Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

algemene discussies

Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor Sergio » 13 Feb 2025, 00:01

Hi watersporters,

In mijn zoektocht naar boot om mijn oude hobby weer op te pakken stuit ik op vervelende berichten. Ik las al over Amsterdam en het verbod op diesel motoren. Maar ook dat doorvaart via Kostverloren vaart nog kan. Dat valt dus wel mee dacht ik nog. Maar bijvoorbeeld in Utrecht, mag je helemaal niet meer varen. Zal compleet NL verboden gebied zijn in pak hem beet, 5 jaar? En wat is mijn boot met dieselmotor dan nog waard en is een aanschaf van 20 K nog verantwoord?

Excuus als ik eerdere topics hierover heb gemist, maar het is een oprechte twijfel na alle artikelen over de D66 plannen die inmiddels worden uitgevoerd.

Want ik kwam graag in steden als Utrecht, de Vecht over… Straks alleen nog ARK? Gezellig wordt dat.
Sergio

ligplaats:
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor chaea » 13 Feb 2025, 07:11

One "groene vrienden" zijn al decenia bezig met dit soort ongein, ze kweken vooral weerzin ermee. Op hun lokale gebied heb is het wetgeving, dus daar heb je je aan te houden.

Maar als je het vergelijkt met het landelijke beleid zsl het zo'n vaart niet lopen. Het kleine grut met aanhangmotorkan je nog wel de elektrische kant op sturen ( 15 jaar geleden moest het van 2 takt naar 4 tact verbrandingsmotor) maar dat is niet realistisch voor de grotere pleziervaart, immers 95% is diesel.

En aangezien je in de rest van Nederland een "uitsterfbeleid" geldt voor de 2 takt buitenboordmotor zal dit eerder ook een oplossing zijn voor de diesel. (En dan zijn we zo 50 jaar verder)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Amersfow » 13 Feb 2025, 09:38

Ik heb begrepen dat voor pleziervaart electrisch varen een meer negatieve impact op CO heeft dan een dieseltje (artikel in de Motorboot). In de binnenvaart bouwen ze nu een naverbrander oid achter de dieselmotor. Dan is de uitlaat schoon. Zoals dat ook op vrachtwagens zit. Wellicht komt er ook ooit zo'n machientje voor onze dieseltjes.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 13 Feb 2025, 18:24

In ieder geval in Leiden zijn ze al van plan om het zero emissie beleid wat 1 januari is ingegaan voor bestelbussen e.d. per 2030 door te trekken naar de watersport. Zal mij niks verbazen als in ieder geval de overige zero emissie gemeentes een dergelijk beleid gaan voeren.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Renegade » 13 Feb 2025, 18:38

Amersfow schreef: Zoals dat ook op vrachtwagens zit. Wellicht komt er ook ooit zo'n machientje voor onze dieseltjes.

Dat is geen "naverbrander" ,maar een katalysator waarin AdBlue( ureum) wordt ingespoten om het NOx ,wat in uitlaat gassen zit ,om te zetten naar stikstof en water.
Dat AdBlue zit in een ander tankje.
Verbruik is circa 5% van het dieselverbruik.
En niet alleen vrachtwagens hebben dat ,maar ook luxe wagens , busjes waarin een dieselmotor zit vanaf Euro4 en meer.
Bij Euro 4 heb je 2 mogelijkheden .
Of Selective Katalytische Reductie ( AdBlue nodig) of EGR ( uitlaatgas recirculatie)
Vanaf Euro5 minimaal AdBlue.

Bij luxe wagens en busjes herken je het aan dat blauwe tankdop naast de diesel brandstof ingang, achter het tanklepje.

Of schepen inmiddels ook AdBlue gebruiken weet ik niet.
Ik verwacht het wel ,want van enkelen weet ik dat er truckmotoren in staan van o.a. DAF/PACCAR en de 16 liter Volvo's .

En nee ,er wordt niks naverbrand.
Uit de uitlaat loopt water ,en bij stilstand ruik je een lichte rotte eieren lucht .
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor chaea » 13 Feb 2025, 19:01

Daar zit je fout @ Renegade, wat Amersfow bedoeld is regenereren.
Als je goed oplet in het verkeer kan je soms een vrachtwagen plotseling overmatig zien roken, dan regenereert deze door diesel in de uitlaat te spuiten om roet te verbranden.

Dat is iets anders dan AD Blue.
chaea

Berichtdoor Amersfow » 13 Feb 2025, 19:43

Ik begreep dat het een ding was dat veel energie kostte. De binnenvaartschipper moest de hele aandrijflijn gaan vervangen. Ook een andere motor. Totaal brandstof verbruik zou iets meer worden (dan klinkt dan weer tegenstrijdig). Hij kreeg een hele bak subsidie, dat heeft hem overgehaald.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 13 Feb 2025, 20:25

chaea schreef:Daar zit je fout @ Renegade, wat Amersfow bedoeld is regenereren.
Als je goed oplet in het verkeer kan je soms een vrachtwagen plotseling overmatig zien roken, dan regenereert deze door diesel in de uitlaat te spuiten om roet te verbranden.
Dat is iets anders dan AD Blue.

Ik zit niet fout ,totaal niet.
Ik heb zelf 4 vrachtwagens gehad tussen 1995 en 2017, en als er eentje stond te roken ,kon het een Euro3 motor zijn (rookt ook zelden trouwens) .
Euro3 heeft geen AdBlue of anders spul.
Een Euro4 motor was er in AdBlue uitvoering , maar ook als EGR type.
EGR is 'regeneratie van uitlaatgassen' , wij noemden dat " een paard zijn eigen stront laten vreten" .
Waarom?
Het vervuilde de motor enorm ,want de uitlaatgassen gingen gedeeltelijk nog eens via de luchtinlaat weer de verbrandingsruimte in.
bv bij de kleinere Fiat 1300 JTD-tjes stonden erom bekend ,dat de EGR klep vast bleef zitten wegen roet vervuiling.
Euro5 diesel gebruikt AdBlue als middel dat achteraf in de uitlaat wordt ingespoten( ruikt naar ammoniak) .
En bij Euro6 kan er geen roet in de uitlaat komen ,want daar worden de roetdelen ook afgebroken met Adblue,alleen wordt daar nog scherper.
Of ze inmiddels een combi zijn aangegaan van AdBlue + EGR ,is mij onbekend.
Maar dan kan de uitlaat ook niet roken,want het EGR gedeelte vind plaats vòör de AdBlue inspuiting.
Als je AdBlue in de motor zou inspuiten,dan is het gauw gedaan met het torretje.
Renegade

info:

Berichtdoor Renegade » 13 Feb 2025, 20:37

Amersfow schreef:Ik begreep dat het een ding was dat veel energie kostte. De binnenvaartschipper moest de hele aandrijflijn gaan vervangen. Ook een andere motor. Totaal brandstof verbruik zou iets meer worden (dan klinkt dan weer tegenstrijdig). Hij kreeg een hele bak subsidie, dat heeft hem overgehaald.

Dat is een Stage V motor , ook wel Tier 5 genoemd.
Op een schip is meer ruimte en het kan zijn ,dat men daar gebruik maakt van een naverbrander.
En ja ,inderdaad kost dat extra brandstof ,doodeenvoudig omdat er extra diesel ingespoten moet worden in de naverbrander om de temperatuur omhoog te krijgen.
Het is maar net waar je voor kiest ,en waarmee de overheid je over de streep kan trekken.
Zolang de subsidie er is ,zal het wel lucratief blijven.

Op het kustvaartforum staat een lang draadje van de Janette van Erik Schoemaker uit Vreeswijk.
Die heeft ook een complete overhaul gedaan van een oude motor naar een Stage V DAF/Paccar MX13 motor.
https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... start=2510
Renegade

info:

Berichtdoor chaea » 13 Feb 2025, 20:53

Prima joh, je hebt gelijk.
chaea

Volgende

Terug naar Steigerpraat