Kennis opdoen van merken boten

algemene discussies

Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Hannah » 16 Aug 2024, 18:21

Hoi allemaal,

Ik heb mij hier aangemeld omdat ik even geen andere plek op het internet ken waar ik met vragen terecht kan. Ik heb al jaren de wens voor een eigen boot. Het water trekt mij enorm. Wat ooit toekomstmuziek was, begint nu steeds meer werkelijkheid te worden. Het kopen van een eigen boot komt steeds meer in zicht. :D

Om kennis en ervaring op te doen op het water heb ik vlak voor corona nog les gehad in het besturen van een sloep (moterbootles) en daarna nog het zeilen geprobeerd (CWO I). Ik ben er achter dat ik graag een polyester motorboot wil met kajuit (slapen en eten aan boord) waar je eventueel ook wat vaart mee kunt maken.

Ik woon in de buurt van de Maas en om daar te mogen varen is het verplicht om je vaarbewijs te halen. Die heb ik binnenkort. Overigens kan ik iedereen op het water een klein vaarbewijs aanbevelen. Enorm leerzaam!

Maar nu de boot...Hoe kan ik mij verdiepen in de kwaliteit van boten?! Ik weet wel wat ik aan functionaliteit wilt, zoals een boegschroef en electrisch anker, enz. Maar de merken zeggen mij niet zoveel, waar je met auto's toch veel sneller meer context bij kunt vinden. Ik zie veel Bayliners voorbij komen waarvan ik inmiddels begrepen heb dat daar de kwaliteit niet zo goed van is. Hoe zit het dan met Chris Craft? Four Winns? Wellcraft? Gobbi? Monterey? Donzi? Wat zijn dit voor merken? Waar komen ze vandaan? Etc, etc.

Zijn hier mensen die mij er meer over kunnen vertellen? Helaas kan ik op internet er niet veel over vinden, behalve verkoopvideo's...
Hannah

ligplaats:
info: Volgt

Re: Kennis opdoen van merken boten

Berichtdoor Amersfow » 16 Aug 2024, 18:30

Waarom zijn Bayliners niet goed? Amerika maakt natuurlijk wel spullen die geen tientallen jaren mee moeten gaan. Na een jaar of 2 beginnen hun autos al aardig te degenereren. Probeer zo nieuw mogelijk en met een kleine diesel te kopen zou ik zeggen, dat je net in staat bent in semi-plane te gaan. Let op schimmel in het interieur. Zelf een paar keer gevaren op een Franse polyester boot (12m sketch), van rond 1970. Toen was polyester net in, en dus over bemeten en onverwoestbaar (1 cm vlak).
Ik vind polyester boten vaak slim ingedeeld, met vaak een extra slaapkamertje onder de kuip.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 16 Aug 2024, 19:28

Het is vooral smaak, wat vind je leuk.
Elk merk kan je Googelen, ik zal Pools spul zoveel mogelijk links laten liggen en ook de inboards met Heckdrive, zijn vaak bodemloze geldputten.
Ik begrijp dat je een Cuddy uitvoering voor ogen hebt?

Maar wellicht wat gedateerder maar ozo sterk en goed, een kajuit uit de Shetland reeks. Met name de 570 is een volwassen weekender waar een behoorlijke motor achter kan.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Aug 2024, 22:53

Alvorens je in merken en hun kwaliteiten te verdiepen, zou ik me eerst verdiepen in de belangrijkste vraag die velen zich niet of te laat stellen:
Wat wil ik met mijn boot gaan doen?

Je noemde al eten en slapen, ok je wilt dus (langere) tochten gaan maken.

Maar waar wil je gaan varen? Op de grote rivieren? Op de slootjes in Friesland? Op vaarten als de Drentse Hoofdvaart? Alleen in NL of ook in B. F of D (zie opm)

En "af en toe wat sneller"?
Bedenk dat de mogelijkheden tot snel varen (20+) in de praktijk beperkt zijn (met name de grote rivieren en open water als Zeeland en IJsselmeer) dus hoe vaak is dan "af en toe"?

En met het risico de halve wereld over mee heen te krijgen:
Snel varende schepen (zoals de genoemde Bayliner) zijn ontworpen om snel te varen en hun vaareigenschappen laten op lage snelheden vaak te wensen over, met name omdat ze dan een hekgolf achter laten waar een 3000tonner jaloers op zou zijn.
En dat heeft niets met de kwaliteit te maken, maar met de rompvorm.

Wij waren destijds ook gecharmeerd van zo'n soort schip (Nimbus) totdat ik er eens een met amper 10kmh door de Ringvaart zag varen en alle sloepjes lagen te dansen. Om over het verlijeren toen hij met 5Bft voor de brug moest wachten, maar te zwijgen.
Uiteindelijk voor ons een van de redenen om gewoon voor een stalen waterverplaatser te kiezen en daar hebben we na 18 seizoenen nog geen moment spijt van gehad, ook niet rijdens die 3 tochten toen we "der Rhein zur Berg" naar Koblenz deden.

Opm: Houd in dat geval rekening met de inhoud van je brandstoftank, want de mogelijkheden om in die landen aan het water te tanken zijn een stuk minder dan in NL
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 16 Aug 2024, 23:30

Hannah schreef:Hoi allemaal,

Ik woon in de buurt van de Maas en om daar te mogen varen is het verplicht om je vaarbewijs te halen
...

Een vaarbewijs is pas verplicht als de boot langer is als 15m en/of sneller vaart als 20km/h dis geld voor heel Nederland.
Dit neemt niet weg dat het behalen van een vaarbewijs wel wat theoretische basiskennis meegeeft.

Voor de rest eens met R.C. Grootveld. Wat wil je met de boot gaan doen.
Wellicht eerst eens een boot huren om er achter te komen wat je precies wilt.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Aug 2024, 18:46

Blacktoppie schreef:Een vaarbewijs is pas verplicht als de boot langer is als 15m en/of sneller vaart als 20km/h dis geld voor heel Nederland.

Voor D en F heb je (praktisch gezien) voor alle schepen en VB nodig, B hanteert zelfde regels als NL
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 17 Aug 2024, 19:12

Voor D en F heb je (praktisch gezien) voor alle schepen en VB nodig, B hanteert zelfde regels als NL

Absoluut niet voor F hoor, daar zijn de aantallen huurbootjes groter in getal dan de particuliere bootjes en overal aangekondigd: louer un bateau sans permis. Huur en vaar een boot zonder vaarbewijs. Doorgaans ruim voorzien van zoveel stootwillen en rubber randen zodat een blind paard geen schade kan maken in de ontelbare franse sluisjes
Bekende bedrijven zijn daar: Le Boat (inmiddels ook in Nederland), Locaboat en vele andere: https://www.lescanalous.com/nos-bateaux-sans-permis/
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aadbloem » 17 Aug 2024, 19:30

Hannah schreef:Hoi allemaal,

Ik heb mij hier aangemeld omdat ik even geen andere plek op het internet…

Zijn hier mensen die mij er meer over kunnen vertellen? Helaas kan ik op internet er niet veel over vinden, behalve verkoopvideo's...

Hmm, omdat er geen andere plek is? Klinkt enthousiast of niet?
Desondanks toch welkom hier :)

Voor wat betreft het snelvaren sluit ik me aan bij Rob en moet je overwegen hoelang dat leuk blijft en hoelang je dat wil blijven doen. Ook op de Maas zijn slechts bepaalde stukken aangewezen voor snelvaren. Met borden en op de kaart. Helaas is het zo dat de handhaving ver te zoeken is en dat bayliner types, met een driekleurige vlag bovenin beginnend met zwart, enorme golven produceren ook waar het niet mag….
Ook eens met de tips van blacktoppie, huur eens een motorjachtje en ga ermee op stap.

Bekende en fraaie polyester schepen met kajuit zijn Jan van Gent die ook erg snel kan varen, Antaris Cabin, Waterland, Maril 880 Cabin, Pieterse Vlet. Voor duur en snel: de diverse Princess modellen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Oeverloos » 18 Aug 2024, 18:58

Heb je al eens naar een gebruikte Grand Banks gekeken?
Oeverloos

ligplaats: Denemarken
info:

Berichtdoor Hannah » 23 Aug 2024, 16:50

Amersfow schreef:Waarom zijn Bayliners niet goed? Amerika maakt natuurlijk wel spullen die geen tientallen jaren mee moeten gaan. Na een jaar of 2 beginnen hun autos al aardig te degenereren. Probeer zo nieuw mogelijk en met een kleine diesel te kopen zou ik zeggen, dat je net in staat bent in semi-plane te gaan. Let op schimmel in het interieur. Zelf een paar keer gevaren op een Franse polyester boot (12m sketch), van rond 1970. Toen was polyester net in, en dus over bemeten en onverwoestbaar (1 cm vlak).
Ik vind polyester boten vaak slim ingedeeld, met vaak een extra slaapkamertje onder de kuip.

Ik had ergens opgepikt dat het polyster wat in Byliners gebruikt wordt niet zo lang meegaat. Ik heb een budget waarbij ik hoop om net nog een boot van rond bouwjaar 2000 te kopen. Nieuwer gaat echt te veel kosten. Ik vind ook de indeling idd heel handig. Net een campertje op het water zeg maar. Alleen afgelopen week weer zitten zoeken naar informatie over merken en kom er online niet veel tegen. Wie wat maakt en waar de fabrieken staan, stukje geschiedenis, etc, etc.
Hannah

ligplaats:
info: Volgt

Volgende

Terug naar Steigerpraat