Kennis opdoen van merken boten

algemene discussies

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Hannah » 23 Aug 2024, 17:02

chaea schreef:Het is vooral smaak, wat vind je leuk.
Elk merk kan je Googelen, ik zal Pools spul zoveel mogelijk links laten liggen en ook de inboards met Heckdrive, zijn vaak bodemloze geldputten.
Ik begrijp dat je een Cuddy uitvoering voor ogen hebt?

Maar wellicht wat gedateerder maar ozo sterk en goed, een kajuit uit de Shetland reeks. Met name de 570 is een volwassen weekender waar een behoorlijke motor achter kan.


Ik heb gezocht naar boten in Polen en het lijkt erop dat ze vooral polyester sloepen maken. Of zijn er bekende sportcruisers die ze maken?

Iets vinden zonder hekdrive is lastig. Tot nu toe zie ik bij al dit soort boten van die buitenpropellers. Is dat niet standaard op een sportcruiser?

Cuddy uitvoering is idd wat ik zoek. Ik heb even gekeken naar de Shetland en snap wat je bedoelt. Alleen doet het qua vorm nog iets teveel denken aan een kruisertje. Dan zoek ik wel wat sportievers qua looks zeg maar.
Hannah
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 17:55
ligplaats:
info: Volgt

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Amersfow » 23 Aug 2024, 19:26

My favorite, de Greenline 33. Kun je met een 75 pk diesel al 10 knopen varen. Mega functioneel. Met zwaardere diesel (gewoon met een schroefas) wil die ook in plane.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Amileofhome » 24 Aug 2024, 08:06

Ik woon ook tegen de Maas aan. En na langzaam varend toch voor een semi plan boot gegaan met een top van 35 kmh. Waarom? Werken, kinderen, weekendjes zijn relatief kort en met een uurtje gas over de Maas is mijn vaargebied net iets groter. Reden 2: op de grote rivieren wordt ik niet meer opgelopen door de beroepsvaart. Dat was toch wel het meest hinderlijke met een langzamer polyester schip. Ik vaar dus bijna altijd langzaam 12kmh (97% van de tijd) maar soms even gas geven is ook leuk.
Je geeft niet echt een budget aan maar heb je al naar Scandinavië gekeken. Vanuit die hoek komen diverse merken met goede kwaliteit schepen zoals : Aquador, Nimbus, Nidelv
Amileofhome
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 Jan 2024, 09:41
ligplaats:
info:

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Hannah » 01 Sep 2024, 14:00

R.C.Grootveld schreef:Alvorens je in merken en hun kwaliteiten te verdiepen, zou ik me eerst verdiepen in de belangrijkste vraag die velen zich niet of te laat stellen:
Wat wil ik met mijn boot gaan doen?

Je noemde al eten en slapen, ok je wilt dus (langere) tochten gaan maken.

Maar waar wil je gaan varen? Op de grote rivieren? Op de slootjes in Friesland? Op vaarten als de Drentse Hoofdvaart? Alleen in NL of ook in B. F of D (zie opm)

En "af en toe wat sneller"?
Bedenk dat de mogelijkheden tot snel varen (20+) in de praktijk beperkt zijn (met name de grote rivieren en open water als Zeeland en IJsselmeer) dus hoe vaak is dan "af en toe"?

En met het risico de halve wereld over mee heen te krijgen:
Snel varende schepen (zoals de genoemde Bayliner) zijn ontworpen om snel te varen en hun vaareigenschappen laten op lage snelheden vaak te wensen over, met name omdat ze dan een hekgolf achter laten waar een 3000tonner jaloers op zou zijn.
En dat heeft niets met de kwaliteit te maken, maar met de rompvorm.

Wij waren destijds ook gecharmeerd van zo'n soort schip (Nimbus) totdat ik er eens een met amper 10kmh door de Ringvaart zag varen en alle sloepjes lagen te dansen. Om over het verlijeren toen hij met 5Bft voor de brug moest wachten, maar te zwijgen.
Uiteindelijk voor ons een van de redenen om gewoon voor een stalen waterverplaatser te kiezen en daar hebben we na 18 seizoenen nog geen moment spijt van gehad, ook niet rijdens die 3 tochten toen we "der Rhein zur Berg" naar Koblenz deden.

Opm: Houd in dat geval rekening met de inhoud van je brandstoftank, want de mogelijkheden om in die landen aan het water te tanken zijn een stuk minder dan in NL


Hele goeie vraag en dat is ook iets waar ik de afgelopen periode over heb nagedacht. Aan de ene kant denk ik meteen aan boot die 'toekomstproof' is, aan de andere kant is dat ook helemaal niet realistisch en moet ik eerst ervaring opdoen. En misschien dat ik later meer behoefte ga krijgen en relaxer varen en juist meer richting wat snelheid mocht het waterskiën ofzo aantrekken. Je weet het niet.

Dit is mijn idee nu:
Een boot waar ik vanaf de Maas (thuishaven) Nederland kan doorkruisen. In het buitenland durf ik nog niet. Eerst maar hier ervaring opdoen met hoe allerlei problemen aan boord op te lossen als je bv storingen hebt of iets dergelijks. Dan tijdens een toch aanmeren bij havens en vanaf daar lekker door een dorpje slenteren. Terug op de haven overnachten (slapen, douchen, eten) en weer door. Ik ben niet van plan door smalle kanaaltjes of grachten ofzo heen te varen. Af en toe snelheid willen hebben, is meer dat je dan de keuze hebt om dat te gebruiken als het nodig is. Ook om als het kan wat sneller een wat langere afstand af te kunnen leggen. Zoals het verschil van een elektrische fiets en een gewone fiets.

Als ik dan zo aan het zoeken ben, zie ik 'geschikte boten' voorbij komen, maar qua merk en betrouwbaarheid word ik maar niet wijzer. Daardoor durf ik ook niet een afspraak te maken om in het echt te gaan kijken zonder de intentie te willen kopen. Vandaar dat ik hier deze topic had geopend.
Hannah
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 17:55
ligplaats:
info: Volgt

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Hannah » 01 Sep 2024, 14:04

Blacktoppie schreef:Een vaarbewijs is pas verplicht als de boot langer is als 15m en/of sneller vaart als 20km/h dis geld voor heel Nederland.
Dit neemt niet weg dat het behalen van een vaarbewijs wel wat theoretische basiskennis meegeeft.

Voor de rest eens met R.C. Grootveld. Wat wil je met de boot gaan doen.
Wellicht eerst eens een boot huren om er achter te komen wat je precies wilt.


Je hebt gelijk! Ik dacht dat de Maas 'als grote rivier' ook vaarbewijsplichtig was, maar dat is dus niet zo. Omdat ik toch al bezig bent, wil ik doorzetten met het halen van mijn vaarbewijs omdat ik er veel kennis van opdoe. Ook wil ik niet dat als ik een mooie boot vind met meer PK's, ik deze niet kan aanschaffen/varen omdat ik geen vaarbewijs heb.
Hannah
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 17:55
ligplaats:
info: Volgt

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Oeverloos » 01 Sep 2024, 18:11

Polyester boten

Marex 310
Een exclusief schip met een beest van een 6 cil. Volvo.
Hier in Denemarken kwam een Marex 375 naast mij ankeren.
Ik ben zelf meer van de stalen boten,
maar ik was onder de indruk van dit Noorse schip.
De nieuw prijs was ook adembenemend.
Zoek dus bij de oudere schepen.

Nimbus
Wat voor de Marex geldt, geldt ook voor de Nimbus boten.
Zweeds, chique, mooi en solide, zoek dus bij de oudere schepen.

Scand 27 en 29

Saga 315
Saga 28 HT
Heel prettige boten die je vaak tegen komt in de Zweedse scherenkust.
Ik ben beginnen in een Saga 27.
Het eerste tochtje ging naar Vlieland
en het volgende jaar naar Denemarken.
Hier stond een 4 cil. Perkins 4208 50 pk in.
Je komt ze tegen met 2, 3 en 4 cilinders.

Viknes 9.30 en 1030, stoer, gebouwd voor de enorme Noorse afstanden op zee.

Agder 950 HT

Westbas 29 Offshore, een fijn schip waar niemand van gehoord heeft.

Nidelv 28
Harald Paul ging met een Nidelv 24 van 7.10 m naar Spitsbergen.
En de vrouw ging mee.
Zie: https://www.haraldpaul.com/pdf/Kanada/Motorboot0111.pdf

Arend Nautic is gespecialiseerd in Scandinavische boten.
http://www.arendnautic.nl/arendnautic.htm
Hier op het watersportforum staan vele, goed geïnformeerde en verzorgde adviezen
van de eigenaar van deze werf onder “eagle”.

De Scandinavische boten zijn gebouwd voor de zee.
Daar is het water ruim en diep en de snelheid hoger dan bij ons op het binnenwater.
Op kanalen heb je vaak een rare golfslag kaatsend van de oevers.
Samen met de lage snelheid van 9-10 k/m kunnen op snelheid gebouwde boten
wel eens een onrustig vaargedrag krijgen.

Stalen boten

Gebouwd in knikspant, multiknik en rondspant.
Alleen in Nederland worden stalen motorboten gebouwd.
Met een zuinig dieseltje houd je het lang vol op het water.

Ik heb een tijd gevaren met een oude Pikmeerkruiser 11.50 uit de vorige eeuw.
Kun je rustig een half jaar mee wegblijven.
En onder alle bruggen door in de winter.
Zeer prijshoudend.

De Barkas, ontworpen door Lammert Huitema.
https://barkasclub.nl/home/barkas-geschiedenis/

Lees b.v. de verhalen eens door van ons forumlid “pascall”
die met zijn Barkas 11.50 op de Noordzee en de Oostzee vaart

viewtopic.php?f=31&t=1037&hilit=Mölle

Aquanaut Drifter 9.50, 11.00
Wordt hier in Sneek gebouwd.
Altijd gewild en prijshoudend.

En de prachtig gelijnde stalen boten die getekend zijn door Theo Gillissen.
https://gillissenvaarders.nl

Het duurt meestal een tijd voor je een boot vindt.
Maar door lang naar allerlei typen te kijken ontwikkel je jouw specifieke smaak.
Dat is voor iedereen anders.

De meeste boten hebben achterstallig onderhoud,
omdat zaken verouderd zijn aan boord,
en in de vraagprijs is meestal een gevoelswaarde mee opgenomen.
Oeverloos
 
Berichten: 724
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Amersfow » 01 Sep 2024, 21:23

Die Noorse plastic boten hebben bijna allemaal een geveegde kont. En dan toch minuscule raampjes voor een soort van achterroef. Wat zitten daar voor bedjes in? Voor kinderen? Kan me niet voorstellen dat die 1,90 of zelfs 2m zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Peer7 » 03 Sep 2024, 15:33

Wij hebben een Bayliner 245 met 5.0 mercruiser uit 2005. Ikzelf was al jaren aan het wensen te kunnen varen, maar te kleine kinderen en andere spaardoelen. Toen tijdens corona (en beide kinderen die konden zwemmen) dus deze keuze gemaakt. Ook snelvarend vanwege het vaargebied (Rijn en IJssel), niet zo zeer de wens om snel te varen maar meer een noodzaak dus. Goed onderhouden en kwalitatief prima gezien de leeftijd. Maar inderdaad langzaam varen is niet z'n natuur; je zwalkt nogal. Snelvarend helemaal in z'n element.
Voor 2 personen een prima boot (luxe van een kleine camper), maar met opgroeiende kinderen al snel te klein. Dus wij gaan de komende jaren op zoek naar de volgende. Daarbij denken we richting Bavaria 33 vanaf 2005 of Jeanneau Prestige 34 of Leader 10 of 33. Of vergelijkbaar. Niet meer amerikaans omdat het brandstofverbruik van de meest gebruikte motormerken me erg tegenstaat. Opvallend is dat de nieuwere boten (zoals de eerdergenoemde Marex en Nimbus) met mooie zuinige diesels zijn uitgerust; het lijkt erop dat het inderdaad belangrijk is om net goed te kunnen planeren en dus niet meer erg overgedimensioneerde motoren te gebruiken. Maar je budget moet exponentieel omhoog wil je daar serieus naar kunnen kijken.
Peer7
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Sep 2024, 15:19
ligplaats: Lathum
info: Huidig Bayliner 245 2005
zoekende naar de volgende

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Amileofhome » 03 Sep 2024, 18:36

Misschien wel aardig om te melden. Ik vaar sinds kort een Nimbus 320 met een 230pk Volvo Penta. Ik vaar veel rustig en soms een keer even snelheid maken. Ik kwam over 50 uur varen uit op een verbruik van 5,5 liter per uur. Dus ondanks een relatief grote motor toch erg netjes. Ja natuurlijk zijn er boten die met 4 liter in het uur varen. En dit is dan 30 % meer. Maar opzich netjes.
Ontopic. Het is erg lastig om iets van een merk te vinden online. Bij Een enkele boot test staat misschien iets over de algemene merk positionering. Maar er zijn zo veel merken en zoveel verschil van kwaliteit dat het inderdaad een speur tocht is. Ik zou zeggen: zoek eens online en noem hier eens wat merken. Dan zijn er altijd wel mensen met ervaring.
Amileofhome
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 Jan 2024, 09:41
ligplaats:
info:

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Amersfow » 03 Sep 2024, 18:51

Je koopt "voor weinig" een grote Bavaria uit de verhuur vloot van Kroatië. Moet je m nog wel ff naar NL halen. En het seizoen daar loopt van april tot oktober, dus die worden stevig gebruikt. Wat mijn bezwaar is, is de diepgang. Boven de 1m ga je je toch een beetje beperken. Denk dat zoon Bavaria op de motor ook best loopt. Weinig golfslag. Als je er 1 koopt met een genua die een overloop heeft voor de mast en overval rol zeilen, ga je helemaal weinig diesel gebruiken. (Hoewel qua kosten ben je elke paar jaar aan de beurt voor het staande want. En dat is heel wat meer dan een nieuwe zeilkap).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten