Sluisperikelen

algemene discussies

Sluisperikelen

Berichtdoor Pieterse » 25 Jan 2025, 19:13

Sluiswachter zijn vereist soms veel geduld.

https://keversoft.com/public/sluiswachter-zeeland.mp3
Pieterse
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor kajoe » 26 Jan 2025, 12:02

nou bij mij niets het is hun zeker zwart voor de ogen geworden ???.
kajoe
 
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor chaea » 26 Jan 2025, 18:32

:lol:
Pieterse schreef:Sluiswachter zijn vereist soms veel geduld.

https://keversoft.com/public/sluiswachter-zeeland.mp3

:lol:

Laatate tip is goud waard
chaea
 
Berichten: 1071
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor quichot » 31 Jan 2025, 10:05

Tja, de taal die in de praktijk wordt gebruikt leer je dan weer niet bij de cursus. Ik heb het hier vaker gesteld: correcte bediening marifoon kan je alleen in de praktijk leren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3073
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor kajoe » 31 Jan 2025, 12:42

ah ja gelukt om het te horen .
wat is er mis mee zulke zaken gebeuren al jaren.
sommigen begrijpen maar niet dat een suis 2 kanten op werkt tja en dan komen ze voor een dichte deur en dan tja die vraag moeten wij wachten net of die stukken ijzer er voor niets zitten en die verkeers seinen ach rood maarja effe niet gezien ,maaaar ze weten wel hoe de marifoon werkt en dat is al heel wat .
als sluis en brug bediening moest je zo al een dikke huid hebben je deed het bij velen nooit goed ,velen hadden de kreet waarom is de brug nog niet open zaten ze er meest meer dan 500 meter vandaan .
kajoe
 
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor kajoe » 31 Jan 2025, 12:51

en tja er zijn cursussen genoeg Rijkswaterstaat geeft die dan ook wij hadden dat ook ,maar is voor vele bedienaren over en uit taal die in de praktijk vooral bij de beroeps niet gangbaar/gebruikt word .
voor vele jachtschippers is dat wat anders velen leven van over en uit vaak kramen ze dan ook nog het vhf nummer op maar vergeten ze de naam helaas .
men meed ook dat je gelijk moet antwoorden wat soms niet kan omdat je wat andere dingen eerst moet doen dan hangen ze 30 seconden later aan de telefoon alsze het nummer weten .
verder is er voor bedienaren genoeg te halen in de verplichte cursusen nautop /nautische leer lijnen .ook die moesten we doen toen nog nautop 1-2-3 met alle bijhangsels .
kajoe
 
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor aadbloem » 31 Jan 2025, 13:01

kajoe schreef:sommigen begrijpen maar niet dat een suis 2 kanten op werkt tja en dan komen ze voor een dichte deur en dan tja die vraag moeten wij wachten

Tja er zijn schippers die maar 3 of 4 sluizen per seizoen doen en bij een brug varen ze het liefste achter de voorste boot aan. Is ook niet kwalijk te nemen, er is ook wel gêne, schaamte om goed deel te nemen aan het marifoonverkeer puur omdat ze het te weinig doen. De vraag van de sluiswachter: bent u opvaart of afvaart wordt ook niet altijd begrepen en roep je aan met eerst je eigen scheepsnaam of eerst de sluisnaam is ook verwarrend vaak. Bij beginners hoor je ook heel veel "over" en soms "sluiten" terwijl dat echt antiek jargon is maar het staat nog wel in boekjes. Dan heb je nu ook veel te maken met centrale bedienposten en ik vind dat melden gewoon altijd moet. Niet achter een andere boot aan en denken de sluiswachter ziet me wel. Dat is vrijwel nooit het geval, de camera's bij de brug zijn echt beperkt tot de omgeving van de brug. Melden, altijd melden.
aadbloem
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor Amersfow » 31 Jan 2025, 13:23

Een man met een speedboot uit den Bosch die vond de sluis zo'n gedoe en vroeg; kan ik niet even omvaren ofzo? :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2246
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor Renegade » 31 Jan 2025, 13:27

kajoe schreef:en tja er zijn cursussen genoeg Rijkswaterstaat geeft die dan ook wij hadden dat ook ,maar is voor vele bedienaren over en uit taal die in de praktijk vooral bij de beroeps niet gangbaar/gebruikt word .

Schijnbaar heeft de sluiswachter die taalcursussen gemist ,want een vreemde uitspraak als " de bakboordsluis is onderweg met 2 schepen uw kant op " ,had ook anders gekund met gewoon begrijpelijk Nederlandse taal.
Maar misschien was een baantje als slagboom medewerker bij een camping een geschiktere job voor die man geweest. :mrgreen:
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Feb 2025, 00:59

Renegade schreef:Schijnbaar heeft de sluiswachter die taalcursussen gemist ,want een vreemde uitspraak als " de bakboordsluis is onderweg met 2 schepen uw kant op " ,had ook anders gekund met gewoon begrijpelijk Nederlandse taal.

Hoezo vreemd? Oké, het is weliswaar een beetje jargon, maar wij hebben die term ook altijd gebruikt en kan me niet heugen dat ik ooit de vraag heb gekregen wat het betekende. Veel vaker kreeg je van de pleziervaart de vraag, of dat links of rechts was, als je ze de bvb stuurboordsluis had toegewezen. Kennelijk was "stuurboord" dan ook al te hoog gegrepen. En dan zullen we nog maar zwijgen over het verschil tussen "rechts" en "stuurboord" want dat is bij de veel pleziervaarders een vraagteken.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast