Sluisperikelen

algemene discussies

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor kajoe » 01 Feb 2025, 10:12

ja ook vreemd we bevinden ons op het water met een bootje dus is de taal die op het water gesproken word toch normaal of leen we niet uit het bpr dat men bakboord en stuurboord heeft dat links en rechts gedoe ga je de fout in je zit tenslotte niet in je autootje ,de bedienaar geeft de aanwijzing op de manier van uit het oogpunt van het bootje .
ik heb mij zolang ik zelf voer er nooit over na gedacht was gewoon dus toen ik bij de overheid kwam op sluizen en bruggen gebruikten wij de taal der schippers .
daarom is het voor verkeers posten en centrales wel eens moeilijk om een aanwijzing aan jachten te geven .
hier hadden we het geregeld men begreep bv niet dat als er dubbel rood op de verkeers seinen stond dat men niet verder kon bv een stremming dan kreeg je een behoorlijke discussie via de marifoon van het wat en waarom ,en die geen marifoon hadden voeren domweg door de stremming lichten .
ik weet ook wel dat de grote jongens zich melden op plaatsen met aanduidingen waarvan de meeste recreanten niets van snappen wat dan lastig is .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor chaea » 01 Feb 2025, 10:19

Volgens mij staat heel duidelijk in het cursusboek marifonie hoe men uitluisterd of spreekt.

De betreffende vrouw uit het fragment heeft m.i o.o tabak van marifoon gebruik. Ze mag zenden als er een certificaathouder bij is maar die indruk krijg ik nu ook niet echt.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 01 Feb 2025, 14:33

Het Sluizenfront schreef:Hoezo vreemd? Oké, het is weliswaar een beetje jargon, maar wij hebben die term ook altijd gebruikt en kan me niet heugen dat ik ooit de vraag heb gekregen wat het betekende. Veel vaker kreeg je van de pleziervaart de vraag, of dat links of rechts was, als je ze de bvb stuurboordsluis had toegewezen. Kennelijk was "stuurboord" dan ook al te hoog gegrepen. En dan zullen we nog maar zwijgen over het verschil tussen "rechts" en "stuurboord" want dat is bij de veel pleziervaarders een vraagteken.

Sluizen front ,als je weer iets gaat qouten ,qouten dan het gedeelte dat tussen de aanhalingstekens staat.
Ze staan namelijk niet voor Jan met de korte achternaam.

Ik weet ook wel wat stuur- of bakboord is ,maar schijnbaar in het jargon "dat sluis onderweg is ,uw kant op".

Dergelijke reacties krijg je van sluiswachters die ambtenaar zijn,en er enkel één woord uithaalt die hun past. :|

Maar misschien hebben ze bij jouw ook altijd de sluizen op "sleeptouw" gehad.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Tonny » 01 Feb 2025, 17:17

Renegade schreef:Sluizen front ,als je weer iets gaat qouten ,qouten dan het gedeelte dat tussen de aanhalingstekens staat.
Ze staan namelijk niet voor Jan met de korte achternaam.

Ik weet ook wel wat stuur- of bakboord is ,maar schijnbaar in het jargon "dat sluis onderweg is ,uw kant op".

Dergelijke reacties krijg je van sluiswachters die ambtenaar zijn,en er enkel één woord uithaalt die hun past. :|

Maar misschien hebben ze bij jouw ook altijd de sluizen op "sleeptouw" gehad.

Waar slaat dit nou allemaal op.......? Heb je zelf gelezen wat je geschreven hebt? Heb jij gezopen of zo?
Tonny

ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Berichtdoor kajoe » 01 Feb 2025, 17:57

tja blijft moeilijk maar ,,,,sluis onderweg word vaak gezegd bij sluizen met maar een kolk tja daar dus geen sb of bb kolk maar wel de kreet vastmaken aan bb of sb wat soms ook al problemen oplevert en als de bedienaar zegt zoveel mogelijk naar voren is dat ook geregeld een probleempje in de midden is voor velen al voor in .
en gelukkig niet heel vaak is het soms wel zo dat kleine sluizen waar zeg 3 bootjes van 10/12 meter makkelijk in kunnen het ook wel eens zo is dat er maar een in past soms twee dat maak je dan vooral in frankrijk mee maar hier ook wel en als je dan als bedienaar een aanwijzing geeft krijg je wel eens de wind van voren discuteren heeft geen zin neemt veel tijd en zure gezichten van andere klantjes dus afkappen en snel schutten .
tja en ook als voormalig schipper op rijn en binnenvaart bootjes van 18tot 110 meter sta je dan wel eens vreemd te kijken met een bepaalde gedachte .
kajoe

info:

Berichtdoor Renegade » 01 Feb 2025, 19:16

kajoe schreef:tja blijft moeilijk maar ,,,,sluis onderweg word vaak gezegd bij sluizen met maar een kolk tja daar dus geen sb of bb kolk maar wel de kreet vastmaken aan bb of sb wat soms ook al problemen oplevert en als de bedienaar zegt zoveel mogelijk naar voren is dat ook geregeld een probleempje in de midden is voor velen al voor in .

Ach het zijn niet alleen de jacht schippers.
Er zijn ook vele vrachtboot schippers die denken dat ze analfabeet zijn.
Op Een groot bord voor hun neus staat , Schroeven uit ,trossen vast .
Maar velen liggen op één touwtje voor ,en de schroef ingeschakeld zodat ze met de kont tegen de sluiswand gedrukt worden.
Gemak dient de schipper dus.
En als je daar achter ligt met je jachie,is het geen pretje.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor kajoe » 01 Feb 2025, 20:42

tja je hebt gelijk ik zou zeggen en heb het zelf l meer malen gedaan fiks reclameren bij de bediening ,zij weten ook dat die schroef er af moet dit dus doen via het sluis kanaal en kanaal 10 .
maar er is een klein probleempje waar schipper en bedienaar niets aan kunnen doen er zijn schepen waarvan men de gashandel op 0 zet maar de schroef langzaam blijft mee draaien de motor volledig stoppenis geen doen je moet dan eerst vaak naar beneden om te stoppen en dan weer beneden starten ,mocht er in de sluis iets gebeuren kan de schipper niets veiligheid voorop dit zelfde met de kopschroef maar die is vaak wel stop te zetten .
dat schippers vaak maar op een touwtje vastmaken is vaak dat zij enige maanden geen recreanten in de sluizen hebben dus is het makkelijk .
nadeel is dat de bedienaren dat best vinden zij hebben er geen last van en soms kan je het op de camera,s ook niet goed zien .
dus mijn kleine beetje raad is fiks mekkeren en ls het niks oplevert fotos maken en die sturen met commentaar naar de hoofd scheepvaart waarvan de sluis is .
kajoe

info:

Berichtdoor quichot » 05 Feb 2025, 10:35

Renegade schreef:Schijnbaar heeft de sluiswachter die taalcursussen gemist ,want een vreemde uitspraak als " de bakboordsluis is onderweg met 2 schepen uw kant op " ,had ook anders gekund met gewoon begrijpelijk Nederlandse taal.
Maar misschien was een baantje als slagboom medewerker bij een camping een geschiktere job voor die man geweest. :mrgreen:

Nee, dit is echt gewoon de schipperslingo in de praktijk. En laat niks aan duidelijkheid te wensen over. Het wordt dus de bakboordsluis en er komen twee schepen uit.
Als je serieus denkt dat die hele sluis naar je toe komt, compleet met twee schepen, kan je misschien beter een andere hobby zoeken.
Laatst gewijzigd door quichot op 05 Feb 2025, 10:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor quichot » 05 Feb 2025, 10:42

chaea schreef:Volgens mij staat heel duidelijk in het cursusboek marifonie hoe men uitluisterd of spreekt.

Maar dat sluit dan weer niet aan bij de praktijk. Ik heb van m'n levensdagen nog nooit een sluiswacht horen antwoorden: 'motorjacht ..., hier sluis ..., oproep ontvangen, over!'
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Amersfow » 05 Feb 2025, 10:48

O, op een boot begrijp ik BB en SB (zo'n stomme ambtenaar bij het Amsterdam Vignet niet; die zegt dat ik het op de linkerkant moet bevestigen ?!?!). Maar is er ook een BB en SB sluis? Of wisselt dat al naar gelang je aan de ene of andere kant komt aanvaren?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat