 6 april of evt die 7 of 8 , net hoe het weer is en dan vooral de wind.
Ik baal enorm en zie er onwijs tegen op.

In ieder geval iemand meenemen, niet alleen gaan en pas uitvaren wanneer het plat water is en helder weer, dus niet meer dan beaufort 2 inderdaad.
Ik kan je helaas niet helpen, ik ben dan de lamme helpt de blinde, nog nooit in die richting geweest. Bolt Boat transport is prima maar kost je meer dan €1000,- weet ik uit ervaring. Tevens moet je boot dan droog staan en hij zet hem dan weer droog op de gewenste nieuwe plek waarbij je zelf voor steunen e.d. moet zorgen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Oeverloos » 27 Mrt 2025, 13:17

Geluk gewenst met je nieuwe kruiser, Femke.
Je schrijft dat je van plan bent om over het IJsselmeer te varen.
Misschien heb je daar hele goede redenen voor en kan het niet anders.
Met een onbekende boot voor het eerst het IJsselmeer op,
ik kan mij voorstellen dat je daar tegen op kijkt.
De boot kan het makkelijk en jij ook en je bent er zo,
maar je mist nog het vertrouwen in je boot en je motor.

Als een boot lang op het binnenwater heeft gevaren
is het niet ongewoon dat de brandstoftank bezinksel heeft op de bodem.
Als je dan een beetje schommelt op open water komen deeltjes van het bezinksel omhoog,
worden opgezogen door de dieselmotor.
Het brandstoffilter raakt verstopt en de motor stopt.

Als je eerst eens kijkt naar de status van de brandstoftank,
dan doe je jezelf een groot plezier en kun je straks
op een mooie dag ontspannen genieten van je tochtje naar Medemblik,
omdat je zeker weet dat je altijd op je diesel kan vertrouwen.
Een diesel met schone brandstof brengt je altijd veilig op je bestemming.

Als je boot in Friesland ligt zou je kunnen overwegen om
een tijdje op de boot te gaan wonen.
En als dat niet kan er in de weekend op verblijven.
Zo leer je de boot kennen en wordt de boot je eigen.
In Friesland kun je schitterend op allerlei slootjes varen
en aan een steigertje liggen.

Wat de datum betreft:
mijn ervaring is dat als je op open water wilt varen je beter op het weer
dan op de kalender kunt varen.
Met mooi weer is het een fantastisch.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Ekmef » 27 Mrt 2025, 14:01

Bedankt voor de reacties, ja het speelt idd mee je de boot niet kent, en geen ervaring hebt natuurlijk.
Er komen gelukkig nog nieuwe diesel filters op. Tenminste als de monteur nog tijd had. Wat ik zeker wel hoop.
Later hoop ik dit allemaal zelf te kunnen en leren en doen.
We zouden met zijn 3en gaan maar allemaal geen ervaring.
Net via de waterkaarten app gekeken en denk dat een tochtje erom heen via Harderwijk spakenburg en amsterdam een klein stukje en dan naar plek van bestemming veiliger voelt.
En wat je zegt het weer bepaald niet je kalender. Ik ben gewoon zo blij als de boot thuis is. Gelukkig dit weekend vaarles op mijn eigen boot. Kijk ernaar uit.
Soms wou ij gewoon al verder was dan nu, zoveel info te verwerken. Blij met dit forum
Ekmef

ligplaats:
info: Pedro kruiser 1080 bij 330
Volvo penta md32

Berichtdoor aadbloem » 27 Mrt 2025, 14:39

Ekmef schreef:Net via de waterkaarten app gekeken en denk dat een tochtje erom heen via Harderwijk spakenburg en amsterdam een klein stukje en dan naar plek van bestemming veiliger voelt.

Je bedoelt over de randmeren varen en dan door Noord Holland naar Medemblik. Is goed te doen en wanneer je bij Hollandse Brug op groter water komt kan je eventueel gunstig onder Pampus door afbuigen naar Muiden en dan ook weer helemaal binnendoor verder. Je bent dan wel behoorlijk langer onderweg en moet je misschien ergens overnachten.
aadbloem

info:

Berichtdoor heuvels » 27 Mrt 2025, 14:49

Als je iemand weet die met zijn eigen boot mee kan varen, dan kan die je slepen indien nodig, of anderszins hulp bieden.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 27 Mrt 2025, 15:04

Ik adviseer de boot ergens uit het water te kranen en per dieplader te laten transporteren. Heb ik een paar jaar geleden gedaan met een 11-tonner (10,75-3,40) en scheelde me heel veel tijd en kopzorg (om met een onbekende boot een lange tocht te gaan maken). Ik was 2 x kranen (Eur 75 per keer) en Eur 800 kwijt bij Vd Wetering Loosdrecht.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Mrt 2025, 15:46

Ekmef schreef:Er komen gelukkig nog nieuwe diesel filters op. Tenminste als de monteur nog tijd had. Wat ik zeker wel hoop.

Zou mooi zijn als je daarbij kan zijn. Check wat er uit het oude filter komt. Misschien is er ergens een (water)aftappertje op de dieseltank. Het hoort bij een zomerklaarmaken beurt om dat af te tappen en te kijken of er water in de tank zit of dat de diesel op de bodem troebel is. Ik tap altijd een halve glazen Hak pot af en dan kan je meteen zien of er iets anders dan diesel aanwezig is. Welke motor staat er in je nieuwe aankoop?
aadbloem

info:

Berichtdoor chaea » 27 Mrt 2025, 16:32

Ik heb meerdere keren een pas aangeschafte boot overgevaren, van Limburg tot Friesland. Meeste keren ging het goed maar stippelde wel de meest " veilige" route uit en keek ook naar de staat van de boot. 1 x heb ik met pech gelegen door verstoppung in de brandstoftoevoer, een sleep en dure reparatie tot gevolg.
Het is door schade en schande dat ik er wijs door ben geworden, buiten het feit dat het achteraf mooie avonturen waren.

De laatste boot heb ik ook laten transporteren, ik was incl hijskosten op beide havens 1100 euro kwijt. Een smak geld maar ik doe het de volgende keer weer op deze manier, het haalt gewoon veel zorgen weg en uitproberen kan je beter in de zicht van je veilge haven doen ;)

Maar ga je toch varen, ik ken meerdere doe iver het IJsselmeer zijn gegaan, dit is met mooi weer goed te doen. Maar ken ook verhalen van ervaren rotten die angstige momenten hebben meegemaakt. Mijn tip neem de wat veiligere route over de randmeren, die heb ik bevaren in onweersgeweld en zelfs toen niks engs aan.

Veel succes met je keuze
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Steigerpraat